0 penyumbang pandangan

dia jodoh ku???

  Erm tengah hari tadi masa lepaking tetiba aqu ditanya oleh sorang kawan ku nie tentang soal memilih jodoh..huh tanya aqu??? macam aqu dah kawen pulak kan~ Tapi tak pe la, dengan ilmu yang siket aqu pelajari nie maka aqu kongsi la.. kalau nak pengalaman, memang aqu tak dapat tolong la ye sayang.. 


Ok, soal jodoh memang sangat² susah nak di jangka.. kadang² tak terjangka pun.. macam orang kata "life is full of suprises".. kita tak dapat pastikan betul ke orang yang kita sayang tu akan jadi imam/makmum dalam rumahtangga kita nanti.. Kalau tak kenal sekali pun, belum tentu dia bukan jodoh kita.. So masing² penah dengar cinta.. cinta monyet, cinta remaja, cinta sejati.. macam² kedudukan cinta tu.. pe yang dapat membezakan benda tu cuma manusia tu sendiri.. cara mereka menerima, melayari dan menjaganya.


Tapi sesusah or seteguh mane pun kita jaga, masih belum dapat memastikan dia akan jadi milik kita.. kenapa?? sebab kita sedar yang kehidupan seseorang manusia bukan terletak di tangan kita, even kehidupan kita sendiri! Sesuatu tu hanya akan terjadi jika Dia mengizinkan nya.. Lantak la hari² pun korang ucap sayang or cinta tu, tapi kalau Dia menarik rasa cinta tu dari pasangan kita tetap tak berguna luah rasa tu..


Habis tu macam mana?? Tak boleh ada rasa cinta??.. Tak.. tapi kita kena tahu, kuat mana pun cinta manusia tu.. cinta yang Esa lagi hebat dari segalanya.. Jangan mengeluh jika dia bukan milik kita.. Kerana apa?? Kerana kita sendiri meminta agar "jika dia milik ku, kau dekatkan lah hati kami.. jika dia bukan untuk ku, kau redha kan lah hati ini".. 


Apa yang dapat aqu belajar dalam hidup nie.. cintai lah manusia dengan had cinta yang hanya sepatutnya untuk manusia.. Allah telah memberi batas cinta untuk kita mencintai sesama manusia.. selebihnya kita serahkan pada Pencipta.. agar suatu hari nanti, jika Dia mengambil dia dari kita maka kita tak kan menyalahkan takdir Nya..

Sepekara lagi.. islam ini sangat sempurna.. sehingga membuat keputusan yang terbaik pun kita boleh dapat jawapan nya dengan tepat sebelum kita melakukan nya.. camne?? solat istikharah.. so ape lagi yang perlu kita ragu?? Kalau kita dah mendapat "petunjuk" bahawa dia bukan milik kita.. maka lepaskan dia dengan cara sebaiknya.. jangan memaksa diri.. yakin lah Allah telah menentukan yang terbaik untuk hamba nya =) 




*suke lagu tu~*


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: