0 penyumbang pandangan

poligami Rasulullah

 POLIGAMI.. hoho i like this topic, but doesn't mean i like poligami -.- plz understand ~ ok tak payah merepek panjang, aqu nie kalau merepek kang sume lari dari topic.. so meh² kaum adam sekalian... aqu bagi cara nak poligami terbaik ye.. (bukan aqu mengalak kan poligamiye~ kaum hawa sekalian tolong jangan boikot saye.. ^.^) So tuk kaum adam kalau rase² yang nie pun tak boleh buat, sila pikir berkali² dulu sebelum menerbitkan niat berpoligami okeh!..


Sume orang kata poligami tu tak salah... dibenarkan dalam islam.. diizin kan.. (opsss bukan sume, kaum adam je and sesetengah kaum hawa.. kebanyakan kaum hawa la nie macam memboikot poligami -.-)... So tak guna nak bertekak pasai berpoligami nie dengan kaum adam.. serius, akan kuar la hujah2 rasional dia pasai poligami nie.. (time bercerita pasai poligami la baru terselah bakat "warak" dalam diri sesetengah kaum² adam nie..hehhe) Jadi tak payah soal jawab banyak², tolak tepi dulu hujah² diaorang tu.. Sekarang nie kita tengok dulu macam mane Rasulullah berpoligami.. ^.^


Macam sume orang taw contoh suami terbaik yang amal poligami sape lagi kalau tak Rasulullah.
 "Sebaik-baik kamu ialah yang paling baik kepada isterinya dan aku adalah yang teramat baik sekali terhadap isteriku".  (Riwayat Ibnu Majah dan al-Hakim) 
Suatu ketika diceritakan pada suatu hari semua isteri Rasulullah berkumpul ke hadapan baginda dan bertanya, "Di antara kami semua, siapakah yang paling disayangi?". Rasulullah SAW hanya tersenyum lalu berkata, "Aku akan beritahukan kepada kalian nanti"..


Setelah itu, apabila kelapangan Rasulullah memberikan sebuah cincin kepada semua isteri baginda dan berpesan agar tidak memberitahu kepada sesiapa pun madu mereka. Lalu pada suatu hari, para isteri baginda berkumpul lagi dan mengajukan pertanyaan yang sama. Maka Rasulullah menjawab, "Yang paling aku sayangi adalah yang ku berikan cincin kepadanya". Kemudian, kesemua isteri baginda tersenyum puas karena menyangka hanya dirinya saja yang mendapat cincin dan merasakan bahawa dirinya paling di sayangi Rasulullah.


Dari riwayat dari Syaidatina Aisyah menyatakan : "Nabi sentiasa mengelilingi isteri-isteri baginda seorang demi seorang. Baginda menghampiri kami dan membelai kami tanpa menyetubungi hinggalah Baginda sampai ke rumah isteri yang masa gilirannya, maka dia bermalam disitu". Tindakan Nabi itu, bukanlah dilakukan secara bermusim, tetapi rutin harian. Nabi melakukan demikian, kerana tidak mahu “tawar hati” wujud dalam hati para isteri baginda walaupun dalam masa sehari sekalipun.


^.^ Dah tak de kata² nak di ucap.. cuma 1 je.. Baginda sangat romentik.. 
*Sebaik² lelaki adalah yang membimbing keluarganya dan menjaga hak isteri dan anak² nya
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: