0 penyumbang pandangan

imam ku..

Assalamualaikum




"Nie kali pertama saya solat jenazah, lepas 7 tahun tinggal". Terpancar wajar kegembiraan pada wajahnya..bukan kerana meraikan kematian tapi meraikan perubahan pada dirinya. Ah tersenyum manis si gadis mendengar, tenang melemparkan senyuman tanda sokongan dan senang dengan perubahan pasangan nya itu..walaupun dia sendiri lelah untuk tersenyum saat itu kerana kehilangan seorang dari tersayang.

"Alhamdulillah..." terungkap ungkapan itu, namun hanya terluah melalui kata hati si gadis. Tidak terluah,. Mungkin ini antara hikmah yang Allah turun kan, di saat DIA mengambil si mati. Semoga dengan hikmah ini, roh si mati memperoleh rahmat.

Masih leka merenung wajah si jejaka, mencari kelebihan dan meneliti kekurangan nya..bukan untuk mengurai kekurangan dia, sekadar untuk memperingatkan diri, "manusia tidak pernah sempurna". Ah dia masih tetap sangat sempurna di mata ku, walau pun belum "sesempurna" tapi cukup menyempurnakan.. terima kasih sang cinta.

SEPI.....

"Takziah...sabar banyak-banyak", berkali-kali ungkapan itu meniti bibir sang tetamu yang hadir.. Ah bukan ungkapan itu yang ingin aqu dengar! Iringkan Al-fatihah, ungkap kan doa.. itu yang aqu pinta.. Semoga roh ayah kekal tenang di sana berbekal doa dari mereka yang masih hidup ini.

"Ya Allah,  redha kan aqu ya Allah, redha kan aqu...", berkali uungkapan itu ku pinta untuk menenangkan hati. Selamat menempuh alam baru ya walid..

...................

"Nie kali pertama saya solat jenazah, lepas 7 tahun tinggal", ternyiang kembali ungkapan itu berkali-kali di benak. Ah sang cinta, tahukah kau, aqu cukup berbangga dengan diri mu. Saat kau mampu melakukan nya, aqu pasti kau jua mampu menjadi imam buat nakhoda-nakhoda kapal yang bakal kita bina kelak. Tanpa sedar aqu panjat syukur pada Nya.

Aqu mahu kau menjadi imam ku..bukan hanya di dalam solat ku, namun di tiap saat nafas hidup ku... namun bukan hanya pada dunia,  malah imam sehingga saat pemergian ku meninggalkan dunia.. saat jenazahku kaku mengadap kiblat Nya. 

Wahai sang cinta...terima kasih atas segala nya; SYAHRELZAL MOHD SALLEH.




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: