1 penyumbang pandangan

kesalahan kefahaman -.-

Assalamualaikum


Wa sangat talak tidak puas halati sama seolang ini mamat.. bikin halati wa punya sangat panas, hali jadi manyak spoil .. mau dijadikannya celita, wa pelegi cafe pada tengah hali tadi.. kunun nya pun maw minum teh O sama limau... huishh dalam pejalanan ha, wa sudah tebayang-bayang keenakan air tersebut itu..betapa bahagianya meminumkan air tersebut.. 


Sesuda sampai kepadanya cafe, wa telus menuju dengan maju jaya nya kepada itu keledai kedai.. wa telus membuat order kepada itu mamat, "kasi itu teh limau ha...kasi bungkus".

Sesulah bebelapa minit, teh wa order sulah siap... dia bagi macam ini punya teh..


Wa mengambilkan nya dengan muka lagu-lagu (ragu-ragu).. soalan demi soalan berlegar-legar melegelilingi (mengelilingi) otak dengan laju nya.. "incik-incik, saya order itu teh limau la", wa melepaskan ketidakpuashatian kepadanya. "Itu teh limau la"..

Muka wa sangat telekejut... "Abang sulah tambah ini teh sama limau ka?????",muka habis telekejut wa curahkan kepadanya... "Ha la, tadi nak teh limau kan", dia membalas kepala kepada wa tentang teh itu..

Haiya...wa salah order ke, or mamat itu talak tidak leti bahasa... bagaimanakah dia belitu yakin akan lesepi (resepi) nya itu.. wa malas sulah mau memperdebatkan sama dia, wa telus membelambuskan diri dengan rasa tensen nya..

Kesulahan, eh bukan-bukan kesudahannya... teh limau lesepi balu mamat itu telah wa sedekahkan kepala kepada dia ini---->
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

photoshop punye koje~

Assalamualaikum



*p/s :bosan gile babe...

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

cakap belakang -.-

Assalamualaikum

Erk... nak sampai kan 1 perkara kat seseorang ni....

Apa dia??

Ni ha....
Jangan la jadi...
Sekian terima kasih ^__^



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

website best ^.-

Assalamualaikum


Kepada sesape yang terasa bosan, boring, tension dan bermacam-macam lagi perasaan yang menjadi kan anda kurang senang... aqu teringin nak tolong korang nie... 

maka nya sila klik SINI


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

the word of lie....

Assalamualaikum


Penah guna ayat "i'm fine", "Its ok, i'm fine", "ok2 tak pe, aqu ok"...Tapi hakikatnya langsung tak ok... Kalau da tak ok, tak payah la nak kunun-kunun tunjuk hebat kata "aqu ok".. Muka macam tapir hilang anak, pastu nak bercakap pun ala-ala suara hujung kerongkong, nak kata "jangan risau, aqu ok..." 


So akhirnya aqu buat kesimpulan --->


Tapi...


p/s : seronok nya dah jadi gemuk ^_^ (it's lie)


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

2 penyumbang pandangan

isu kefahaman memeningkan..

Assalamualaikum


Hohoi salam sejahtela cemua kekawan ha....hali ni aqu ada sedikit kemuskilan berkenaan satu dua isu ini la.. tapi lu olang talak tidak perlu risau la.. sebab bukan isu negara-negara asia tenggara mahupun selatan barat.. tapi ini isu ha berkenaan dengan kucing sama kambing...

Ha lu orang mau dengar celita ka.. kalau talak tidak mau dengar pun, wa mau tulis jugak.. sebab nye an an an kolang kena baca sahaja, talak perlu dengar pun.. 

So apa celita sama itu kucing sama kambing? Ok ha, tadi wa jalan-jalan cali makan memenuhkan pelut yang tidak buncit ini.. tiba-tiba kan wa tersempak sama seolang mamat kawan lama wa yang begitu hensem pada pandangan mata wa la (sebab nya, wajah suci murni dia sama macam wajah itu ustaz penyanyi nasyid itu..sebaik wa tidak pegi kepadanya untuk memintakan autograf). Dia tengah makan itu kueh mueh beraneka macam, jemput la makan jangan la segan.. maka itu mamat pun menjemput wa makan bersama nya itu kueh mueh dia.. Wa dengan muka segan, wa kata la talak tidak mengapa sulah kenyang la.. 

Secala tiba-tiba dia memelanjatkan wa dengan satu ayat, "alah tak yah la malu-malu kucing".. Haiyak~ wa manyak pening memikirkan ayat itu sampai sikalang... adakah nya kucing itu pemalu... sejalah ketulunan kucing mana yang pemalu itu... setahu wa yang bijak bestali nie, kucing talak tidak malu punya.. telatapinya lah ketika kita di beri meleka makan dan meleka ragu-ragu mahu ambil, itu dikira meleka takut-takut bukan nya malu-malu ma.... 

Sekalang wa mau tanya itu isu kambing pula.. wa manyak pening la memikirkan kata-kata "senyum kambing"... atuk wa punya kambing talak tidak penah senyum pun... penat wa senyum sama meleka.. lu olang suka tipu sama wa la...wa tak suka lu olang... mau nagis la... waaaaaaaaaaa

*p/s : wa olang melayu tulen keturunan hang li po 


manyak cantik itu mata..

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

senyum je la........

Assalamualaikum


"Tu la tunang dia", ayat yang acap kali aqu dengar semenjak seminggu lalu, aqu terus tertoleh... lali, ibarat ayat rutin yang menjadi sarapan hari ku. Lebih kurang seminggu aqu berulang alik ke kerja di kraftangan malaysia, selama itu jugak la pelbagai respon dan kata-kata dari sahabat-sahabat lama tentang "pertunangan" aqu.

Tiap langkah yang aqu atur bersama "dia", pasti ada mata yang akan memerhati, pasti ada mulut yang bersuara dan pasti ada kepala yang akan tertoleh.. Hot sangat ke aqu???? Ahhhh mustahil! Tak perlu la aqu nak perasan seakan akan HOT... Hakikatnya, dah "dia" berkerja kat sana.. terpaksa la aqu terima tempias glamor "dia".

"Tunang senyap-senyap lupa kawan, time susah cari..tu la kawan.. karang kahwin tak payah la jemput kitaorang jugak", lancar mulut hamba Allah tu menghemburkan kata. Aqu terdiam, senyuman turut mati. Salam yang terhulur tidak lagi seikhlas permulaan nya.. aqu menarik tangan, melemparkan senyuman dan berlalu. Perit! Itu yang aqu rasa... rupanya macam itu mereka anggap aqu selama ni.. (sekali lagi aqu terdengar ayat yang lebih kurang sama, di kemah yang sama, cuma nada dan kata sindiran yang begitu pedas)

Tahu kah mereka situasi sebenar? Fahamkah mereka apa sebenarnya terjadi? Ahhh rumit! Mungkin setiap corok pemikiran manusia sekarang hanya tahu bercakap berdasarkan apa yang mereka lihat, tanpa perlu penjelasan! Kecewa! 

Kepada yang masih mendoakan aqu, aqu kirimkan doa juga buat kamu semua.. dan kepada yang menganggap aqu nie "takingatkawan", aqu kirimkan kata-kata "jangan risau tentang kehadiran aqu selepas nie kerana aqu akan cuba sedayanya untuk tidak kan sekelip mata pun menyusahkan mahupun muncul di hadapan anda". 

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

8 penyumbang pandangan

dipanggil mengadap NYA..

Assalamualaikum

Hari ke 5, aqu masih dalam keadaan berpijak di bumi dan ada kala nya masih terbang bersama angan dan mimpi. Dan sepanjang 5 hari ni jugak la aqu tak lagi di kejutkan dengan suara ayah..dan setiap pagi tu jugak la aqu perlu berbisik pada hati, "ayah dah tak de, ayah dan atuk tunggu aqu kat sana"..Ya kehilangan yang perlu aqu terima untuk kali ke duanya.. aqu sayang mereka!

Aqu masih belum setabah biasa, ujian yang begitu berat..tiap hari masih ada air mata yang menemani.. masih belum kering air mata ini.. masih terbayang gelak tawa kami,  gurauan ayah yang sering menjadi penghias pagi.. Ya ini erti nya kehilangan, sesuatu yang tak kan mungkin aqu miliki ia kembali.. kerana semuanya pinjaman Mu Ya Rabb, aqu pulangkan nya dengan redha..

Aqu bersyukur ayah.. aqu bersyukur kerana pemergian mu di rasai semua, di tangisi para jemaah masjid dan surau, diri mu kesayangan semua ayah. Aqu masih ingat bacaan yassin yang penuh tangisan teralaun di masjid kerana pemergian mu, bergetar suara mereka membaca nya.. Terdengar tangis di sebalik indahnya bacaan ayat itu.. Setiap jemaah yang datang menangis di hadapan mu.. bagi mereka, perginya seorang sahabat yang bersama berjuang ke jalan Allah. Kami rindu mu ayah.. rindu alunan azan yang sering kau alun kan.. Ya walau tidak sehebat bilal bin rabah, tapi masih mampu memanggil kami kepada Nya.. masih mampu mengerak kan kami bangun mengadap Nya.

Alhamdulillah Ya Allah.. Kau permudahkan pemergian ayah ku.. tidak tersiksa jasad nya. Aqu bersyukur! Tersangat bersyukur! Pemergian mu terlalu mudah.. kau pergi di pagi yang masih indah.. kau pergi dalam saat kau masih tersenyum.. kau pergi di bulan rejab yang penuh keampunan.. pemergian mu di bantu dengan setiap rakan yang berlumba-lumba membantu menguruskan jenazah mu. Allah mempermudahkan pemergian mu ayah...

Ayah...masih terbayang saat akhir sebelum pemergian mu... Sejuk! Itu yang rasa pada jasad mu.. Hilang separuh dari kekuatan ku untuk terus berdiri.. Walaupun hati mengatakan kau akan pergi, tapi akal tetap menolak.. aku terus berharap supaya kau sedar... aqu terus berharap semuanya mimpi.. sampaikan aqu dah tak mampu untuk berdiri lagi di saat itu, aqu terus berharap kau bangun.. Aqu teringat ape yang walid ajar kan ketika malaikat maut menghampiri, akhirnya aqu keluar dari bilik tu.. aqu biarkan akal menguasai hati.. kerana aqu sedar, walau aqu terus berharap kau tetap tak kan bangun.. berkali-kali aqu melihat pada mata mu ayah, ya malaikat maut sedang menghampiri mu, tak guna aqu terus memaksa.. tak guna aqu menyiksa jasad nya, aqu kuat kan hati untuk redha..

Kata walid, "kenapa Allah uji suha dengan kehilangan ni, kerana DIA tahu suha mampu menghadapi nya.. Kerana DIA nak suha tahu kasih sayang NYA, kerana DIA nak suha yakin tentang ketentuan nya.. Kenapa bukan manusia lain yang di uji NYA, kerana kekuatan iman mereka masih belum mampu menghadapi uji sehebat ini". Aqu perlu kuat!

Ya, kami mungkin kehilangan jasad mu ayah.. tapi kami tidak pernah kehilangan ilmu mu.. kami tidak pernah kehilangan kasih sayang mu.. Ya Allah, aqu kembalikan apa yang telah KAU pinjam kan untuk ku.. KAU kuatkan kan la aqu.. KAU redha kan la aqu.. Aqu tau, setiap yang KAU ambil ini, akan KAU ganti dengan yang lebih baik.. 

Al- fatihah untuk arwah ayah.. semoga kita semua bersatu di sana nanti..

*terima kasih untuk semua sahabat-sahabat dan yang datang dan yang memberi semangat.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

tasbih punye hal~

Assalamualaikum

 

Kenal ape benda tu???? Ok la, walaupun boleh di fesyen kan sebagai rantai trend baru, tapi ianya adalah tasbih ye anak-anak... opsss bukan tasbih..tapi alat yang di gunakan untuk bertasbih pada zaman MODEN..

Kenape MODEN???? Dah tu zaman dulu tak guna la benda nie??? Zaman dulu kuno??? Yup, zaman dulu tak gunakan alat nie.. Bukan kuno, tapi lebih mengikut pada amalan nabi kita.. Kenape mengikut amalan nabi??? Sebab nabi mengajar kita menggunakan jari untuk berzikir/ bertasbih.

Jujurnya kat rumah aqu ade la 5 6 7 jenis alat ni, dan aqu tak pernah menggunakan nya (betapa aqu tak reti menghargai.. -.-)... jadi perhiasan je dalam laci.. Tapi bukan aqu beli, sahabat-sahabat handai hadiahkan nye.. nak harap aqu beli memang berkurun la... biase la manusia, kalau part benda baik je mesti take time nak melaksanakan nye.. ye aqu akui tu! ^_^  Tapi aqu suka alat nie.. macam-macam jenis design warna di guna.. aqu paling suka bile ianya di buat dari kayu, perhhhhhh sangat cantik gerenti!! Bukan janji tapi pasti (tetibe teringat ayat david teo)

Back to the topic, so macam mane nie... nabi ajar lain, kita buat lain...  Ahhhh ape lagi, bidaah!!! Bidaah!!! -.- Emo gile! TAPI TAPI TAPI........! Relax dulu...Bidaah tu haram ke???? Ha.. kena taw jugak.. bukan semua perkara yang nabi tak buat tu di kira bidaah yang haram..

Menggunakan tasbih tu dikatakan bidaah.. tapi ia adalah bidaah yang di haruskan.. kenape?? sebab alat yang di cipta tu bukan la untuk merosak kan or memburukan tasbih kita, tapi di gunakan sebagai alat untuk bertasbih.. maka di haruskan untuk mengunakan nya...

p/s : tak guna ade berpuluh-puluh alat tasbih, tapi berat untuk bertasbih ^.^

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

andai ku bercinta lagi..


Kini kau tiada
Senafas pun ku perlu mencuba
Kau bawa pergi sebahagian dari jiwa raga
Bersendiri hidup umpama hilang erti
Bagaimanakah meneruskan hayat ini

Andai ku bercinta lagi suatu hari nanti

Tunjukkan di mana
Ruang hati untuknya yang masih belum kau huni...
Apabila tiba waktu bersemuka
Ku perlu pejamkan mata dan memaksa lafaz cinta
Dengan bayangmu di minda

Tiada pengganti bisa hadir dan mampu menyembuh

Rawan di hati meleraikan semangat ku runtuh
Bersendiri masa umpama tak beralih
Berapa lama lagi harus ku merintih

Malam tidak berpurnama

Fajar tiada kejora
Aku hilang di dalam gelita kalbu
Tanpa dirimu asaku mati


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)