4 penyumbang pandangan

buah ke haiwan??

Assalamualaikum

Orang melayu memang hebat dalam menamakan sesuatu tu... tak kira la benda tu buah ke tumbuhan ke, kadang-kadang nama anak pun dia bagi sampai tergeliat lidah nenek diaorang nak menyebut..kadang-kadang berjela panjang sampai abis satu nafas nak menyebut... 

hai..nama saya..
s'romeo alexender adixera

Tiba-tiba aqu teringan sesuatu...

Time aqu balik kampung suami seminggu yang lepas aqu terjumpa satu buah nie.. memang jarang nak jumpa... buah pisang raja udang. *terlupa ambik gambar* Bagi aqu yang penah beberapa kali terdengar nama tu, tak la rasa janggal... tapi kalau tanya budak-budak muda zaman sekang...sure terjelir lidah diaorang dengar nama tu.. sudah la pisang, ape pulak kena mengena dengan udang...

Cuba bayang kan satu hari nanti semua buah yang berkongsi nama dengan haiwan ini pupus.. macam mana agak nya imaginasi golongan zaman buat hal sendiri over moden time tuh.. *time tu aqu da ade 30 cucu cicit ;) *

BUAH MATA KUCING

Buah ini sangat sedap...aqu boleh telan semangkuk besau sesorang je... tapi bile dah di ganti dengan mata kucing, terasa loya tekak aqu nak makan =.=



CILI BURUNG / CABAI BURUNG

cili + burung = burung goreng berlada~ nyum nyum sedap!


BUAH NAGA

teringat cite dragon ball yang kuar=kuar api tu... kame hame haaaaaaa!!!! bushhhhhhhh~



PISANG RAJA UDANG

Alangkah indah jika bukan pisang tapi udang yang sebenar bergayut banyak-banyak camtu......


MATA ITIK

buah nie dolu-dolu banyak la kat kampung...tapi belah perak nun... first-first aqu jumpe buah nie time aqu darjah 5 ke 6 tah... tapi aqu panggil dia buah taik kambing =.= celupar gile mulut time tuh 


TERUNG SUSU KAMBING

Kalau rasa-rasa tak cukup duit nak beli susu kambing yang sememang nya mahal namun lazat tuh... try la sedut terung nie, mane taw rezeki anda dia mengeluarkan susu kambing.hahhahahah
*kenape tak susu lembu or tettttttt* . sekian


Tu belum nama tumbuhan...macam-macam ade lidah tu la nie la, keladi bunting la beranak la... melayu sentiasa ade kepelikan keistimewaan nya...

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

cik kumbang said...

macam2 kan nama dia
tapi menarik hehe

nak gambar anda di vectorkan menjadi kartun ?
jom join 1st giveaway blog CK :)

http://kumbangmerahbintikhitam.blogspot.com/2012/10/belog-cik-kumbang-1st-giveaway.html

Deqla manjew said...

haah kan..pelik2 namanya...hihi..btw, sy follow sini yer.. thx sudi follow sy.. :)

Dunia Wilma said...

Tak pernah tengok mata itik :-)
Takda kat Sabah kot...
Bila difikirkan, betul jugak kan...
Banyak nama buah / tumbuhan yang unik2 :-)

Anisa Anuar said...

aah yea...hahha...tp ada jgk yg baru pernah saya dgr..