0 penyumbang pandangan

air kosong vs cakap kosong~

Assalamualaikum


Perhhhh memang sedap meneguk air kosong sejuk tengah-tengah hari yang panas di simbahi cahaya matahari ni... (ayat BM yang sungguh TERUK!). Erk... wait da minute... air kosong sejuk or air sejuk or air yang di sejuk kan??? Erghh wateva! 


Tapi... sebenarnya aqu bukan nak cite pasal air kosong, tapi cakap kosong. Kenape di panggil cakap kosong??? Dah cakap tapi kosong lak... Baik lah tu di panggil simpulan bahasa, yang bermaksud bercakap sesuatu yang tak mendatangkan kebaikan or sembang saje-saje la bahasa mudah... maka kalau makan tak mendatangkan kekenyangan di simpulan bahasakan sebagai makan kosong ~.~ apekah??? 

So ble kita bercakap bercakap dan bercakap....tanpa sedar kata-kata tu mampu membuat orang lain terasa bahangnya walau gurauan nada suara. Bak kata orang.. mulut sangat berbisa, kadang kala kata-kata tu lebih tajam dari pisau.. terhiris tak kelihatan, tapi parut terkesan. 

Bercakap tanpa berfikir, ibarat cuba menonjolkan kehebatan diri tapi kebodohan sendiri yag terbukti. Menuduh tanpa bukti, ibarat cuba menegakan tali tapi terjerut di leher sendiri. Mudah...kalau tak tahu, adalah lebih baik berdiam diri dari masing-masing cuba menari di atas lantai yang berduri.. 

Apa yang aqu tahu, setiap fitnah itu memerlukan kemaafan sebagai penebusnya.. dan setiap kemaafan itu, memerlukan keikhlasan untuk melakukan nya.

"Barangsiapa yang berbuat aib, maka dosa itu di atasnya"


Kan ke elok kalau bersembang pasal doremon ke usop sontorian ke keluang man ke.... ^. ~ tak pun kalau nak bertarbiah siket, cite la pasal imam muda ke ustazah pilihan ke..

 



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: