0 penyumbang pandangan

kau ikhlas ke??

 
ok entry aqu hari nie, pendek je.. tapi aqu harap kita sesama dapat serba sedikit ilmu darinya okeh!.. 
bercerita tentang IKHLAS.. 
tiada siapa pun boleh menilai keikhlasan seseorang walaupun keikhlasan dari dirinya sendiri, kerana keikhlasan itu hanya dapat di nilai oleh Allah.. (nie fakta!) walaupun hati korang dok mengatakan ye2 aqu buat nie ikhlas, ikhlas sangat2 tapi hanya Allah je yang dapat menilai keikhlasan kita.. 


Cop2..tapi apa pun kita sebagai manusia di kurnia rasa.. rasa untuk menilai sesuatu yang kita buat tu ada keikhlasan or tak.. contoh terdekat aqu boleh bagi, solat. Ye, ramai solat 5 waktu, penuh..tapi kita sendiri tak tahu samaada solat yang kita lakukan itu ikhlas ataupun sekadar memenuhi tanggungjawab.. 


Sebenarnya keikhlasan itu akan hadir jika wujudnya kasih sayang, rela, tanggungjawab dan bersungguh-sungguh.. contoh ke dua aqu bagi, seorang ibu. seorang ibu yang mengandungkan, melahirkan dan menjaga anaknya tanpa mengharap secebis balasan sekalipun sehingga anaknya besar... dan seorang ayah yang mengorbankan keringat untuk mencari rezeki untuk anak2 nya tanpa mengharapkan ganjaran.. di situ kita dapat rasa keikhlasan yang tercurah dari seorang ibu dan bapa.. 


Tapi jika dibandingkan seorang kawan. kawan yang hadir bila diperlukan memberi nasihat, memberi dorongan dengan niat bila tika dia susah nanti kawan nya akan melayan nya sama seperti apa yang pernah di lakukan nya.. ya mungkin kita dapat rasa keikhlasan di situ, tapi keikhlasan yang setebal mana, hanya Allah yang dapat nilai...

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: