0 penyumbang pandangan

SAHUT CABARAN BAJET KAHWEN HANYA RM300

  Perhhh terkejut dengan tajuk entry ku??? Adekah sudah sampai seru untuk ku berkahwin??? Bajet RM300 je??? Ko bior betul suana... time zaman moden² nie dapat lagi ke nak kawen kalau bajet takat tuh?? Ok.. first of all, aqu bukan la nak kawen sekarang.. belum sampai serunya *belum ade orang pinang ;p*, tapi mane la taw lepas aqu buat entry nie datang pulak serunya..hahhah So kenape aqu nak buat entry nie..bajet kawen 300 pulak tu.. Jawapan nya kerana.. cer bace leklok kan tulis "sahut cabaran" tu.. kita kan melayu, melayu pantang di cabar.. wahh ^.^ ~ Tak la sebenarnya aqu tengah nak join contest dari cik wanie nie.. dia buat contest siket.. so aqu tengok² cam best pulak tajuk contest dia tu.. jadi aqu join.. paling² tak pun buleh aqu kongsi camne nak buat bajet kawen paling murah okeh.. *cam dah kawen bunyi yer*, So let's mula kan..


Kalau saya kahwin... Erm jap² cam skema sangat kalau aqu guna "saya" tuh.. aqu kan rock..hahhah Rock la sangat! So izin kan aqu pakai "aqu" ye =) Jadi kalau aqu kawen camner aqu nak buat dengan hanya bajet RM300 je?? Ok senang je.. bagi aqu kawen nie tak susah, kalau dah ready walaupun bajet tak berape nak ade la kan tak pe.. RM300 pun cukup.. caye la.. Yup.. RM300 tu tuk bajet keseluruhan tuk kedua² pihak.. Camne?? Ok.. kita kawen ikut kemampuan kan?? Kalau dah tak berjodoh dengan mane² anak tan sri ke dato² ke tak pe.. duit bukan segalanya.. yang penting hati babe (walaupun duit bukan segala²nya tapi duit tetap penting okeh..sila jangan salah paham di situ ^.^).. Ok aqu bebel terlebih panjang.. bile nak start bajet camni.. ok² kita mula kan *dari tadi nak mula tak mula² ;p*


So dengan bajet yang sangat la siket nie, maka kita pikir benda² yang wajib je dulu la kan.. kalau ade lebih baru kita add up kat memane patut.. Pertama sekali bersyukur sangat² sebab aqu nie orang islam.. dalam islam cukup sekadar mas kawen je sebenarnya yang perlu tuk sesebuah pernikahan.. Yup, mas kawen tu wajib la tak kan tak taw.. dari ayat surah an-nisa ayat 4 bermaksud "Berikanlah kepada orang-orang perempuan itu mas kahwin mereka". Then macam biase la tak kan kita tak nak buat kenduri siket² kan ye la tuk menyebarkan pernikahan kita dan menghormati sedara mara kan.. lagipun kita di galak kan tuk menyebarkan berita baik camnie.. 


Jadi wajib yang ade dalam list sekarang :- 

  • mas kawen 
  • kenduri
Tu je??? baju sume camne?? Alah... name pun tak jemput ramai² kan takat² sedara kan.. so pe de hal pasal baju² nie.. Sekarang nie aqu tengok baju raye kowang pun lagi cantik dari baju nikoh.. so pe masalah.. pakai balik je baju raye kowang yang ala² hot tu.. cantik ke??? of course cantik! kalau tak cantik tak kan kowang beli dulu kan.. =) Baju belah lelaki?? Tu lagi senang.. laki sempoi kan.. jangan cakap diaorang tak penah ade baju melayu warna itam.. paling² tak warna gelap ke yang sedondon la.. ha dah la pe nak kecoh² pasal baju..

Mas kawen??? simple... orang sekarang nie memang la doh lain siket dari dulu.. kalau orang dulu mas kawen takat RM20 RM30 pun dah okeh, katanya bukan nak jual anak.. Tapi orang sekarang mas kawen dekat RM10 ribu paling² kurang belum campur hantaran, katanya sebab anaknya ade kelulusan phd (kawen pun ikut kelulusan.. jangan memain orang sekarang.. menyimpang jauh!) Sebelum tu aqu nak masukan siket la berkenaan satu kisah yang berlaku pada zaman nabi kita.. Suatu ketika dulu Rasulullah pernah mengahwinkan seorang lelaki yang tidak memiliki sesuatu apa pun harta bagi dijadikan mas kahwin, lalu Rasulullah bertanya kepada lelaki itu : "Adakah pada engkau sedikit dari ayat-ayat Quran?". Lelaki itu menjawab bahawa dia ada mengingati beberapa surat (ayat-ayat al-Quran), kemudian Rasulullah pun mengahwinkan lelaki itu dengan bermas kahwinkan surah yang diajarkan kepada perempuan yang bakal menjadi isteri lelaki itu. So simple.. mas kawen merupakan ape pun harta yang bermanafaat yang boleh di berikan kepada perempuan itu.. So kes aqu pun simple.. Bagi senaskah al-quran pun okeh dah (sebenarnya dari dulu lagi aqu berhasrat supaya dapat senaskah al-quran satu hari nanti dari suami aqu ^.^) 

So bajet camne??? 
  1.  kalau tak de al-quran lebih kat umah so boleh beli.. harga al-quran sekarang pun belas² ingit dah dapat..Ok la anggar² RM20 erk.. (baki ade lagi RM280) 
  2. Kenduri kawen.. Erm tadi bajet nak ajak sedara mara je kan??? Nak kemah bagai ke?? Tak perlu... pe kata buat makan ala² cara ala² makan dalam dulang ramai² tu.. pe nama nya??? aqu lupe da..*cadangan je* Tak pun, nama nye sedara.. mesti diaorang doh pandai masuk sesuka hati umah kowang cari makan kan??hehhe yang penting makanan tuk pihak lelaki.. ye la biasa kan kenduri buat belah pempuan kan.. So sedia makanan tuk belah laki je yang penting sebenarnya.. bukan sedara belah pempuan tak penting, tapi pas kawen kang kowang buat la makan kat umah bile dapat rezeki lebih tu.. pe di panggil.. rumah terbuka gitu.. So buat la kenduri dengan bertemakan lauk pauk kampung.. ulam² sambal belacan sume la..sedap dow! bajet dalam RM200 terlebih cukup doh pun untuk 30 orang.. serius aqu penah jumpe kes cam nie memang bajet Rm200 pun cukup tuk tetamu dalam 30orang.. (baki ade lagi RM80)
  3. kad kawen??? Tak perlu dah kot... kalau dah ajak sedara mara kad kawen pe lagi... kol jer la direct lagi tu.. *ajak la kawan baik kowang tuk mengelak dia kecik hati =)* Buat kad kawen mahal² pun dalam tong jugak pergi nyer nanti =(
  4. So RM80 nie nak buat pe?? Suke ati la... nak add up kat mas kawen pun buleh.. nak tambah kat kenduri pun buleh.. kalau tak pun beli la alat makeup ker.. Mane² la yang nak add up.. So cukup bajet RM300 kan?? =)
Next, syarat contest seterusnya.. kena bagitaw pulek dengan sape aqu kawen.. plus letak gambor??? adeh! nie aqu lemah nie... buleh tak aqu letak gambor ustaz azhar idrus tak pun ashraf muslim???hahhah Camne erk?? ~.~ ish blur.. cop² bace balik syarat contest dia "nyatakan kat saya anda berkahwin dengan siapa ? dan kepil kan gambarnya...belakon ja.kalau letak betul2 pn tak salah"  ohhh ok, makna nya berlakon pun buleh?? kire gambor lakonan la kan??hehhe ok camtu aqu ade gambor.. jap erk.. 
kenal sape?? hensem kan..hahhah
En. Badrul Hisyam Azhar
Okeh! Done... siap sepenuhnya bajet kawen nie plus memenuhi segala syarat contest.. =)

*silap² duit yang sedara² kowang bagi time majlis tu lagi banyak dari bajet kowang kawen.. so boleh ler buat bajet honeymoon..hahhaha

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

keputusan final piala Malaysia 2011!

   Huh... kecewa??? Gumbira??? apekah perasaan??? Ok! Pape pun jangan sampai memusnahkan harta awam ye, musnahkan harta sendiri tak pe..hahhah So sekarang boleh tak aqu nak belagak siket???hahhaha (macam aqu pulak yang main!) Seperti di ketahui aqu penyokong setia N9.. di ulangi, dalam badan ku ada semangat kepahlawanan dari datuk siamang gagap..sape tu??? Haishhhh bape kali nak cakap... tu pahlawan negara  dari N9 kita pada perang bukit putus dulu...tak taw??? pi bukak balik buku sejarah! bape kali nak cakap.. bace sejarah, ingat.. kita nie bangkit di sebabkan sejarah! *emo lagi tetiba* So kan dah kata N9 tu hebat... kitaorang nie saje buat² cool malas nak nak propa macam² sebelum berlawan kan... ok sekarang baru boleh bangga siket.. ;) Tahniah buat pasukan N9! anda juara~ Buat blogger² yang menyokong pasukan tengganu, dun anti² ye sama aqu ye..kita kan kawan.. =D
aqu suke tengok pic nie... (aqu dapat dari incik zack)
Ok, aqu tetiba jatuh cinta sekejap kat hairuddin omar tu...llalalala~ (tergatai!) Sebenarnya bile tengok dah 2 3 kali peluang tuk si hairuddin omar tu nak jaringkan gol masa awal² permainan tapi tah camne la kan ade kesilapan skill la kot... sebab biasa nya aqu tengok dia memang hebat bab tanduk menanduk bola nie (mentang² kepala botak la kan... :p) or.. bak kata ibu aqu, alah dia kan anak kelahiran tengganu sebab tu dia buat ala kadar je sebab tak nak tengganu kalah.. ehhh ye ke???hhahha no komen~ Sebab aqu paham ler mesti dia rase di telan mati mak, di luah mati bapak..(ye la ko su suana~) Tapi pape pun dia menyumbangkan gol okeh! =)
incik hairuddin omar yang hensem!
So macam korang yang taw result dia... Separuh masa pertama still 0-0.. Time nie memang nampak banyak peluang bagi pasukan negeri sembilan tuk menjaringkan gol , tapi tak taw la sama ada peluang tu tak di guna sepenuhnya dengan baik or ade kesilapan skill siket dari pasukan penyerang. Pape pun permainan bagi aqu memang sedikit teratur la dari pasukan pertahanan dan tengah.. cuma penyerang tu siket la kureng memberangsangkan.. (nie la pengulas yang tak bertauliah~)

Masa kedua pulak??? Lebih kurang jugak la.. mula² cam banyak sangat peluang N9 tuk jaringkan gol, tapi tak berapa di gunakan or tersilap langkah. Then tetiba rumah ku di gegar kan dengan suara ibu aqu sebab tension tengganu menjaringkan gol... What??? tengganu dah 1!!! Ok² tak pe cool², kita tak boleh melatah awal²... then masa ke berapa tah tadi, si Gunalan dari N9 menyepak dengan penuh keyakinan dan...GOL!!!! hahahha Tapi yang tu aqu boleh ketegorikan sebagai kesilapan penjaga gol dari tengganu la.. sebab dia cuma termiss mola tu.. *miss bukan bermakna rindu di sini.hahahha* Sebab kalau tengok kan dia dah nak dapat tangkap da bola tu tapi cam terlepas la.. maka seri la perlawanan...

Tapi... tak berakhir macam tu je... Ade gol kedua yang di lakukan oleh hero aqu.. sape lagi kalau bukan hairuddin tuh... Sepak kan yang sangat cantk dia buat (tak pakai tanduk
² dah), memang cantik sepakan dia.. dan sekali lagi... GOL!!!! ;) *terbukti hairuddin seorang yang setia pada pasukan nya. ok tetiba lagi*.

Akhirnya keputusan yang di peroleh ialah 2-1... dan N9 menjuarainya... Tahniah sekali lagi tuk pasukan hobin jang hobin!!! 
Pape pun tahniah tuk kedua² pasukan.. yang peminat²/penyokong² jangan ler dok emo sangat ye.. walaupun aqu sedikit emo pada tengganu.. *ade kisah di sebaliknya, bukan aqu saje² nak anti...tapi i luv ustaz azhar idrus dia best!*

*tetibe* mereka tapi cool~
Majulah sukan untuk negara~
*dah agak dah mesti ade yang tak puas ati dengan referee -.-" adat permainan agaknyer..


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

buang anak - manusia bodoh!

 Wahhhh tajuk entry mu.... sedikit kasar disitu.. Yup! memang kasar.. tapi camne lagi ayat yang sesuai erk tuk manusia yang tak de hati perut camtu??? Sampai tak sanggup aqu nak letak gambar² bayi tu.. bayang kan la buang kat tong sampah la, kat longkang la kat toilet la.. hey! tu anak manusia la.. bukan anak binatang! Kalau aqu kata manusia camtu macam binatang, nak cakap aqu kasar bagai... tapi dah tak de bahasa yang lagi sopan aqu nak gelar orang macam tu.. Memang.. memang bukan hak kita nak menghukum seseorang.. tapi sebagai manusia yang ade akal, ada perasaan kenapa sanggup buang anak yang dia sendiri kandungkan??? Hello kucing pun sayang anak.. Percaya la, cube kucing yang baru lahir tu korang try ambik anak dia and sorok kan.. confem dia akan cari sampai dapat.. tu belum kes ayam.. kalau ayam korang usik anak dia, dia akan kejar korang balik.. *serius, aqu ade pengalaman kena kejar tu -.- *


So.. ape alasan tuk buang anak tu??? Sebab anak tu anak haram??? Wahhhh yang korang buat keje haram tu tak pe pulak??? campak la diri korang tu kat tong sampah jugak! Anak haram??? Salah diaorang ke jadi anak haram??? Tak kan.. salah mak pak nya... so kenapa anak yang kena jadi mangsa?? Cukup la sekali korang terlanjur buat dosa yang sangat besar, jangan pulak di tambah dengan dosa membunuh bagai..

Aqu cakap nie bukan tuk mereka² yang dah pernah buang anak ke, or yang merancang nak buang anak ke.. tapi aqu cakap tuk sekalian yang bergelar wanita.. termasuk aqu sendiri.. *ye aqu wanita, walaupun kurang keayuannya -.-* Kita kena sedar.... kita nie wanita yang memang secara fitrah nya akan menjadi seorang ibu... menjadi seorang ibu itu anugerah.. Sebab tu Allah menjadikan wanita tu penuh dengan kasih sayang dan lembut hatinya, kerana sesuai fitrahnya tuk menjadi seorang ibu. Tak kira la anak tu halal ke haram ke ada cop sirim ke tak de ke yang pasti bila wujud nya janin tu dalam rahim seorang wanita maka bermulanya pahala yang sangat besar untuk nya.. Mengandung dan melahirkan merupakan sesuatu yang sangat mulia pada seorang wanita, sebab apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Nya. Dan apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. Dan apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.. Tengok.. betapa sayang nya Allah pada wanita.. tak de pun dalam hadis or mana² dalil yang mengatakan wanita yang melahirkan anak luar nikah (kasar sangat anak haram) masuk ke neraka! Jadi... tak kan korang nak sia² kan pahala tu dengan membunuh bayi tu pulak..

Bagi aqu halal atau haram seseorang anak itu bukan ukuran nya, benda tu dah terjadi dan tak jijik langsung kat mata aqu kalau ada yang kata "aqu mengandungkan anak haram" asalkan mereka dah bertaubat dan mahu berubah , yang jijik nya bila lepas melahirkan mereka sanggup membuang dan membunuh anak tu tuk menutup kesilapan mereka.. Mungkin orang macam tu belum cukup sedar yang mengandung dan melahirkan itu satu anugerah, dan bila anugerah itu di tarik dari diri mereka mungkin masa tu baru sedar yang anak yang di lahirkan itu merupakan pemulaan rezeki baru pada mereka.

Anak itu rezeki??? Ye.. anak itu rezeki. Anak itu membawa rezeki??? Ahhh mane mungkin! Bukan nya masa lahirkan dia tu keluar sekali mutiara permata bagai.. Ok! Sape ade terfikir macam tu sila ketuk kepala sendiri sekali.. Senang je.. kita berbalik semula pada janji Allah, setiap manusia itu ada rezekinya yang tersendiri yang Allah dah tetapkan... So ape yang nak kita risaukan??? Maksud anak tu pembawa rezeki bukan la bermakna kita kena puja dia bagai, tapi mungkin rezeki yang Allah tetapkan untuknya nanti akan memberi kita sedikit kelapangan dan membantu.. Siapa taw, walaupun anak luar nikah namun tak mustahil dia boleh menjadi seorang doktor disanjungi atau seorang yang cukup membanggakan. Ada ke undang² yang menetapkan anak luar nikah tu tak boleh berjaya???


Ha??? Aqu nie macam setuju je anak luar nikah tu "wujud". Tak.. bukan aqu setuju dan langsung tak aqu seru kan tuk ramai² buat anak luar nikah! Jangan salah faham... Aqu cuma bagi kesedaran kepada yang dah terlanjur supaya sedar dan memilih jalan yang bertingkat² lebih baik dari membunuh/ buang anak tu... dan pada yang belum terlanjur, tak payah la kan nak buat² terlanjur.. sepak sekali nak???



*aqu cakap macam dah berpegalaman jadi seorang ibu pulak.hahhahah Pape pun, selembut² wanita itu Allah ciptakan Allah tetap memberi nya kekuatan tuk mengandung, melahirkan dan mempelihara anak² dan keluarganya..
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Final piala Malaysia..

   Ceh! cam biasa... Bile piala malaysia menjelang je, semangat aqu seolah² setinggi gunung kinabalu (tak la tinggi cam gunung everest sangat...) Aqu cam biasa la.. semangat time pasukan yang aqu sokong beraksi jer (wahh cam ayat hasbullah awang.. :p ) 




So di hari sabtu tanggal 29/10/2011 maka berlangsungnya perlawanan akhir piala malaysia!! Antara sapa dengan sapa??? Adehh tak kan tak taw.. antara negeri sembilan dengan tengganu la...or dengan kata lain  hobin jang hobin ke peteh ganu peteh.. Dari siang tadi, aqu bukak radio sume dok cite pasal jangkaan kemenangan milik sapa.. so ramai la peramal
² tak bertauliah call.. ade yang tak boleh blah nya dok jangka tengganu 6, negeri sembila 0.. wahh!! hebat jangkaan ko... (kedegaran ayat tak puas ati~lalalla)



So aqu sokong sapa?? Sapa lagi kalau bukan negeri sembilan... ade darah Datuk Siamang Gagap taw dalam badan aqu nie (ceh, perasan!) Ok! bukan darah, tapi semangat..hahhaha Sape siamang gagap nie... adehhh tu kan pahlawan negeri sembilan masa perang bukit putus tu... ish! tu la.. berkali² aqu cakap baca sejarah... ingat sejarah.. dari sejarah la kita bangkit.. *tetiba emo*


So macam yang kowang taw... tiket 50ingit.. di sebab tak de pak² ustaz yang nak belanja aqu tiket tu (perhhh pak ustaz u~) jadi aqu tengok kat umah jer... So pada penyokong² tengganu, aqu taw la sangat hebat kan pasukan kowang tu.. tapi tolong ar jangan nak target banyak² sangat gol tu... tengok kitaorang, pasukan negeri sembilan lagi la berganda² hebat tapi cool je tak berlagak pun.. kitaorang target pun siket² je, 2-0.. *ade ayat cari gaduh di situ.hahhahahah maaf deh..*


Sape pun juara tak kisah la... asal dah abis kang jangan masing² tak puas ati dengan referee doh ler macam taun² sudah..hahhaha Gud luck tuk dua² pasukan!! 


*cam biasa pak zhar kata "bagi bola tu satu sorang, tak payah rebut²... sape menang senang je seri!" -.-' pak zhar pak zhar... apekah?? 0.o


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

bunga cinta..~

  Memalam yang sangat dingin nie tetibe pulak teringin nak dengar lagu nie... ok! dah lebih 3 kali aqu ulang lagu nie je.. jatuh cinta aqu kat penyayi laki dia hensem! *tak habis²! tapi tak pe la..pas kawen kang laki aqu sorang je hensem..lalalalla*


So malas nak merepek panjang².. mood pun kurang nak ade, so layan lagi lagu nie sampai tidos~ sekian... gud nite sume! *jangan lupe bace doa tido.. bukan dok bace lirik lagu je.. ;p*





ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

kisah sebalik zulhijjah..

   Heyooo everybody.... arinie berapa haribulan??? *Ha cepat² tengok kalender.. haishhh pe nak jadi tarikh pun tak taw*. Ok, berape haribulan??? Ape??? 28 october??? Ish! bukan yang tu la.. aqu nak yang bulan islam punye... tak dengar ke semalam penguguman masuk nya bulan zulhijjah.. Ye, ada.. pe korang ingat bulan ramadan dengan syawal je ke ade pengumuman.. ala.. cakap je la nie kes korang tak suke dengar berita kan??? Tang berita je korang pun tukar channel, tu yang langsung tak taw ade penguguman masuk nya bulan zulhijjah.. tapi aqu lupe pulak sape name pak ustaz yang umum kan tu semalam, yang pasti lain siket muka dia dari pak ustaz yang umum kan tarikh raye tu.. sebab dia kurus terlebih siket, aqu tengok kusi dia duduk tu pun besar berganda² dari dia (mengata je keje aqu.. minta maaf pak ustaz!) *aqu pun baru first time dengar penguguman tu semalam..hhaahhah*


So di sebab masuk nye bulan zulhijjah nie.. maka aqu di sini ingin bercerita la serba siket kisah² nabi yang berlaku pada tarikh² tersebut... sebelum tu sebenarnya bulan zulhijjah nie sangat la istimewa.. sebab Imam al Bukhari ada meriwayatkan daripada Ibnu Abbas r.a bahawa Nabi SAW bersabda : "Tiada suatu hari pun amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini iaitu (1-10 hari zulhijjah)". Para sahabat bertanya : "Tidak juga jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan hari-hari tersebut)?" Ujar Baginda : "Tidak juga jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah)"


So mari mulakan.. (macam nak mula kan pe je -.-')


1 zulhijjah  --> Aqu mula dari 1 haribulan la ye..kalau korang nak taw, pada tarikh keramat nie la Allah telah mengampuni Nabi Adam as.. Ala korang taw kan yang kisah nabi Adam yang sujud tanpa henti untuk memohon keampunan dari Allah selepas di turunkan ke bumi tu.. ha tarikh nie la bersangkut paut dengan kisah tu..


2 zulhijjah  --> Pada tarikh nie pulak, Allah telah memakbulkan doa Nabi Yunus as dengan mengeluarkan nya dari perut ikan nun.. (kecik² dulu aqu suke dengar kisah nabi Yunus nie, tapi belum sempat nak tulis kat blog lagi). 


3 zulhijjah  --> Doa Nabi Zakaria as di makbulkan.. tapi aqu tak bape sure ler yang tentang pe -.- sory, my bad! Korang try la erk tanye mane² yang berpengetahuan tentang tu.. aqu dda terlupa.. sebab nie pun dah lama aqu belajar.. sory again!


4 zulhijjah  --> Ha korang taw Nabi pe yang lahir tarikh nie???? aiya.. Nie la tarikh kelahiran Nabi Isa.. Ala, yang ibu nya Maryam, tak kan tak taw.. tu kisah anbia yang boleh aqu kata kan sangat la famous.. Nie la Nabi yang lahir ke bumi tanpa bapa. Eh bukan bapa meninggal.. tapi memang tanpa bapa.. Dengan izin Allah, maryam telah mengandung dan melahirkan Nabi Isa tanpa dia berkahwin dengan mana² lelaki.. Hebatkan?? ^.^


5 zulhijjah  --> Nie pulak tarikh kelahiran Nabi Musa.. ha jangan terbalik ye... Nabi musa nie nabi yang di jaga oleh firaun dan isterinya tu.. Ala yang kisah firaun nak bunuh semua bayi lelaki yang baru dilahirkan disebabkan tukang tilik/ramal dia dapat meramalkan bahawa ada seorang lelaki/nabi yang akan memusnahkan/menghancurkan kerajaan pemerintahannya.. so ibu Nabi Musa pun hanyutkan Nabi Musa kat sebatang sungai lalu dijumpai oleh isteri firaun.. tau kan kisah tu???


ok.. tamat kat situ.. 5 tarikh keramat yang berlaku dalam kisah² nabi kita.. so macam mana pulak dengan hari yang ke 6 and till 10.. sebab orang kata 10 hari bulan zulhijjah nie memang banyak keistimewaan nya.. Yup, ade.. tiap hari pertama till 10 aribulan zulhijjah ade kelebihan nya yang tersendiri.. dan kita sentiasa di galakkan tuk memperbanyak kan amal ibadah pada hari² tersebut, contohnya macam puasa ke zikir ke.. memang pintu² keampunan Allah terbuka luas pada tarikh²tersebut.. =)


6 zulhijjah  --> Tarikh nie merupakan tarikh di mana Allah telah membuka kebaikan untuk nabi² nya.. Kebaikan yang macam mana??? Wallahualam.. banyak perkara.. =)


7 zulhijjah  --> Pada waktu ini, Allah telah menutup pintu² neraka Jahannam sehingga lah 10 zulhijjah.. So pe yang aqu pernah belajar, kalau kita berpuasa pada tarikh nie.. Insya Allah kita akan dijauhkan dari 30 pintu kesukaran dan dibuka 30 pintu kemudahan..

8 zulhijjah  --> Tarikh nie di nama kan hari tarwiyah.. hari tarwiyah nie refer kepada ibadah haji..kita yang belum berpeluang gi haji nie memang la tak boleh nak buat pe la pasal tarwiyah nie.. sebenarnya tarwiyah nie perkara sunat pada pandangan imam shafie. Tarwiyah nie bermaksud macam berada di Mina dan bersolat 5 waktu di sana pada 8 zulhijjah.. sebenarnya perkara itu adalah sunnah nabi kita..


9 zulhijjah  --> Hari nie pulak di panggil hari arafah.. Kenapa di panggil hari arafah?? sebab pada tarikh nie la umat² islam yag pergi haji akan wukuf di padang arafah..dan bagi kita² yang tak mengerjakan haji nie memang kita si sunatkan untuk berpuasa (jum pakat² pose ye.. insya Allah). Hari arafah merupakan hari yang sangat besar nikmatnya.. dan pada tarikh nie jugak lah turun nya ayat al-quran yang terakhir pada waktu asar pada hari jumaat yang bermaksud "Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagimu akan agamamu dan Aku sempurnakan pula nikmat-Ku kepadamu". (Nanti aqu cite kat entry lain kisah wahyu terakhir untuk Rasulullah nie ye..)

10 zulhijjah  --> Nie mesti sume orang taw... pe lagi raya aidil adha la.. (tetiba teringat kat pemain bola sepak N9 yang hot tu.. aidil and zakuan..beday diaorang). Biasa lah hari nie merupakan hari korban, dan siapa yang melakukan nya akan mendapat balasan kebaikan dari Allah dengan sangat banyaknya.. Tarikh nie sangkut paut dengan kisah nabi ibrahim yang di perintah kan Allah untuk menyembelih anaknya Nabi ismail.. tu pun kisah anbia yang sangat famous~


sekian... tu la ilmu yang dapat aqu kongsi bersama.. mana² yang terkurang tu aqu harap korang dapat tambah/betulkan ke... let me know okeh.. =D
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

the fact of life... =)

Life... fuhhh ok some people said, "life's not fair".. BUT not for me.. seriously, I don't feel it even for a second.. That's call "fitrah" when some people has a good life and some people not, coz it depend on how lucky u are and the way u manage ur life.. so that's why sometimes we felt so happy and in the same time we are in the bad situation.. it's not fair??? fair right... 

So disebabkan hidup nie terlalu adil la.. maka "sometime" we should to do something that is not with our consent .. Yup, terpaksa.. bunyi macam tak best je kan, tapi tu la fact nye.. but maybe it also depend la kot on how "rela" u are..coz manusia nie bukan sume nak mengalahkan.. :) so..

"Sometimes you need to pretend that everything alright although something is not right.

Sometimes you need to admit others mistakes even though it's not your fault.

Sometimes you need to hear what others say about you.

Sometimes you need to say the truth even though it's may hurt others.

Sometimes you need to put your ego to the side to care others feeling.

Sometimes you need to think about others before you think about yourself.

Sometimes you need to show your respect even though s/he is younger than you.

Sometimes you have to be like others depend on the situation/place." 

that's what we call life... menjaga dan dijaga.. menyakiti dan disakiti.. 



*pe hal aqu tetibe bersyarah bout life pepagi nie????... ok! sebab aqu tengah ting tong tak boleh tido -.-' pape pun thanks adik tersayang hazlin azhar.. ko boleh bantai tido je kan aqu tengah sakit² nie..

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

hebatkah kita???

   
Cube kita fikir, renung²kan... ape yang kita ada sekarang nie sebenarnya cukup ke nak mengambarkan diri kita nie hebat???.. hebat sangat ke manusia??? Ohh ok! manusia hebat dari binatang... ehhh salah ke?? 0.o betul kan.. manusia ada akal, binatang tidak di kurnia akal.. tapi... bile fikir² balik.. ye ke camtu??? bukan kadang² banyak yang kita tengok manusia tu lebih kejam/hina perangainya dari binatang??? Aqu tak berniat nak menyamakan manusia dan binatang.. cuma kalau kita lihat yang mana yang lebih sanggup buang anak kalau bukan manusia??? yang mana yang sanggup membunuh kalau bukan manusia?? cukup la dua perkara tu mengambarkan jijik nya sikap manusia.. nie la yang di katakan kerana nila setitik rosak susu sebelangga... kerana segelintir manusia, martabat sebagai manusia tu di pandang rendah oleh kita sendiri walhal kita sendiri manusia..

walaupun kita nie manusia lebih mulia dari binatang.. tapi hakikatnya kita nie tak lah sehebat mana...

Biarpun kita menjadi TUAN
tetapi ingat kita tetap berTUHAN

Biarpun kita pandai mereka CIPTA
tetapi ingat kita tetap CIPTAan Nya

Biarpun kita menjadi KETUA
tetapi ingat kita tetap menjadi HAMBA Nya

Biarpun kita MEGAH mendonggak langit
tetapi kita tetap diminta SUJUD pada Nya..

Biarpun kita MEWAH dan KAYA RAYA
tetapi semua yang kita ADA adalah REZEKI dari Nya..

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

4 soalan~

  


Ok, ilmu nie aqu baru je lepas taw/belajar dari ustaz Solehi.. so kita sesama kongsi la ye... =)

Seorang lelaki bertemu dengan Amirul Mu’minin ALI BIN ABI TALIB r.a. Lelaki itu berkata: Wahai AMIRUL MUKMININ, saya ingin bertanya 4 SOALAN, harap tuan dapat menjawabnya:

1. Apakah perkara yang WAJIB dan yang LEBIH WAJIB?
2. Apakah perkara yang
DEKAT dan yang LEBIH DEKAT?
3. Apakah perkara yang
PELIK dan yang LEBIH PELIK?
4. Apakah perkara yang
SUKAR dan yang LEBIH SUKAR?

Amirul Mu’minin menjawab,

1. Yang WAJIB itu adalah TAAT kepada Allah dan yang LEBIH WAJIB adalah meninggalkan DOSA.
2. Yang DEKAT itu adalah QIAMAT dan yang LEBIH DEKAT adalah MATI.
3. Yang PELIK ialah DUNIA dan yang LEBIH PELIK ialah CINTAKAN DUNIA.
4. Yang SUKAR itu adalah KUBUR dan yang LEBIH SUKA 
adalah pergi ke sana (KUBUR) tanpa BEKALAN.



selamat beramal~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

berserah kepada Nya~

Ketika kau mendambarkan sebuah cinta sejati
yang tak kunjung tiba
Allah SWT mempunyai cinta dan kasih yang lebih besar dari segalanya
dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak

Ketika kau merasa bahawa kau mencintai seseorang
namun kau tahu cintamu masih tak terbalas
tetaplah syukur dengan kehadiran nya
kerna..
Allah tahu apa yang ada di depanmu
dan Dia telah mempersiapkan segala yang terbaik untuk mu



*krdt to haniza azhar... luv u sis! 

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

cintan cintun~

Nak jiwang karat boleh???? petang² jalan kedai pak saleh, mesti la boleh...hahhahah merosakan kesenian pantun je keje aqu~ So nak jiwang pasal pe??? nak jiwang pun ade topic~ Ok, kita cite pasal C.I.N.T.A! why cinta???? sebab sok aqu baru je di bagitaw kena datang kenduri kawen.. sampai 3 umah okeh!.. ibu dah booking aqu awal².. so asyik tengok orang kawen, bile aqu nak kawen??? tak pe ambik berkat datang umah orang kawen.hhahahah


Ok back to da topic.. CINTA~ Fine! nie subjek yang aqu boleh kata aqu akan fail kalau kena ambik tuk abiskan degree aqu.. serius akan fail! Tak payah tanye aqu pe tu cinta, memang aqu buat muka blur biawak nanti.. betul... aqu tak taw... kalau takat suh dengar lagu ke, buat poem ke, buat story ke pasal cinta insya Allah boleh lagi.. tapi bab nak praktik tu, memang tak lepas lagi!


Agaknya sebab aqu beza siket kot dengan korang.. bukan aqu tak pecaya cinta.. tapi aqu lebih berminat pada cinta selepas nikah. Bukan tak nak bercinta sebelum nikah, cuma takut nak meletakan hati kat sesuatu yang belum pasti kita miliki.. sekurang² nya tak la aqu terasa frust tunggang tebalik nanti kan.. ;p


So sebelum nikah nie aqu tak berminat kat lelaki??? OK! sape berani cakap camtu, aqu cepuk dia!huh Hello! aqu nie manusia ler... ade hati perasaan jugak taw... so camne??? simple.. sebelum nikah merupakan masa yang diberi tuk saling berkenalan, dan bukan bermakna boleh berpegang tangan, dating² bagai ye.. pegenalan yang macam mana??? cukup sekadar kita selesa tuk kenal rapat dengan dia.. ala buat ala² ustazah sit norbahyah and suami tu... romentik U!


kuno??? Tak.. aqu rasa tu pun dah lebih dari cukup.. sebab kalau korang taw cara bercinta sebenarnya dalam islam, mesti cukup jelas korang tengok dunia sekarang memang dah nak makin kiamat.. sebab pe??? sebab menyimpang terlalu jauh.. Korang tak rasa rugi ke, ye la sebelum nikah asyik dok pegang sana sini, sume luar dalam dah taw.. so mana manisnya perkahwinan korang nanti?? sebab tu agama bagi kita batas tuk bercinta, supaya kita rasa manisnya sebuah pernikahan..

* only 2 things yang membezakan lelaki yang aqu anggap sekadar kawan or special.. 
- i'll let him know where ever i go...
- i'll take care of every single thing about him. bukan mengongkong, just yang perlu~ sekian!
so tak perlu aqu susah² nak bagi taw kat dia, biar paham sendiri je..hahhaha tak maw tak maw jadi perigi cari timba or selipar cari kaki.. malu la i..you nie..llalalalla

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

my babies... =D

   =) Tiap² pagi petang and malam ku di temani mereka.. taw sape mereka???? ala.. sape lagi kekasih ku la.. si Do Re Mi tu... dah besar da diaorang sekarang.. mana tak nya keje diaorang asyik makan makan makan... tuan dia pun makan makan makan jugak tapi tak besar² pun..hahhah 


Pandai da sekarang... panggil nama je datang. Patuh sungguh..lagi² time makan, tak payah panggil pun dia datang..hampeh tul!  tu la penting nya mendidik anak² dari kecik.. sebab tu ada peribahasa melentuh buluh biar dari rebungnya *tetiba* 


Diaorang nie ada hobi... hobi diaorang gigit kaki orang.. memang berfaedah sungguh! memang kalau kaki aqu terpacak je dekat dengan dia mesti di gigitnya, dia ingat kaki aqu nie tiang agaknya~ Lagi satu diaorang nie manja tahap biawak parsi.. ok! silap kucing parsi.. pantang je duduk dekat dengan dia, mesti diaorang berusaha bersungguh² naik kat pangku ke naik kat belakang ke.. *kuku diaorang tajam.. sakit kulit² gebu aqu!*  


mereka pandai berposing.. ~tema : sayang ibu~
nie Re dan Mi.. rumah diaorang macam dah kena sunami... bersepah!
tah hape keje diaorang nie... -.- 
ibu nak peluk.. anak tak rela.hahhaha
nie Do.. ok! mata dia cantik.. anak mat saleh tul
 mata dia macam aqu tak??? kuyu~ hahhahaha


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

kekura oh kekura..

   Sebelum tu yang tu gambar panda ok, kawan kekura. Erm lagi satu, bukan kekura ok.. kura-kura.. orang pelat je sebut kekura.hahhaha (walid aqu yang cakap). Kenapa pulak memalam nie tetiba kuar kekura... kenape tak kucing ke ayam ke??? ha senang je.. buat jeruk pakai cuka, aqu punya suka ;p


Tak la sebenarnya dari pagi tadi tah camne tetiba teringat pulak kat sesorang nie, dia tu ada la sangkut paut dengan kekura.. sebab tu la terkeluarnya kekura pada malam yang dingin lagi romantik nie. :) maybe sebab lama dah tak sembang² gaduh² dengan dia.. *keje aqu cari pasal dengan orang je -.-* ahh lantak~ jap seseorang???? siapakah?? ok serius aqu tak taw nama dia.. yup, nama panggilan dia pun aqu tak taw.. aqu cuma panggil dia abang je.. abang?? wow! *mengada!* Tapi serius... memang aqu tak taw nama dia, even nama panggilan pun.. kejam nya ko suana, how dare u! Bukan la.. aqu penah nak tanya, tapi tah tak tertanya².. nak kata aqu segan, aiyak pitam~ mustahil! Tapi kenapa aqu tak penah tanya??? tah aqu pun tak taw.. biarlah jadi misteri... ;p


Opsss jap, sebenarnya aqu dah lama suke kekura.. dulu kecik² memang minat gile aqu dengan kekura.. sampaikan tiap kali aqu jumpa ibu aqu (aqu kecik² tak dok dengan ibu aqu) or pi jejalan kat kedai² yang ade kedai haiwan je aqu mintak beli kekura.. Tapi.. ibu aqu cakap kan, " kekura tu suka mengigit, kalau dia gigit jari kita nanti dia tak nak lepaskan sampai dia terdengar bunyi petir".. senjak tu padam terus minat aqu nak bela kekura.. gile! kalau dia gigit jari aqu tak pepasal hilang satu nanti. JAP!!!! tu fakta ke ibu aqu kelentong je erk???? sampai sekarang aqu tak taw kebenaran kata² tu sebab tu sampai sekarang aqu takut lagi nak bela kekura..hahhahah


Banyak sebenarnya pengalaman aqu dengan kekura nie.. al-maklum la minat giless kan. Dulu pun mase aqu kecik² penah aqu terjatuh dalam kolam rumah jiran kat kampung aqu sebab memperdajal kekura punya pasal.. hambik balasan dunia dapat!hahhaha *tu yang muka cantik suci murni je nie sebab dah terbenam dalam air takungan kukura -.-* Cucu sape la kan yang nakal nie.. tapi sekarang dah sangat ayu taw.. ok² siket² ayu!


Dah² back to da topic.. pasal pe?? pasal abang tadi tu... dia tu sape?? Erm boleh di kata cam abang angkat la..*banyak abang angkat aqu..;p* Kejam kan aqu.. abang angkat tapi tak taw nama..hhahahha tu nama nya memang abang angkat je, tak de niat nak bercintan cintun.. FOBIA you nak bercintan cintu nie! fobia?? wat da kes??? ahhh tak payah cite~


Dulu selalu gak aqu dok gaduh² dengan abang aqu tu, kes nya pasal kekura.. kenapa kekura??? sebab dia selalu nasihat aqu bawak keta tu biar slow cam kekura siket.. ade suh bawak keta cam kekura??? hello naik siput la kalau nak slow~ 


Mesti tertanya kan.. mengapakah aqu tak mesej je dia?? jawapan nya.. aqu kan pemalu.. tunggu la dulu dia mesej.. kang dia kata aqu rindu dia pulak! kan dah perasan tu...


*teringat kartun kekura incik faiz buatkan dulu.. warna warni ada.. cantik! thanks ye abg.. miss u! opsss~ hahhahah




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

3 kata ~

   

Lagu ni ditujukan kepada mereka yang sudah lupa erti cinta
Hanya 3 kata sahaja
Cukup besar maksudnya

Wo ai ni
I love you
Aku cinta padamu
Tiga kata paling bermakna
Tapi jarangnya didengar

Naan unnai kathalikaraen
Saranghaeyo
Aishiteru
Tiga kata paling menyentuh
Tapi jarangnya disebut

Mungkinkah kerna kita dah terlalu selesa
Keintiman seolah semakin hambar
Dari gerak gaya
Hingga ke tutur kata
Tak menggambarkan cinta 

Walaupun kita saling
Sayang satu sama lain
Tapi kenapa sukar meluahkan rasa
Berikan mereka tahu
Andainya hari esok
Di takdirkan berpisah

Dalam kesibukan
Kita seringkali mula hilang kemesraaan 
Dengan mereka disisi
Tak rasa bersyukur
Tak rasa berbangga
Mempunyai bahu setia untuk kita bersandar

Pejamkan mata mu
Lihatlah di hatiku
Semua kasih terhimpun
Dibiarkan terkurung
Jadi keluarkan
 Sekarang luahkan

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

wordmore not less wednesday~

Erm..was seeing wordless wednesday a lot on the blogger so I decided to make an exception to my entry (opsss penah ke aqu buat wordless??? hhahah) Why wordmore??? fuhhh coz today is my bored day! so i've got too much to say..lallalal 

Di sebab aqu nak jugak bebel² tapi dun ave any idea, so aqu dapat idea nak bebel pasal first impressoion (MFI) aqu kat sesetengah people.. *to the person who I pick their name, so soryyyy.. dah nama korang yang terlintas dalam kepala aqu nie.. that's mean korang selalu dalam hati aqu la tuh ;p hoho 

1. Ustaz derus idris --> Ayah angkat aqu, dekat 9 taun dah.. aqu panggil dia walid, sebab sume anak² dia panggil dia walid. walid la yang ajar aqu jadi lebih bertamadun macam sekarang nie.hahhaha Dia seorang yang hensem! *serius..muka suci!* baik and pelawak gile dan romentik! *serius romentik..walid selalu cakap kat umi "ana uhibbuki fillah" =) *.. walid and umi panggil aqu "suha", coz dia cakap in arab that's name refer to the star, aqu pun tak taw setau aqu bintang tu najm tapi dia kata bahasa arab tu kan cantik dan romentik~.. agaknya sebab tu aqu suke sangat kat bintang =) 
MFI ~ sorang yang alim gile, pendiam, tak suke melawak or so serius, and dulu aqu takut nak cakap ngn dia biasa la pak ustaz kan! -so MFI is wrong-

2. Ustazah siti aisyah --> umi angkat aqu, isteri pak derus tadi. ;) Perhhh kalau nak banding umi dengan aqu, memang tak payah! jauh berbatu².. umi sorang yang lembut, cantik, susah nak marah and memahami. Dia tak pandai melawak, tak pandai masakan barat.. *bukan aqu cakap, dia yang cakap* coz dia kata western food nie tak sedap! hahhaha tapi dia makan jugak burger king. -.-
MFI ~ seorang yang lembut dan mudah tuk di ajak bersembang, penyang. -so MFI is right-

3. Abu bakar ali --> ayah angkat aqu.. ayah lagi??? yup.. i've 3 mom and dad tak termasuk pak mak mertua okeh ;) .. (but why ketamadunan aqu tak cukup² -.- hishhh..) Dia sorang yang happy² selalu, aqu pun tak taw bile masa dia tak happy.. time sakit demam pun dia happy.hahhaha *termengata* Seorang yang baik, caring and pelawak.. memang pak² aqu sume pelawak je, sebab tu aqu awet muda~ 
MFI ~ seorang yang peramah, baik dan suke ketawa dan mengetawakan.. apekah?? o.0 -so MFI is right

4. Rosmunaliza kapi --> umi angkat aqu. Seorang yang suke ketawa, sampai kadang² aqu pun terikut² ketawa sebab dia ketawa.*jahatnya aqu!* rajin, tak penah nampak dia mare, sempoi, pengkemas.. ape ayat aqu tu?? kire pembersih la, habuk tak main ye kat meja! dan pendiet tengah hari.. *perlu ke cakap diet tu?? satu lagi BM aqu memang hancur!* dan mempunyai cara pemakanan yang sopan lagi lemah lembut ;) sebab aqu pernah makan dengan umi, aqu dah habih tapi umi baru makan takat suku.. aqu pelahap ke dia sopan -.- apekah
MFI ~ garang, tegas. time mula² paktikal kat office ayah aqu.... dia tengok aqu garang, takut aqu... sebaik aqu tak nagis kat situ kalau tak aqu panggil balik pak aqu teman sampai balik.hahhah -so MFI is wrong-

5. Roziah sumardi --> kawan baik aqu. Seorang yang pelawak, time dengan orang dia kenal je kalau tak satu suara pun tak kuar. Rajin part kemas mengemas, part buat assigment tak rajin, macam aqu jugak -.-' suke tengok² pemandangan time boring, hobi macam aqu kalau tak tido! *sebab tu di namakan kawan baik* pemalu, yang nie lain siket dari aqu, dia malu terover siket sebab aqu peramah siket. seorang yang susah mare, tapi suke meluahkan..*bagus sebab terhindar dari stress* macam aqu lagi. Seorang yang tak berape suke it and exam.hahhahah
MFI ~ pemalu, siket sombong dan kurang peramah dan pemarah. sebab dia tak nak cakap dengan aqu masa mula² dulu. -so MFI is half-

6. Muhd faizullah ramdani --> abang angkat. Seorang yang sempoi, pakar it.. setakat nie satu² nya guy yang aqu boleh bergayut dalam ph lelame maybe sebab dia sekepala dengan aqu, so banyak topik boleh cite. *aqu tak tak berani nak bersembang dalam ph dengan laki sebenarnya -.-* Rajin, sebab suke dok office and tido kat sana. Baik, sebab suke tolong orang.. sume orang ok dengan dia dan suke makan.. *teringat janji nak belanja dia belum tertunai -.-* 
MFI ~ ferocious, tak spoting, bapak orang and suke tenung sume orang. -so MFI is wrong-

7. Syahrelzal mohd salleh --> suke memancing, awek dia ikan rasa nya. Dia tak suke makan ayam, tapi kan aqu kan suke makan ayam *saje nak bagitau* Nie pun kes suke gelak.. *memang tabiat rakyat malaysia kot suke gelak* Tak pernah nampak dia mare, cuma kadang² emo dalam FB dengan kerajaan pasal bonus dan kadang² pasal ikan. Pekerja yang bagus, sebab suke datang opis awal.. tak ambik port sangat gosip².. *bagus la kurang dosa*hahhah
MFI ~ pemalu, sebab dia tak nak cakap dengan aqu mula² dulu.. -so MFI is exactly wrong-

8. Nur nadzirah zainordin --> seorang yang gile², happy² lawak² garang kadang².. tak suke orang yang gedik², study hard, and sangat berdikari.. aqu belajar naik bus balik KL dari dia la.. *sekarang da pandai =)* ada pangilan nama yang sangat manja dari keluaga iaitu _ _ _ _ _*i like!* seorang yang ala² rock muslimah ;) 
MFI ~ garang, takut nak tegur dia mula² sebab muka dia nampak garang..sombong. -so MFI is wrong-  

9. Syarifah ellieya --> Dah kawen, satu² nya kawan yang suke masak tuk aqu.. there is coz laki dia suke makan jadi kadang² dia masak sekali tuk aqu. Surirumah sepenuh masa. Laki dia businessman, ada cmpany sendiri so diklasfikasikan sebagai "kaya"..*dia suh aqu keje dengan laki dia -.-* Suke pergi bercuti, and shopping *habiskan harta laki tul.hihi* sorang yang puting beliung kalau tetiba orang cari pasal dengan dia. -.-
MFI ~ happy², peramah dan unik -so MFI is right-

10.  Maliya --> kawan dari zaman sekolah. Dia dah pindah, but tak lost contact pun. Seorang yang suke baca novel, suke budak² and rajin.. *keje sekolah dulu diaorang selalu siap* anak bongsu, manja tu kadang² nampak jugak.. part merajuk??? aqu dah lupe penah ke tak.. *suke lepak sesama lepas balik sekolah dulu* dan... beday dia nak dekat dah~
MFI ~ pemalu siket, rajin dan pandai plus baik² alim gitu.. -so MFI is right-  

Fuhhh enough! 10 orang dulu la... tak payah wordmore sangat la kan... ;p nanti hari lain pulak cite pasal insan² dalam hidup aqu nie.. *sekian terguna pun masa ku dengan perkara berfaedah.. berfaedah??? -.-*


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)