0 penyumbang pandangan

jenayah besar!!!

Assalamualaikum

Erm pada pendapat sedara sedari sekalian la kan.. ape jenayah paling berat yang kita buat atas dunia nie???? Mencuri?? Merompak?? Ke membunuh??? Ha..tak pun memfitnah??? Ye la.. orang kata dosa memfitnah tu seperti membunuh.. Perhhhh dasat!!! nauzubillah...

So mane jenayah paling besar??? Erk.. macam mane kita nak taw tu jenayah paling besar??  Oh...ye jugak, tengok la pada hukuman yang dah di tetapkan.. erm betul jugak.. So antara hukuman paling berat yang di kenakan, jenayah membunuh la kan??? Ok la... aqu setuju sikit..

Setuju SIKIT??? Kenape sikit??? Ohhh sebab... bagi aqu jenayah yang paling besar sekalian manusia nie buat bukan la membunuh.. Tapi sesuatu yang manusia terlupa or mungkin tak terlintas tuk menilainya.. Ape dia??? SOLAT. Ye..solat.. 


Ye memang sume manusia taw bahawa mengerjakan solat tu perkara wajib bagi agama islam... Tapi sayang, wajib hanya pada mulut dan akal tapi masih gagal nak melaksanakan sepenuhnya.. Disebabkan tu jugak la manusia tak tahu yang MENINGGALKAN SOLAT ITU MERUPAKAN JENAYAH PALING BESAR!! Ya paling besar!!!!

Manusia lupa yang solat merupakan amalan pertama yang akan di tanya bila di sana (akhirat) nanti.. Solat perkara pertama yang di nilai oleh Allah! So merompak, membunuh tu sume jenayah kecik??? Tak.. tapi kalau dia seorang pencuri handal sekali pun tapi dia tetap menjaga solatnya dia masih seorang yang mempunyai beriman... Solat nya tak di terima???? Hahhahha mulut manusia, lebih tajam dari pisau.. prasangka buruk tak penah padam! Mane kita tahu solatnya tak di terima???? Solat di terima atau tidak, hanya Allah yang menilainya.. Kita manusia, tugas kita hanya melaksanakan nya, yang menilai itu Allah!

Biar la solat di hujung waktu sekali pun, biarlah solat laju sperti keretapi sekalipun, biarlah  terasa terpaksa melakukan nya sekalipun.. asalkansolat... Ya, mungkin solat itu belum sempurna, tapi sekurangnya kita mencuba supaya tidak meninggalkan nya.. dan dari situ kita cuba membaikinya..

Siapa pun kita, apa pun jawatan kita, tinggi mana pun martabat kita... setiap dari kita WAJIB menunaikan tanggungjawab yang satu itu..iaitu solat... itu bermakna setiap manusia itu semuanya sama di sisi Nya, yang membezakan kita hanya amalan..
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: