0 penyumbang pandangan

kerana haramnya makan babi..

BABI = KHINZIR
opsss ok mana lagi sopan??? khinzir la kan..tak sedap nama babi tu.. tapi  bile sebut siput babi ok jer =) hina sangat babi tu di mata manusia2 nie kan..hihi (walaupun gambar tu nampak comel -.-) 
ok, semua orang taw khinzir tu haram tuk makan.. yup2 betul bijak korang! mane korang taw?? nie kes korang rajin pi caramah2 agama la kan tu korang taw.. ;p 
kenapa la hina sangat khinzir nie?? ye la kan, contoh pertama aqu tu kat atas tadi..aqu kata gambar khinzir nie cute.. mesti ramai dok nak kata "weh khinzir la tu dia tak sedar ke binatang tu haram!".. tu belum kes aqu puji kasut sebelah nie cute.. memang aqu kena boikot and hentam abis2 silap2 sampai masuk akhbar kang..hahhaha (ok2 tak cute langsung kasut tuh! -.-) 

So aqu nak tanyer korang, sebenar nya haram nya khinzir tu kenapa?? mesti dok nak jawab, "la ang tak bace tafsir al-quran ke suana oi terang2 kata khinzir tu haram". ok la ok la aqu mengaku belum bace lagi sampai muka surat tu, so orang2 yang bijak pandai boleh terang kat aqu ke pe sebenarnya perspektif "haram" nyer tu??  Jangan orang lain dok kata haram, kita pun join da club kata haram tapi sebenarnya kosong ilmu kat dada.. 

aqu nak tanye la kan, haram yang di maksudkan tu bukan ke dari segi memakan nya ataupun memegang tanpa sebab (tanpa tujuan sebetulnya/kebaikan)?? khinzir TAK HARAM ok! senjak bila pulak puji babi tu cute di kata haram??? senjak bila pulak membuat kajian terhadap babi itu di kata haram??? korang jangan dok pandai nak kata tu semua ok! tapi pelik.. yang korang dok mengata orang lain tu tak pe la pulak kan kan kan...... jadi, korang nak kata "dah tu asal kau tak beli je kasut2 or barang2 tu buat simpan?". meh aqu jawab, kerana menghormati islam dan masyarakat sekeliling.. cuba bayang, kalau dok kata haram nak makan and pegang dia, jadi pe sebab aqu nak meyanjung dia tuk di buat perhiasan..tak gitu???

ada orang pernah tanya aqu, "kita hidup di alam cyber yang canggih giless nie.. kalau la suatu hari nanti teknologi kita dapat mematikan kuman dalam badan babi, ko rasa kita boleh tak makan babi, and boleh ke jadi halal?".. jadi nie sebenar nya fahaman orang melayu kita tentang haram nya babi?? Ingat ye, sesuatu ciptaan yang Allah jadi kan itu bukan nya bertujuan untuk manusia menandingi kehebatan Nya, tapi mencari hikmah di sebaliknya kerana Allah tak pernah mencipta kan sesuatu itu dengan tujuan sia2.. pening?? maksud aqu kat sini, ok la kalau suatu hari nanti manusia dapat mencipta alat untuk mematikan segala kuman or cacing di badan khinzir..khinzir itu masih tetap haram di makan oleh manusia.. kerana apa??? ok baca baik2..sejenis cacing yang tidak akan mati yang terdapat di dalam badan babi itu menjadi salah satu sebab nya mengapa babi tu haram di makan..tapi andai manusia dapat menghapuskan cacing itu sekalipun, babi akan tetap haram..bukan kerana nama nya bukan kerana rupa nya tapi kerana sikap nya.. korang taw tak babi mempunyai seteruk2 sikap..jadi andai kita memakan sesuatu yang teruk,maka ia akan menjadi darah daging kita so konfem2 la perangai teruk tu mudah membuak dalam diri kita!
1 perbandingan yang boleh kita buat...



so ingat...haram nya babi itu bukan pada semua benda..kita masih boleh menjalankan penyelidikan ke atas nya..kita masih boleh menyebut.. kita masih boleh melihat nya..cuma semuanya perlu berlandas cara yang betul untuk kita menghormati/menjaga perspectif "haram" nya ia.. got it?? =)

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: