0 penyumbang pandangan

:_(


i miss him so muchhhhh :_(
u're the reason i still go on.....

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

2 penyumbang pandangan

cukur bulu kening~ haruslah...

Assalamualaikum...

Bace betul-betul ye.... BULU KENING! Jangan ade pulak yang buat ajaran sesat, pi cakap bulu mata la, bulu roma la, bulu......lalalallala (paham-paham sendiri badan korang~ ;p)

So aqu tegaskan once again, BULU KENING! Dalam banyak bulu kat badan korang tu...cuma ade 1 kawasan tu je la iaitu bulu kening,  di mana di haramkan untuk kita mencukurnya tanpa sebab yang munasabah! (sebaik kita tak jadi orang utan kan..kalau tak jenuh nak mencukur semua bulu -.-

Menurut pandangan syarak adalah haram kepada perempuan mencukur bulu keningnya kerana itu bererti merubah ciptaan Allah dan merubah ciptaan Allah ini adalah dilarang keras di dalam Al-Quran. Perbuatan ini juga menyerupai masyarakat yang bukan islam, sedangkan islam sudahpun mempunyai identiti tersendiri dalam soal perhiasan.  Lagi pun, kalau korang tanye pendapat aqu la.. Sumpah aqu cakap, TAK CANTIK pun korang cukur kening tu... nampak macam alien taw tak...

Ohh orang kata ade hadis yang menyebut haram untuk mencukur atau mencabut bulu yang ada pada setiap kawasan muka bagi wanita, makna nye bukan setakat bulu kening la.. Erm hadis yang mana?? Ok yang nie..
 "Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik"
(hadis riwayat Bukhari, Muslim dan Abu Daud)

Erm..ok.. tapi macam mane pulak dengan ayat yang di lontarkan oleh isteri nabi iaitu Aisyah r.a, "Hapuskanlah kejelekan yang ada pada dirimu sedaya yang kamu mampu".
Maka menurut imam Nawawi, maksud Aisyah ialah wanita boleh bersolek untuk suami, boleh merawat muka untuk menghilangkan kejelekan seperti jerawat, jeragat dan bintik-bintik. Maka harus untuk mengelokkan wajah dengan membersihkan wajah daripada bulu-bulu yang tumbuh di kawasan kelopak mata atau di kawasan yang tidak sewajarnya. Ini kerana wanita yang normal pastinya kening berbulu tetapi sudah tidak normal kalau dahinya atau kelopak matanya yang berbulu.  

Di dalam sebuah hadis yang sahih melarang keras seseorang perempuan itu menyambung  rambutnya dan meminta orang lain menyambung rambutnya dan lain-lain, apalagi perbuatan mencukur bulu kening. Kecuali jika bulu-bulu tersebut tumbuh di tempat-tempat yang tidak sepatutnya tumbuh pada diri perempuan, dikala itu perlulah menghilangkannya, seperti tumbuh bulu di pipi, tumbuh misai dan janggut seperti lelaki, kesemua bulu-bulu ini hendaklah dibuang kerana ia memburukkan paras rupa seseorang perempuan.


*tak de sape-sape ke nak buat trend cabut bulu mata???? hohoi~

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)