4 penyumbang pandangan

siapa pemimpin? kita tentukan!

ISU = PEMIMPIN

*PERHATIAN!!!!!! Entry aqu nie tak de kaitan dengan sesiapa or berkait dengan yang hidup mahupun yang dah meninggal or sedang tido~ 

Erm..kalau nak di ikut kan kita nie dah akhir zaman kan... dalam peringkat alam, kehidupan manusia nie ade 5 zaman dimana zaman-zaman itu ialah :

  • zaman kenabian (dimana nabi-nabi di lantik oleh Allah untuk membimbing umat islam)
  • zaman khalifah (di mana bermulanya pemerintahan khulafa ar-rasyidin) 
  • zaman mulkan adhan (dimana zaman pemerintahan kerajaan bani ummaiyyah, abbasiyyah and uthmaniyyah)
  • zaman mulkan jabarian (nie zaman sekarang)
  • zaman imam mahdi (aqu tak ingat zaman nie di gelar pe dalam bahasa arab.. maaf my bad -.-)
So... Lepas zaman iman mahdi tu, maka kiamat la bumi. Maka konfem-konfem kita nie memang dah akhir zaman... Tak percaya???? Ok, bace hadis-hadis nie and banding kan~:-
Daripada Abu Hurairah r.a : Aku mendengar RasuIullah s.a.w. bersabda : “Umat ku akan ditimpa penyakit-penyakit yang pernah menimpa umat-umat dahulu”. Sahabat bertanya : “Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?” Baginda menjawab : “Penyakit-penyakit itu ialah terlalu banyak seronok, terlalu mewah, menghimpun harta sebanyak mungkin, tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalim"

 (Riwayat Hakim)

Yang nie terang lagi bersuluh cahaya neon :-
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka” Ada yang bertanya kepada Rasulullah: “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab: “Apabila telah bermaharajalela bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi2 wanita” 

(Ibnu Majah)

Yang nie terang lagi di suluh cahaya mentari :-
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja" 

(Riwayat Ahmad)

And banyak lagi terutamanya pasal pakaian wanita. *back to da topic* So bile di fikir-fikir kan secara logik akal pun la kan, cuba kita lihat pada pemimpin-pemimpin kita.. katanya nak jadi "SEBUAH NEGARA ISLAM", tapi... macam mane kalau kebanyakan pemimpin wanita kita tidak bertudung???? Macam mana kalau isteri-isteri pemimpin tidak bertudung and berpakaian macam nangka???? 

Ok-ok fine! Bertudung bukan ukuran untuk dia memimpin... tapi sebagai seorang pemimpin.. macam mana untuk memimpin negara ke arah negara islam maju sedangkan isterinya memimpin ke arah pemakaian yang mengikut trend barat???? Erm... bagi aqu fikir jap macam mane ye???? Ohhhh aqu faham! Mungkin isteri dia tu nak uji yang kita nie cepat terpengaruh or tak kan kan kan -.- 

Yup!!!! memang entry nie aqu kuarkan khas tuk pilihan raya nie! Pe hal??? Tak puas ati??? Nak gaduh??? Panggil parti masing-masing r jumpe kat padang danau kota!hahhahah *aqu bukan la peminat politik~ SERIUS!* 

Sebenarnye serius aqu tak niat nak cakap sesape... tak de pun nak sebut nama Puan R (bukan nama sebenar) or Puan S (bukan nama dalam IC) tapi sebenarnye aqu nak ingat kan korang yang pemilihan siapa pemimpin kita tu terletak di tangan kita, kita nilai kita pilih... itu merupakan salah satu tanggungjawab kita, takut Allah akan bertanya tentang nye kelak.

Daripada Abdullah bin Amr bin ‘ash r.a. berkata : Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : “Bahawasanya Allah tidak mencabut (menghilangkan) ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia. Tetapi Allah menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain”

 (Riwayat Muslim) 
*renungkan tentang jawapan-jawapan para pemimpin kita pasal hukum hudud dulu :)

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

Nonie said...

betul...nmpk sgt dunia makin berakhir.segala y ade dlm al-quran tlh jelas n makin jelas terjadi ...

mR.aSLaN said...

sokong2...
semua kat sini pon boleh bercakap pasal politik, tapi tak minat lgsg politik .. yg kaki kejar pangkat je terbangak2 nak jadi pengampu politik
marah ni..aritu aku tngah kerja, orang tu senang2 je kasi jawapan .. "saya orang ketua menteri" agar aku lepaskan dia dari apa yg tak sepatutnya dia dapat..

mR.aSLaN said...

grrr marah2..

Ct Mawa said...

pokok pangkal nya b'balek kpd Quran wa Sunnah