4 penyumbang pandangan

manakah kiblat?? =.="

Assalamualaikum


Hi guysssss, what's up u oll?? 

Haaa konfus la tu pikir pe hal la suana nie tanya arah kiblat... dah terang-terang kiblat ke arah matahari terbenam, pe hal sibuk aqu nak tanye lagi kan??

Sebenar nya aqu bukan nak bincang isu mana arah kiblat tu... aqu sendiri pun ilmu cukup-cukup makan je hal tu.. macam korang la jugak, tau takat kiblat kat arah matahari terbenam iaitu menghala ke arah kedudukan kaabah.. lain dari tu, garu kepala la jawab nya..

Aqu nak cite pasal satu kisah.. kejadian tu jadi time hari raya aidilfitri yang lepas.. 

*tengah sakan beraya di rumah seorang member*, kedengaran suara azan... Allahu akbar.. Allahu akbar...

"babe, tompang solat boleh tak...?"

"ha boleh..ko ambik wuduk dulu, nanti aqu bentang sejadah..."
-------------------------------------------------------------
Selesai ambik wuduk. "kat bilik ko ke weh??"

"aah...aqu da bentang sejadah tuh"
---------------------------------------------------------------
Allahu akbar....*al-fatihah di mula*. 
Assalamualaikum warahmatullah... assalamualaikum warahmatullah... *salam*
Ya Allah....................... *doa, isi tempat kosong*

*member tadi tu masuk bilik* "ehhhhhhhh!!! wehhhhh suana ko da abis solat ke??". 

"dah la..ko pe hal pulak nie???"

"ko solat arah mane tadi??"

"arah nie la....ko yang bentang, tanya aqu pulak" *sambil jari menunjuk arah*

"hahhahahahhah... wehhh suana, alam nie belum nak kiamat lagi...pe hal ko solat mengadap sana.."

"ha?????? ko bior betul, ko yang bentang...aqu lempang ko kang"

"ko tengok betul-betul sejadah tu..kan ade gambar masjid tu...yang gambar masjid tu arah mana, ko solat arah mana???"
hijau : arah kiblat
merah : arah aqu solat -.-
"erk...=.=" aghhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!! aqu nak kena solat balik la nie????"

"hahhahahhahahha agak nya tadi setan pun dok relax je sebelah ko tak kacau kan, sebab dia taw ko salah kiblat pun"

"~____~ "
---------------------------------------------------------------
Punye la tension aqu time tuh..... punye tension aqu dengan orang buat sejadah tu sebab buat sejadah satu warna je...padahal salah sendiri -.- nie la yang di namakan "salah orang nampak, salah sendiri butakan mata".hahhahahah

sebenarnya memang nabi menggalak kan kita solat di atas alas yang tidak mengandungi pelbagai warna gambar atau tulisan...sebab dengan ade nye kepelbagaian seni lukis itu, maka nya tengah solat pun kita boleh puji "cantik gile warna sejadah nie"..=.=

CERITA INI HANYA LAH SEBAGAI BERKONGSI PENGALAMAN DAN KEKILAFAN DAKU, TIADA SEBARANG UNSUR MEMAINKAN AGAMA. SEKIAN. 

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

Amyra Chuari said...

Kak mira pon penah terkene camni... Time tu mertua kak mira be pindah Melaka... Cr sejadah yg ade kompas x jumpe, sume dlm kotak lg... Tunggang terblk sume solat... Alhamdulillah skang dah dpt kiblat yg betul..

shiyda said...

hhaha . adoi , lain kali hati-hati ye tgk sejadah tu :)

kura said...

ni mesti pk makan makan makannn je ni. sampai careless, arah kiblat. hahha

Azlina Masuri said...

penah terjadi benda yg same..-__-"