3 penyumbang pandangan

jangan jadi polis!

Assalamualaikum


Hoi hoi jom angkat sepanduk ramai-ramai, kita haramkan pekerjaan sebagai polis!!.. Boikot polis!!! boikot mereka!!! Moh kite boikot pekerjaan tu beramai-ramai!!! 

Kenape??? Kenape??? Ape salah polis da buat?? Ape mereka da buat???
Erkkk tah (aqu still dalam mood blur).. ade orang kata pekerjaan tu bahaya... bahaya??? Em ok-ok suruh anak-anak ke ayoh-ayoh ke laki-laki ke bini-bini korang yang keja polis tu benti SEKARANG jugak!.. SEKARANG!!!

Dah tu, kalau ade penjenayah kang macam mane???? Sape nak cover up??? Ler.... ape susah, kalau ade penjenayah...kita pakat la ramai-ramai dok bertelenggu je dalam rumah, tutup pintu rapat-rapat, kunci pakai manga gajah ke, grill tu pakai yang ade kuasa letrik bervoltan tinggi punye tu.. tanam ubi belakang rumah tu banyak-banyak, kalau lapor pandai-pandai la bertani.. -.-


Kalau la sume orang berfikiran macam tu, makanya zaman nabi-nabi dulu pun tak de sape la yang nak turun gi perang pertahan islam. Heloo bukak la minda!!! Polis belum sedasyat para-para pahlawan zaman nabi dulu... kalau nak di ukur maybe 10% je persamaan nya.. pahlawan-pahlawan islam dulu berjuang menggunakan pedang.. tapi kita sekarang pistol beb!!! so mane lebih bahaya???? masih nak kata polis tu pekerjaan yang perlu di hindari????? 

Yup, aqu tak nafi polis tu pekerjaan yang berbahaya, risikonya tinggi... tapi itu jika pemikiran yang sempit. Cuba bayang bekerja sebagai kontraktor, tidak bahaya kah???? Tapi jika tiada kontraktor, alamat tak berbanggunan la kita... Cuba bayang bekerja sebagai juruterbang, tidak bahayakah??? Tapi jika tiada mereka, berdayung la kita untuk menunaikan haji nanti.. 

Jadi perlu di elak semua pekerjaan tu???? Yup, memang bersepah pekerjaan yang tak bahaya... jadi guru boleh, doktor boleh, pemandu teksi boleh.. Ok-ok betul.. Tapi 1 je, cer bayang bile tengah-tengah jadi guru tu, tibe-tiba ade pulak pembunuh bersiri datang, di tembak 18 kat kepala tu.. simpulkan sendiri kesudahannya.. 

Maka 1 je aqu buleh kata, ape pun pekerjaan or tindakan kita, ikhlaskan diri... tiap kita buat tu, ade risikonya.. tiap langkah kita ukir tu, ajal sentiasa mendekati, cumanya kita tak tahu bila.. ajal maut semua ketentuan illahi. Siapa jamin, kau jadi polis kau mati awal??? Siapa jamin, kau jadi doktor maka umur kau panjang????

p/s : kamu jangan ke mane-mane dok rumah je, kat luar tu bahaya. kat rumah tu pun duduk je dalam bilik ok!


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
3 Comments

3 00 rajin nak comment:

Dylla Abas said...

mendalam betul maksud entri ni..but nice sharing dik :)

Suana Zhar said...

@Dylla Abas
Tq kak... jadi emo siket semalam bile orang dok asyik kata polis tu je bahaya.hehhehe

♥AienNajwa♥ said...

hehehehe ! abesla kalo polis bace, kene saman tak tauuuuu..=)