0 penyumbang pandangan

pantang larang amalan kita~

Kaum melayu dulu2 memang kaya dengan adab jadi aqu rase sebab tu la wujud nya macam2 pantang larang ni, and satu lagi sebab aqu rase wujudnya pantang larang nie sebab orang2 melayu dulu cepat/suke sangat percaya benda2 mengarut2..tapi disebalik pantang2 larang diaorang nie walaupun kadang2 ada tak berapa nak logik, tersirat makna2 or pengajaran2 kita boleh dapat sebalik pantang larang tu...

1) Jangan duduk atas bantal,nanti tumbuh bisul
Adehhh ye ker??? Maknanya bijak gilesss bisul tu…camner dia boleh bezakan bantal dengan kusyen yer?? Pelik aqu…tapi kalau ade yang cakap memang betul pun pantang larang yang satu nie sebab dah ade pengalaman, aqu rase tu kebetulan jer kotttttt~
Logik nya --> sebab nie nak bagi kita lebih sopan and berdisiplin.

2) Jangan makan ubah2 tempat nanti kawen banyak
Wah wahh wahhhhhh….makin suke la kaum2 adam kalau tang nie, boleh lengkap kuota dia...terus jadi tabiat, bukan pantang larang dah.. Haishh aqu cuba nak cari ape la kaitan nya makan ubah2 tempat dengan kawen ramai tu, kesimpulan yang aqu dapat..”mungkin dia ubah2 tempat untuk kenal awek2/pakwe2 yang ade kat sekeliling tu, jadi ramai kenalan yang boleh di buat jodoh..agaknya la kan..”
Logik nya --> nak elak bersepah2 la tu, sebab kadang2 kita nie makan berterabur, jadi bersepah2 susah nak kemas 

3) Jangan menyayi kat dapur nanti kawen lelaki tua and,
4) Jangan minum dari cawan dah pecah kat mulut dia nnt dapat jodoh mulut sumbing. 
Sudahhh! Sampai ke jodoh pun boleh ramal…hebat mu…yang nie siket pun aqu tak percaya even 1% pun..first sebab jodoh kita memang dah di tentukan senjak azali lagi, jadi tak kan hanya sebab menyanyi or minum boleh berubah jodoh tu???
Logik nya  --> nak suruh kita focus memasak jangan asyik menyanyi je, nanti hangus!
Logik nya  --> nak elak kan dari mulut/ bibir kita terluka sebab terkena cawan tu

5) Jangan keluar sampai senja takut kena sorok bunian
Haaa yang nie aqu tak berapa nak taw la..nak setuju pun tak, nak nafikan pun tak. Tapi kalau nak di ikut kan, sebenarnya time2 maghrib nie syaitan yang banyak berkeliaran (nie FAKTA okeh!) 
Logik nya  -->orang tua2 dulu cuma nak kita sume nie duduk rumah tunaikan solat maghrib..

6) Jangan amek gambar 3 orang..nanti pendek umur..
Pitam2…nie dah tahap mengarut nie aqu rase...tak de kaitan! Lain la kalau kata jangan main tengah jalan, nanti pendek umur..ha yang tu baru boleh terima dek akal aqu nie..tapi kalau bergambar boleh mati tak taw la pulak aqu mane dapat nye ramalan tu…
Logik nya --> tak dapat jawapan @.@

7) Jangan pakai kasut dalam rumah..nanti kawin takda pelamin...
Okeh! Kalau kalau betul la nie aqu nak rajin2 amal kan boleh tak?? Aqu nie nak bersanding2 nie memang la tak nak kalau boleh..malu sihhh ( aqu pemalu orang nya.hahhaha)
Logik nya  --> takut kotor rumah tu, ye la korang dah pijak2 sana sini pastu nak bawak masuk rumah pulak..lagi pun nampak tak sopan..

8) Jangan ketuk periuk nasi nanti makan tak kenyang2
Hahahhahaha yang nie kalau king kong dengar dia pun boleh gelak guling2 kot...dah tu kalau kita masak nasi berperiuk2 and kita asyik ketuk je periuk tu tak kan tak kenyang2 jugak kalau makan??? haiya tak logik tak logik....
 Logik nya --> tak de ke logikan~


9) Jangan menunjuk pelangi, nanti jari kudung.
Erkkkk pelangi ade kuasa erk...erm maybe la macam kuasa matahari tu kot..mataharikan kita tak boleh tengok pakai mata kita gitu je tanpa pakai cermin mata hitam kan..jadi mungkin pelangi pun ade la kot kuasa tu..tapi tak penah pulak la aqu jumpa buktinya...~
Logik nya --> nak elak korang tu excited sangat nak tunjuk2 sampai terkena mata orang ke pe ke, tak ke susah..

nie la antara pantang larang yang penah aqu dengar, kalau nak tulis sume memang tak cukup la kan...
Jadi terpulang kat korang macam mana nak terima pantang larang tu sume, tapi bagi aqu tak payah la kita turun kan sume pantang larang nie kat anak2 kita or generasi2 mendatang, buat kena gelak je...tapi aqu tak kata apa yang orang tua2 cakap tu salah, tapi biar lah kita turunkan "logik" di sebalik pantang larang tu semua...sebab aqu percaya orang tua2 turunkan pantang larang tu pun sebab diaorang nak kita ambik pengajaran/ makna tersirat tu semua bukan percaya bulat2 jer.. 

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: