0 penyumbang pandangan

niat mufaraqah

Assalamualaikum


"Aku cerai kan kau dengan talak 1".... 

Erk...ape kena mengena dengan niat mufaraqah????

Erm... memang jauh tak de kena mengena...
..tapi  cuba ambik dari segi konsep nya.

Konsep??? Macam mane???

Ok, maksud mufaraqah nie terpisah, so maksud betul nya niat terpisah..

Niat pun ade pisah-pisah??

Ya ada! Kalau kena pada syarat nya..

Tak paham dow...belit sangat!

Ok, jangan putarkan kepala... benda simple.. Niat mufaraqah ni terjadi ketika dalam solat di mana, imam tidak perasan yang dia terbatal solat or terlajak rakaat or ape-ape la yang menyebab kan solat tu jadi lain dari sepatutnya maka makmum boleh la berniat mufaraqah..

Tapi keadaan suasana mahupun environment nya terbagi kepada 2.. dimana apabila keadaan di atas berlaku, maka makmum boleh berniat mufaraqah dan meneruskan solat tanpa mengikut pergerakan imam... yang di maksudkan 2 keadaa ialah:
  • membaca tahiyat akhir dan terus memberi salam tanpa menunggu imam
  • membaca tahiyat akhir dan menunggu imam memberi salam, dan mengikutinya. 
Ada sesetengah lagi keadaan di mana makmum di beri kelonggaran untuk berniat mufaraqah...antaranya keadaan terdesak ataupun mengejar waktu...(buatnya kita elok-elok rasa sempat nak jemaah pikir 7 8 min boleh selesai, sekali imam tu bantai baca surah yassin 1 rakaat...maw kejang kaki babe~)

*ape kena mengena dengan konsep cerai tadi????? korang pikir la sendiri, aqu rase ade je kena mengena....hhahahahahah

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: