0 penyumbang pandangan

kisah akal dan nafsu~

Korang pernah bace kisah nafsu dan akal yang di tulis oleh Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi (seorang ulama), dalam kitab dia tu ade menceritakan tentang perbezaan diantara akal dan nafsu... walau pun aqu nie ala2 ketinggalan siket sebab dah lame orang bace tentang nie tapi aqu nak kongsi kan jugak.. sebab aqu pun baru terbace tentang nie lagi pun aqu tau ramai yang belum tahu tentang nie (macam aqu -.-) kan kan..

Ok, sebelum Allah meletakan akal dan nafsu pada manusia, Allah telah menciptakan akal, maka Allah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal mengadaplah engkau". Maka akal pun mengadap kepada Allah. Lalu Allah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau", lalu akal pun berbalik. Kemudian Allah bertanya lagi yang bermaksud : "Wahai akal, siapakah aku?". Lalu akal pun menjawab, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba Mu yang daif dan lemah". Maka Allah berfirman yang bermaksud : "Wahai akal tidak Ku ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau".

Setelah itu Allah telah menciptakan nafsu dan berfirman yang bermaksud: "Wahai nafsu, mengadaplah engkau". Namun nafsu tidak menjawab tapi sebaliknya dia hanya mendiamkan diri. Kemudian Allah bertanya lagi yang bermaksud   : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu menjawab   : "Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau". Disebabkan keangkuhan nafsu maka Allah telah menyiksanya di dalam neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah berfirman yang bermaksud   : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Lalu nafsu tetap menjawab   : "Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau". Lalu Allah menyiksa nafsu itu di dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah bertanya lagi yang bermaksud : "Siapakah engkau dan siapakah Aku?". Akhirnya nafsu menjawab, " Aku adalah hamba Mu dan Engkau adalah tuhanku".

Tengok2 macam mana angkuh nya nafsu.. so dalam kehidupan kita sekarang nie pun kita selalu mengikut kata nafsu dalam setiap tindak tanduk sebab tu lah kita sentiasa jauh dari Allah sedang kan bila ada masalah baru lah kita nak mencari Allah.. sombong nya kita nie terhadap Pencipta. Untuk kaum hawa yang mempunyai 9 nafsu, jangan lah kita terlalu leka mengikut kata2 nafsu.. dan untuk kaum adam yang di beri 9 akal, gunakan lah ia untuk membimbing/ melawan 9 nafsu dari sang hawa.. ^.^ 


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: