8 penyumbang pandangan

teka teki tabung~

Assalamualaikum


Nampak bangunan tu??? Ya, tu tabung haji.. aqu tau korang kenal.. saje nak promote tabung haji, salah??? lalallalal~

Ok, back to da topic. Aqu nak cite pasal nie.. 


Yup, bijak.. ia sejenis T.A.B.U.N.G. Tak kisah pe bentuk tabung tu, pe warna dia, asal boleh simpan duit.. maka ia kira tabung. 

Dan bukan tu jugak aqu nak cerita sebenarnya.. walaupun bersangkut paut. 
(padan muka korang sebab terpaksa memenatkan otak melayan aqu -.-"
AMARAN!! Sila jangan cari mane-mane button "close"

Ok, nie serius.. sebenarnya aqu memang nak cite pasal tabung.. tapi tabung nie.. 

nie tabung surau ok ^__^
 banyak duit kerajaan berhabis tuk buat tabung nie..
sebab tu sangat cantikkkkkkkkkkkkkk... -.-
Ye... aqu nak cerita tentang tabung surau or mana-mane tabung awam yang bersangkut paut. 
Korang perasan tak yang tabung surau nie selalu nya mesti BERAT
Ya, maksud aqu di sini :
- kalau korang SELALU pergi surau/masjid la.. dan 
- maksud ke dua aqu, bukan la berat dari segi fikikal nya, tapi dari segi isi nya. 
(jangan korang pi buat haru, dok junjung tabung tu pulak =.=")


So soalan yang tak begitu mencabar minda dari aqu ialah : 
~ mengapakah kebanyakan tabung surau/masjid berat???
  • Ok, jawapan mudah ialah, "rakyat malaysia sangat pemurah!!!" Yeahhh! Bangga dengan rakyat malaysia!!! Sangat bangga sebab selalu memberatkan tabung-tabung menderma dengan... DUIT SYILING =.=" 

Yaa.. tabung-tabung menderma sebenarnya berat, kerana rakyat malaysia hanya kaya dengan duit syiling dari wang kertas, mungkin. Tapi bukan itu menjadi persoalan, orang kata  "lebih baik menderma 10sen dari menderma Rm50 kalau sekadar untuk menunjuk-nunjuk..". So tutup kes tentang rakyat malaysia menderma dengan duit syiling sahaja.


Soalan yang aqu kurang pasti jawapan nya ialah... :
~ mengapakah benda di bawah ini tidak pernah di isi dengan duit syiling???


Adakah tabung bererti untuk duit syiling dan sambul untuk duit kertas???
Or
Adakah kerana nanti ada yang mengata bahawa...
"tak kan bagi angpau/duit raya (duit pape je la, kenduri ke) 50sen je..."

Sekian

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
8 Comments

8 00 rajin nak comment:

suri solehah said...

susah jugak nak jawab tuh hehe..akak rasa yang berat tabung tu,,isinya tetap duit kertas tu...

Adam Haiqal said...

well,biasanya tabung2 kat masjid tu berat sbb xnak org kopak dan bawak lari ke luar..mmg kebanyakan masjid pun,tabungnya diperbuat drpd besi bg mengelakkan drpd pecah lari..

syiling tu pun 1 faktor juga kenapa tabung kt masjid tu berat..sbnrnya tak kisah pun brpa jumlah yg kita nak hulurkan asalkan niat kita tu mmg ikhlas. alhamdulillah stkt komen ini ditulis, xde la lg adam letak syiling dlm tabung masjid. :) ade laa sikit2..:)

Eryati said...

rasanya tabung tu berat sebb bahan yg dgunakan utk wat tabung tu..ehehehe...dik..akak pernah nampak kalau dekat surau atau pasal2 kebajikan ni bila ada tabung mcm tu..yg paling banyak org derma duit syiling..tu pun bukannya duit syiling 50 sen..tapi 1 sen..5 sen...rasa mcm mereka menghina la pulak

Aida Omar said...

derma seikhlas hati..bila derma seikhlas hati 10sen macam RM10 nilai pahala nya.. selalunya bila raya kita bukan niat nak sedekah, kita niat nak bagi duit tu utk raya, ataupun kata senangnya ikut syarat. Apa2 pun saya suka entry kamu nie dear.. bermanfaat :)

Aini Azman said...

hahaha cuba smpul raya tu tukar dengan tin susu ke, mesti org bgi wet syiling,.ngeeee

IntaNBerliaN said...

a'aa la.. smpul kertas tu biasa org isi duit kertas.. tp ms zaman akak kecik2 dulu.. org isi sampul tu dgn duit syiling...

nadia nur amalina said...

hai sis ;) nadia jawab via fb... ^-^ take a look ! hihi

Mohd Fahmi said...

tabung derma tu berat sebab dibuat dari besi dan duit nya kebanyakkannya kertas :)
yang kedua tu . mungkin duit syilling akan memberatkan sampul tu dan mungkin akan kantoi pada budak-2 nanti kaau nak bagi pada hari raya :)
hahaha