8 penyumbang pandangan

senggugut umpama virus..

Assalamualaikum


Ok everybody, please hand up sape yang subuh dekat sini??? Ya saya tanya sape yang dah solat subuh, sape yang belum cecepat beristifar dan taubat ye.

"tiada solat yang paling berat di rasakan oleh orang munafik, kecuali solat subuh dan isyak. Sekiranya mereka mengetahui besarnya pahala yang ada pada kedua nya, pasti mereka akan mendirikan nya walaupun sambil merangkak".(Hadis riwayat Bukhari)

Dan sekarang saya cerita tentang subur...sepertimana yang suami saya ketahui, perut saya makin subur ke depan -.- Ya, taniah kepada saya! Tapi adakah perut subuh ke hadapan itu menjaminkan anda subur pada peranakan??? Itu persoalan nya.. subur dan subuh adalah berbeza... dan kesuburan seseorang bukan lah bergantung pada sekuat mana anda mampu memakan tempe goreng ataupun sehebat mana mulut leser anda memanah manusia mencari kesalahan.. tapi kesuburan anda terletak nya pada organ peranakan anda yang mana organ peranakan itu tidak akan beranak menjadi banyak, tapi hanya akan mengeluarkan ovum untuk anda beranak. Pening?? Rungsing??? Ya, mari kita kupas, kopek dan kikis isu ini.

Anda tahu Dr Hamid Arshat??

Tidak?

Ohhh anda telah rugi! Dr Hamid Arshat adalah manusia yang berjantina lelaki dan Dr Hamid Arshat juga seorang....PAKAR KESUBURAN!

tak payah la sesusah google, aqu da bagi gambor dia pun... *doktor, please give me payment sebab promote anda..holahhhh~*


Dan...berbalik pada isu yang ingin kita kupas...

senggugut meragut kesuburan peranakan anda...

dengar macam seram, kecut hempedu bukan? Ya, diafragma aqu telah pun kembang kecut...

baik lah, menurut Dr Hamid Arshat...

Jangan pandang ringan senggugut atau sakitketika haid, sama ada masih gadis atau wanita belum kahwin. Jika sudah kahwin pun masih lagi ada senggugut , ini munkin menandakan adanya penyakit endometriosis.
Tidak semua senggugut pada gadis atau wanita belum kahwin dikaitkan dengan penyakit, malah kebanyakkan disebabkan olih kuncupan rahim yang kuat akibat pintu rahim sempit dan lepas kahwin senggugut jenis ini akan hilang.


Pesakit ini telah kahwin lebih tiga tahun tapi tidak pernah hamil. setiap bulan akan mengalami senggugut teruk. Gambar dari teropong laparoscopy , rahim didepan dan usus dikelakang dan kelihatan ovary berwarna puteh dan didalam nya ada endometriotic cyst. Pada dinding rahim pula ada tumbuhan fibroid.


Lihat darah kotor warna coklat kehitaman, yang terkandung dalan endometriotic cyst dalam ovary (warna putih)


Kandungan endometriotic cyst - darah kotor- ia juga digelar dengan nama 'chocolate cyst'

Penyakit endometriosis merosakan organ2 peranakan. dalam pesakit ini ovary rosak, akibat dari reaksi inflammation/radagan, timbul adhesion dan scarring yang bolih melanda kilang ovary dan saluran fallopian dan dinding belakang rahim. Seringkali juga saluran benih/fallopian menjadi tersumbat atau sempit dan ini meyukarkan peroses percantuman benih lelaki dan telor permpuan.

Dalam situasi yang teruk , rahim menjadi rosak dan tumbuhan adenomyosis timbul menyebabkan senggugut yang amat sangat.


Adenomyosis, rahim bengkak macam 3 bulan mengadung. Lihat gambar diatas, saya belah rahim dan kelihatan dinding rahim jadi sangat tebal akaibat adenomyosis.
Sesiapa yang mengalami senggugut, sukar hamil atau sering gugur, perlu jumpa pakar sakitpuan utuk pemeriksaan dan scanning. Jika ada retroverted uterus, kemunkinan besar dia ada penyakit endometriosis. Bedah laproscopy adalah sangat penting untuk mengsahkan dan seterusnya merawat penyakit endometriosis, Kedudukan rarahim yg retroverted perlu diperbetulkan waktu laparoscopy , jika ada cyst . ia perlu dibuang, jika saluran sumbat perlu dibetulkan dengan 'tubal repair' dan jika ada adhesion perlu lakukan 'adhesionolysis' semuanya dilakukan sekali gus.

Taniah kepada Dr Hamid Arshat, anda mampu buat saya kecut perut.. *__*  *baru terasa yang seorang doktor sangat membantu dalam hidup. maafkan kekilafan saya, tapi saya tetap takut nak jumpa doktor.sekian.*

notakakitangankerajaan : pregnancy test ^^

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
8 Comments

8 00 rajin nak comment:

miszfazierra said...

pehh biar betul. tetiap bulan fazie kena senggugut. ahhh seram tekak xD

Nurul Ain said...

wah..nice info

Adriana said...

thanx for the info..kecut perut baca ni...tgh plan nk mengandung ni

NJihe.am said...

entri yang menarik dan ngeri tentang senggugut, sentiasa menjaga kesihatan wahai wanita, saya pun sama..http://studioous.blogspot.com/

Leeza dayasari [santai leeza] said...

salam. thx sbb singgah. leeza jenis yg jarang kena segugut.

Cik Pensil said...

yes !saya tak puas hati >_<


tak faham lerhh . takut pulak nak bagi faham -_-

seram sejuk dahh ..

cweet pinky said...

eee , CP tak baca abes , rase macam naek2 bulu rma nih , dulu sggugut teruk , sekarang dah tak dah :D

cIk cUmIe said...

takutnyaa..setiap bulan senggugut. camane ni? btw, geli tekak tgok image tu. haha

http://lifeisacompactcase.blogspot.com/2012/11/own-labelling-for-my-stuff.html