0 penyumbang pandangan

hanya kerana kau...

Assalamualaikum...


ok, sempena jumaat yang mendamaikan nie aqu nak bagi tazkirah buat sekian kalinya, so sape kaum adam yang tak pi solat jumaat tadi boleh la ambik nie sebagai khutbah.hihi 


korang sayang ayah, saudara lelaki, adik beradik lelaki korang and sesape yang dah kawen tu sayang tak dengan suami korang??? sayang?? serius?? 100%?? aqu boleh katakan kita tak cukup menyayangi mereka! Cop! yang lelaki bace nie jangan nak buat muka sedih nak menangis pulak, yang perempuan jangan nak emo sampai nak bakor rumah aqu ye.. ini kenyataan! taw kenapa... sebab apa?? sebab dosa dari aurat yang diperlihatkan oleh seorang perempuan kepada bukan muhrimnya bukan sahaja dipikul oleh diri mereka sendiri sahaja bahkan golongan2 diatas turut bertanggungjawab memikul beban dosa tersebut.. itu yang di kata sayang?? yup! sharing is caring...tapi dalam hal nie, memang nak kena penampor la sape yang kata camtu..


dan dalam sedar tak sedar jugak setiap hari kita perlu menanggung dosa bukan sahaja diri kita sendiri malah orang lain... nak kata aqu merepek??? Tak, aqu tak merepek..taw kenapa??
1. sebagai seorang sahabat --> sahabat yang mempengaruhi/ mengajar/ menjadi contoh kepada seseorang wanita untuk membuka aurat, mereka perlu bertanggungjawab bersama untuk menanggung dosa wanita tersebut! so sebagai sahabat kita digalak kan untuk saling tegur menegur, itu baru di nama kan sahabat..bukan sekadar menerima apa sahaja keburukan seseorang sahabat itu!


2. sebagai photographer --> haaa memang sape yang jadi photographer same ada yang bertauliah or tak perlu taw benda nie! korang taw tak, bila korang ambik gambar seorang perempuan or lelaki yang mendedah kan aurat mereka bermakna korang dah enter to the club menanggung dosa aurat mereka bersama2. yup! memang korang punya gambar berseni, tapi berseni2 jugak la kan yang salah tetap salah! apetah lagi kalau korang bagi tengok or pi sebar kan kat tenet..


3. orang awam --> sape kata tak de kena mengena??? ok2 korang tak nak ade kena mengena..ok2 tak pe tak yah ade kena mengena..tapi cop!!! ade syarat....syaratnya korang kenalah memandang hanya dengan sekali pandangan/ sekilas pandangan... ok =)


4.taw kenapa kita tak digalak kan beli majalah mangga?? yup betul sebab dalam tu gambar artis dia bukan main lagi..tapi bagi aqu tak baik kita sekadar menyalahkan majalah tu..sebab pe? ok, korang rasa tak patut beli majalah mangga tu sebab pe?? sebab majalah tu artis dia pakai pakaian mendedah kan aurat kan?? ok camtu aqu tanya korang, aurat sebenarnya dari mana ke mana?? aqu rasa majalah lain pun sama je ada jugak yang mendedah aurat, even hanya rambut sekali pun kan... sebenarnya tanpa kita sedar, sebagai pembaca or pembeli kita sebenarnya turut menerima saham dosa atas aurat mereka..kerana apa?? kerana kita termasuk dalam golongan yang seolah2 menyokong mereka mendedahkan aurat..
kita pikir2 kan lah..selama nie berapa banyak dosa yang kita terpaksa tanggung di sebabkan orang lain dan orang lain terpaksa tanggung disebabkan kita??..so, tak payah la nak cakap "hal aqu, aqu punya pasal la" or " kubur lain2" ke pe ke kan.. kalau orang tegur tu terima je, cuma terpulang korang nak berubah or tak, sebab sekurang2nya orang yang menegur tu dah terhindar dari turut serta dalam "sharing is caring" korang tu..
Nauzubillah…wallahualam

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: