0 penyumbang pandangan

peribahasa kurang logik!

lalala P.E.R.I.B.A.H.A.S.A?? erm ok still serasi dalam hidup aqu walaupun dah lame jugak la tinggal kan zaman sekolah (tapi belum setanding Mr. karam singh kita la kan..) ;p ala korang kalau kire2 cincai pun mesti tau jugak serba siket peribahasa... yang mengheran kan aqu, beribu2 peribahasa wujud... tapi macam mana peribahasa tu boleh wujud??? aqu belum sempat kaji asal usul kewujudan peribahasa.. tapi aqu bagi tabik kat orang dulu2, sebab sangat la creative! tapi banyak2 peribahasa yang wujud, ade jugak yang tak logik...
  • Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang kerbau menguak
Aqu sangat la konfem peribahasa nie di buat and di tujukan untuk manusia kan??? tak kan la pulak di tuju untuk alien... so, bagi aqu kurang sesuai la peribahasa nie.. sebab agak2 korang la kan ape ke function nye manusia nak mengembek menguak bagai.. kalau dah dia tu peladang, tak kan la dia nak masuk kandang kambing tu mengembek tak sudah! ( melainkan kambing paham pe dia cakap ) so mungkin sesuai kalau tukar masuk rumah orang jaga diri, masuk rumah sendiri suke hati ;)
  • Biar mati anak jangan mati adat
Nie lagi satu peribahasa yang aqu heran.. dari sekolah aqu terpikir2, mana kelogikan peribahasa nie.. anak tu kan penyambung/pewaris, so kalau dah semua mak pak ikut peribahasa nie.. sapa pulak la nak mewarisi adat turun temurun tu???  ye la aqu paham la, nak menunjukan yang adat tu sangat la penting, tapi rase2 nye kena la bersesuai jugak kot dengan situasi nyer.. ok kite tukar, biar mati akal jangan mati adat (wahhh peribahasa dalam peribahasa~)
  • Harapkan pagar, pagar makan padi
nie satu lagi kes... seumur hidup aqu la belum penah lagi aqu tengok pagar tu makan.. pagar rumah aqu yang dok tercacak kat depan tu ha tak pulak aqu tengok gemuk2, makna nya dia tak makan la tu.. fuhhh cube bayang kalau pagar asyik dok makan padi jer, banyak tul kolestrol dia.. aqu penah dengar orang kata, sebenarnya bukan PAGAR tapi PEGAR.. pegar tu sejenis burung atau ayam la (kalau korang tak tau, pi tanye Mr.google) so aqu simpul kan kat sini, orang dulu2 dah betul cuma pewaris dia je yang tersilap pendegaran siket kot sampai tertukar jadi pagar~
  • Sayangkan anak tangan-tangankan, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan
ha cer cer korang tangan2 siket kat anak korang tu kalau nak tengok diaorang tak balik rumah 2 3 hari nie.. tu belum kes tinggal2 kan isteri, tah2 korang datang balik dia dah siap bawak pengganti korang..hihi ok la, nie kira peribahasa ikut saranan agama siket la.. cuma peribahasa nie bunyi nye cam over sangat... sebab dalam agama, kalau nak mengajar isteri bukan la tinggal2 kan (lagi jadi hantu la dia), tapi asing kan bilik tidur camtu la..
  • Rupa tidak dapat diubah, perangai dapat diubah
yang nie boleh la logik, tapi tu tuk zaman dulu jer... sebab zaman sekarang nie dah ade macam2 dah teknologi, sume benda dari atas sampai bawah boleh di ubah dengan jantina2 boleh ubah.. tu la dia, teknologi nie ade buruk ade baik nya.. dari segi buruk nya nie la salah satu, buat kita riak and nak melawan kuasa Tuhan.. ( opsss terceramah) so, peribahasa nie dah tak boleh guna pakai dah la zaman sekarang.. tukar peribahasa baru??? erm tak de idea -.-
  • Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi
nie konfem2 salah... terang lagi bersuluh.. ha kan dah kuar tu ilmu di dada.hihi ok kalau kita kaji jelas2 pembayang peribahasa tu, dia bermaksud memang kuah tu tak kan tumpah tempat lain melain kan nasi kan kan?? tapi tak payah la nak kelentong aqu bagai, belajar dari pengalaman la beb.. banyak kali je aqu tengok kuah tumpah kat lantai la kat meja la, lagi2 tang adik aqu yang tuang memang tak sah kalau tak tumpah.. so mane boleh logik camni.. tukar la tukar la, mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke bawah.. ok ;)

*AMARAN KERAS! kepada pelajar2 di bawah umur, sila jangan ikut mahupun menyuarakan sebarang cadangan peribahasa baru di atas kepada guru bahasa anda jika tak nak rasa penampar.lallalalal


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: