8 penyumbang pandangan

nikah khitbah for loving couple


Hoho nikah ^.^
Cop! bukan aqu yang nak kawen ye.. -.-
Cuma semalam aqu dapat mesej..
Dari member lama aqu..
Dia tanye pasal nikah khitbah..
Kata nye kureng paham..
*p/s cik nadia : kau nak kawen kan??? tak yah nak tipu aqu la... aqu bukan baru kenal ang.. ;p*
So moh aqu jelas serba siket pasai nikah khitbah kat sini..
Nak balas guna mesej kang bertaun pulak aqu nak taip =.=
Lagi pun kat sini buleh kongsi beramai-ramai ilmu nie..


Sape taw maksud nikah khitbah nie??? Tak taw??? Nikah gantung taw??? O.. yang tu taw?? Ok, tapi aqu tak taw pe tu nikah gantung.. yang aqu paham nikah khitbah.. *walaupun kedua nye merupakan benda yang sama -.-* Kenape aqu tak paham nikah gantung??? Sebab kalau pikir logik akal, ayat gantung tu sangat tak sesuai.. Ye la.. nikah gantung, macam time nikah tu dia tergantung-gantung pulak.. ;p

Pe beza nikah khitbah dengan nikah biase??? Ok, nikah khitbah nie sebenarnye sama je macam nikah biase dari segi syarat sah and rukun nikah nye pe sume la (jangan cakap korang tak taw pe syarat sah or rukun nikah... aqu sekeh sorang-sorang kang.. nak kawen je pandai, benda tu tak reti ;p) So kalau sume dah sama pe beza nye??? Ha beza nye dari segi TINGGAL BERSAMA tu..

Ape yang aqu maksudkan tentang "tinggal bersama" tu??? Macam biase, kalau dah suami isteri nama nye mesti la tak nak berenggang.. ala-ala merpati dua sejoli gitu~;p Tinggal mesti la serumah, tido sebilik, minum secawan, makan sepinggan and tidosss setikar (tak cukup duit beli katil, pakai tikar je pun ok) Senang cerita sume dah halal.. *tak perlu aqu terang dengan lebih lanjut, aqu malu >.< * 


So, kat situ la beza nye nikah biase dengan nikah khitbah.. Nikah khitbah nie macam suami isteri tu perlu tinggal berasingan/ tak tido sebilik la paling-paling kurang pun.. *malu nye nak bincang hal nie >.< * Kenape??? Adus... sebab nak menengguhkan dari mendapat zuriat (bahasa paling sopan aqu guna) ok2 la kalau tak faham sangat, menangguhkan dari nafkah batin yang satu tu. done!

Buat pe nikah khitbah nie?? Ape kebaikan ke nikah khitbah nie?? Ade, lagi-lagi tuk golongan muda *aqu terkecuali.. aqu kanak-kanak..tapi.. ibu, akak nak kawen....hahaah* Macam yang banyak kita tengok, golongan muda sekarang bercouple2 pegang-pegang tangan, peluk-peluk bagai... padahal ikatan masing-masing belum sah! Pe kes???? Maka berbalik la kita pada cara hidup islam, islam memudahkan and sangat memahami... *islam itu mudah, tapi jangan ambik mudah!* 

Kita sangat faham bile nama nye golongan muda, maka mesti macam-macam segi belum stabil.. lagi-lagi kewangan.. maka tu sebab islam wujudkan nikah khitbah nie.. walaupun menikah secara khitbah, pergaulan suami isteri tetap tidak terbatas.. Jadi pasangan masih boleh nak buat aksi-aksi berganda tu.. aksi berganda??? Ok, maksud aqu pegang-pegang tangan ke bersentuhan ke, kire sume tu halal.. maka terhindar dari dosa.. So dengan nikah khitbah nie, pasangan muda macam tu buleh la pi keluar dok pegang-pegang tangan ke, dating-dating berdua ye ;p 

O, aqu teringat satu surah, dalam surah An-Nur ayat 32 yang menyatakan :- 
"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui."
Maka, moh ler pakat-pakat kawen!!!!hahhaha *ok-ok serius balik, back to da topic* Jadi sampai bile syarat nikah khitbah nie??? Ha sebenarnya dia tak de syarat.. macam aqu terangkan, nikah khitbah nie sama je dengan nikah biase... Jadi, sampai bile tu tak de dalam peraturan pun.. Bergantung pada pasangan tu, kalau diaorang rase dah bersedia tuk dapat zuriat maka tamat di situ la yang di panggil nikah khitbah tu.. 

Teringat satu pesan Rasulullah yang di riwayat oleh imam bukhari : 
“Wahai anak muda, berkahwinlah. Sesiapa yang mampu, berkahwinlah kerana ia lebih memelihara mata dan menjaga kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu untuk berkahwin hendaklah dia berpuasa kerana puasa adalah penahan (daripada gelojak nafsu)”

*walaupun nikah khitbah, isteri tetap perlu taat pada suami and mendapatkan izin nye =)

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
8 Comments

8 00 rajin nak comment:

Dylla Abas said...

nice info :)

liya alia said...

wahh. baru taw benda ni. boleh dah ni nak kawen. haha

ajumohit said...

Good sharing

Nisa Greennnpanda said...

thanks singgah my blog td.. ^_^

DOMU-KON said...

terima ksih..

Dream said...

: tp tkot la , mengharamkan yg suda halal . tkot xdpt zuriat plak nnt , ad kes mcm ni .

sha shaf said...

berapa kos yg diperlukan untuk nikah gntung ni?

Suana Zhar said...

sha - em entah la, mungkin sekadar mas kawin jika tidak melibatkan sebarang majlis..