2 penyumbang pandangan

tazkirah jumaat..

Assalamualaikum


Matahari masih belum kelihatan, ya masih awal... nyaman nya suasana penghujung subuh. Awal rasa nya aqu mengadap blog hari nie... bacaan yassin sebentar tadi menarik aqu kembali mengigat kepada Nya. Beristifar. Doa buat suami dan ibu moga di perlihara oleh Nya walau di mana pun. Kepada arwah ayah, al-fatihah aqu kirimkan.


Siapa agaknya yang meninggal pagi nie... 

"Assalamualaikum...erm maaf ganggu, cuma nak bagitahu pakcik mokhtar meninggal dah...pukul 9 jenazah sampai".

"innalillah...insya Allah nanti datang ziarah, terima kasih ye".

Ya Allah, jiran sebelah rumah aqu rupa nya... 

Dalam ketenangan aqu tido malam tadi, dia bertarung nyawa dengan maut rupa nya... Ya, Allah Kau tempat kan dia di kalangan orang yang soleh. 

Terimbau kenangan dia..seorang yang bersederhana dengan dunia, percaya atau tidak..dia hanya berbasikal untuk kemana -mana...terpukul pada kekilafan diri kerana sibuk mengejar kemewahan dunia. Dia sering ke masjid pada tiap waktu yang ada..semoga sifat kesederhanaan dia itu akan membantunya di sana kelak. Al- fatihah.

Ya ajal tak mengira pagi atau petang, sempat menunaikan subuh atau belum, sempat bersarapan atau tidak, sempat memohon maaf atau belum... jika itu saat nya, pasti pergi. Siapa sangka, pertemuan yang membuahkan kegembiraan yang tersangat itu akan menjadi penghujung pertemuan di dunia... siapa tahu, rajuk dan sombong ketika ini hanya akan tergantung di situ tanpa sempat kita memperbetulkan nya nanti.. siapa sedar,  kesibukan mengejar dunia akan terhenti di pertengahan tanpa kita sempat merasa kemewahannya.. siapa jangka, kemarahan yang telah kita lemparkan hanya meninggalkan lupa tanpa kita sempat memohon maaf untuk nya..bila saat tiba, ajal tidak pernah menunggu.

*Manusia di lahirkan dengan kehendak dan keperluan....jika matlamatnya memenuhi keperluan, maka mudah bagi nya jalan di dunia.. jika matlamatnya memenuhi kehendak, tertipulah mereka pada nikmat dunia semata-mata. Subhanallah.


Aqu..mohon maaf jika khilaf aqu sebagai manusia terguris di hati, aqu berikan senyuman jika aqu masih belum sempat bertemu, aqu ucapkan terima kasih jika aqu tidak pernah meluahkan nya untuk tiap pengorbanan/ jasa untuk ku. semoga tiap dari kita mendapat redha Nya. Amin.

notakakiperihatin : jika ada gambar yang dia masukan dalam blog/fb/ or any itu memperlihatkan aurat dengan sengaja, padam lah secepat nya... takut 1 minit lagi ajal menjemput kita. ^^

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
2 Comments

2 00 rajin nak comment:

Cik Siti said...

misteri kehidupan..

Secrets of A Teenage Girl said...

itulah kehidupan..ajal dtg tanpa dipinta, tak kira masa tak kira kita sudah bersedia atau belum..

moga arwah ditempatkan di kalangan org yg soleh..amin..