0 penyumbang pandangan

bila dibahas kita jawab -.-

  Eh2 nie bukan pasal perbahasan (tapi lebih kurang la..) yang penting tak de kena mengena langsung dengan soalan PMR ke SPM ke ye, kalau yang tu lebih baik cari yang lebih bertauliah dari aqu ok! ^.^
Erm aqu rase ramai jugak kot dari korang yang ade pengalaman yang bile korang nasihat sesorang je, pastu korang balik yang di nasihatkan or dengan kata lain di hembur ayat panas gitu.. rasa menyesal tak nasihat orang camtu?? rase tak rase tak?? ke rase nak bagi flying kick sesaat??hehhehe Aqu rase sebab tu la masyarakat kita nie jadi tak berani nak menegur walaupun "benda" yang diaorang buat tu depan mata kita, and sampai naik menyampah tahap tong sampah kita nak tengok. "Benda" tu hape?? ala tak kisah la, umum.. so lepas nie korang jangan takut2 lagi nak tegur ye, aqu dah sedia kan jawapan terbaik tuk orang2 camtu..
berpelukan bukan mahram


1. nie hal aqu la, ko tu sape nak tegur2..
--> Ko tak taw ke yang setiap perigatan/nasihat tu datangnya dari Allah! makna nya ko tengah cabar Allah! tak takut ke 5 minit kang tetiba nyawa ko tu ilang??

2. aqu punye hal la, jaga tepi kain orang buat pe!
--> Ko tak taw ke yang orang2 sekeliling ko nie tak buta, tak pekak, tak bisu! jadi pe benda yang ko buat mesti libat orang lain jugak.. kalau ko punye hal, jadi pe hal ko duduk bumi tuhan nie!

3. pe masalah ko, kitaorang tak kacau sesape kan!
--> Sebenarnya ko tengah mengacau bumi tempat ko berpijak. Bumi sedang mencela, langit sedang menghina, anggota badan tengah menyampah, malaikat sedang mengutuk perbuatan ko kerana ko sedang murka pada Pencipta nya!


4. Kalau aqu tak nak ikut cakap ko, ko nak buat pe??
--> Kt akhirat nanti kalau malaikat zabaniyah yang rupa tersangat dasyat tu nak bawak ko ke neraka nanti, ko berani jawab "ko sape aqu nak ikut ko"?


5. aqu punye hal la, kubur lain2.. tak susahkan sesape??
--> Ohh ye??? makna nya bila dah mati nanti, mayat ko tu pi kubur tanam diri sendiri la ye tanpa menyusahkan orang lain?? Ko tak fikir ke mak pak kena tanggung dosa ko??


6. tak payah la nasihat orang, ko pun tah2 same je..
--> kalau aqu sama dengan ko, sekurang2 nya aqu dah menyesal.. ko bile lagi?? tunggu malaikat maut depan mata?


7. nanti2 aqu taubat la, belum datang seru
--> Erm ok! nanti kalau datang malaikat maut, cakap la kat dia tunggu sekejap ye saya nak bertaubat.

"Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman, sama saja untuk mereka. Baik engkau beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah menutup hati dan pendengaran mereka, pada penglihatan mereka ada tutup (tabir) dan untuk mereka siksaan (azab) yang pedih" (Al-Baqarah: 6-7)


“Setiap anak Adam berbuat kesalahan dan sebaik-baik orang bersalah adalah orang yang bertaubat.” (Hadith riwayat Imam Tirmidzi)


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: