0 penyumbang pandangan

masih kuno di sini ^^

Assalamualaikum

Zaman sekarang nie memasing berkejar-kejar nak guna teknologi ala-ala 5 star... tapi aqu nie, still la kat tapak nie jugak..tak bebangun.. tapi aqu bukan la ketinggalan zaman pun, cuma aqu lebih selesa guna yang "ketinggalan" nie dari yang baru.. 

  - CILI
sekarang kebanyakan orang dah pakai cili boh
nama je "manja", tapi pedas ok~
Tapi aqu pulak still guna cili kering nie...maka nya tiap kali nak guna, terpaksa la aqu gunting-gunting kecik-kecik, rebuskan dan blande kan or kalau rajin giling-gilingkan dia ye..

- BAWANG
orite...sekarang orang dah tak main dah bawang-bawang nie.. almaklum la pedih mata nanti.. maka nye tak de la kena tempias /badi kulit bawang yang nipis tu.. kalau tak kang asyik nak tacing, kunun-kunun hati senipis kulit bawang..haah~ orang sekarang pakai PASTI SEDAP~ *kalau masak tak reti, tak jadi jugak sedap nye =.=
sila la beli pada yang kaya,
tak mahal pun =.=
Yang aqu pulak pe lagi... guna bawang merah bawang putih senetron indon la.. baru la awsem masakan~ Tak sedap pun konfem rasa sedap..sebab apa??? Sebab nampak jugak kelibat bawang-bawang yang aqu tumis tu.. maka nya ade jugak la rasa bawang asli.kahkahkahkah *gelak jahat -.-*

- SANTAN
 ohhh pasti nya tak de yang sanggup nak parut-parut kelapa.. kalau suruh bebudak sekarang parut kelapa, mau dari musim kemarau ke tengkujuh tak sudah jugak memarut kelapa tuh... paling tak pun, mesti "uncle maw kelapa parut sebijik ha...", kes beli kat kedai runcit.. tapi sekarang orang dah guna santan moden..dalam paket punye, tak main da tempurung-tempurung nie...
Kat umah aqu pulak pakai kelapa sebijik tu... ye, freshhh punye~ Tak de bahan pengawet mahupun penambah rasa... tapi tak la pakai kukur parut tangan tu, jenuh kiah oiiii... pakai mesin parut la ye..

Maka dengan itu.. bila segala itu dah guna cara "kuno" maka nye peralatan memasak "kuno" nie pun ade la kat umah aqu...

lesung batu...kalau jatuh kena kaki, memang berzikir berjam la jawab nya...


mesin kelapa..best benda nie.. aqu penah dulu, macam naik keta kuda bergegar-gegar tangan.hahhaha tapi sekarang omak den dah tak bagi den buek..asyik angah je dapek guna..

biar kuno, asal sodap masak~


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: