1 penyumbang pandangan

tentang kaabah

Assalamualaikum

Kabaah ke kaaba ke tak kisah la... mane-mana yang sesuai la, yang penting merujuk pada ni.. 

Orang kata kenape kita kena sujud sembah kaabah tu??? Bukan syirik ke hukum nye??? Kata di larang menyembah makhluk lain selain Allah.. 

Betul kan pemahaman kita... jika tidak, terpesong akidah kita nanti..

Bukan menyembah kaabah itu yang kita lakukan... tapi kaabah itu umpama simbolik bagi umat islam bersatu... Kenape aqu kata macam tu??? Baik la... cuba kita fikir... setiap umat islam yang ingin solat perlu la mencari arah/kedudukan kaabah sebagai tanda untuk di arah sujud... jadi jika Allah tidak menetapkan kaabah sebagai arah umat islam bersujud, maka nya hiruk pikuk la jemaah sebab berebut nak pilih arah masing-masing...

Dan kedua nya... Allah bukan menyuruh kita menyembah kaabah.. bukti nya??? bukti nya jika kita ingin solat di dalam kapal terbang... sudah semestinya kaabah di bawah bukan??? Maka nya pernah ke anda terjumpa di dalam Al-quran yang kita perlu tunduk ke bawah mencari arah kaabah itu??? Tidak bukan... kerana apa??? Kerana Allah itu ada di mana-mana...

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
1 Comments

1 00 rajin nak comment:

Dylla Abas said...

konsep menyembah kaabah tu memang dah tak betul tu..kaabah tu sebagai rujukan kiblat je..yg tetap kita sembah adalah Allah :)