2 penyumbang pandangan

menunding jari pada diri sendiri

Assalamualaikum

Kita punyai akal. Boleh beza kan baik atau buruk. Cantik atau hodoh. Tapi tak semestinya yang hodoh itu tak berharga dan tak bermakna yang jahat itu tak mampu jadi baik. *aqu sendiri pening hape aqu tulis*

Sering kita terlupa untuk muhasabah diri. Asyik menunding jadi mencari salah manusia, tanpa kita sedar 3 4 jari masih menunding ke arah kita.
 
Tanya pada diri, mengapa ada yang cuba menjauhi...tanya pada diri, adakah telah terlalu sempurna kita di dunia ini..tanya pada diri mana baik buruknya menunding jari pada orang lain tentang itu dan ini..

Bila bercakap tak serupa bikin..di mulut lain hati lain. Sudah nya syaitan menang tanpa bertanding. Andai sudah redha dengan apa yang terjadi, mengapa masih mencari modal untuk membahan dan menyalahkan orang lain lagi? Tanpa sedar kau telah membusukkan hati sendiri. Adakah dengan cara itu kau akan berpuas hati?

Jangan mencipta dosa. Dosa yang mana bukan Allah yang boleh memaafkan tetapi mereka yang teraniaya. Setiap manusia itu ada batas umur nya, andai kau terlambat memohon ampun pada nya..sesalan tidak akan berguna.

Cukup lah dengan umur yang dah menjangkau dewasa..tapi matang di mana? Jangan jadi anak kecil yang perlu ditegur sentiasa dan bagi sebab kenapa dan mengapa. Kerana tiba satu masa semua manusia sekeliling mu akan lelah untuk melayan nya..

notapeace : aku tak kisah upada pembaca yang meminati tulisan blog aqu, tapi pada orang tu cukup-cukup lah menjadi stalker yang bertauliah.sekian.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
2 Comments

2 00 rajin nak comment:

Maria Menado~ said...

betul. tengok salah org, sendiri pon banyak salah. sobsob. harap dpt ubah diri...

UniMeOw said...

1jari tunjuk org lain,,3 jari tunjuk diri sndri...hmmm nauzubillah~