6 penyumbang pandangan

syaitan rasa panas ke?

Assalamualaikum

Balik-balik isu syaitan, sikit-sikit isu syaitan, banyak-banyak isu syaitan...syaitan dah famous mengalahkan menteri besar pun sibuk nak gosip pasal dia lagi! 

Erk...nie bukan gosip...nie penghujahan. *Ya pekataan baru sentiasa wujud jika kita rajin menambahkan kata imbuhan untuk perkataan tersebut =.=" *

Aqu teringat zaman university dulu... tengah berjoging, sorang kawan aqu nie tiba-tiba bertanya secara spontan selepas kitaorang ternampak budak bermain dengan api bakar sampah time tu... *aqu seorang penjoging tegar suatu ketika dahulu #perkataan baru lagi*

"kau fikir logik...syaitan di buat dari api, nanti last akan di masukan dalam neraka tempat yang di bakar dengan api. Syaitan di buat dengan api, di bakar dengan api? Api dengan api macam mana dia nak panas? aku pelik la!"

Aqu tersenyum. Mujur aqu pernah tanya soalan yang sama dekat walid. Bak kata walid, "kalau kita tak pandai tak berilmu memang macam-macam soalan serupa tak masuk akal, tak waras, tak senonoh, tak macam-macam lagi la yang nak di tanya..tapi bila kita dah cuba belajar, faham satu persatu, akhirnya soalan-soalan tadi akhirnya kita akan rasa tak patut untuk di tanya". Macam bertudung, masih ada yang bertanya, "yang pakai tudung tu konfem-konfem ke masuk syurga".

Berbalik pada soalan tadi...

Aqu mangajak dia berhenti. Lelah meneruskan langkah sambil bersembang..lagi pun untuk memudahkan aqu untuk menerang dengan lebih baik.

"kau ambik kan aqu tanah bergumpal kecik tu", aqu menunding jari ke arah yang aqu pinta.
"buat ape? kotor babe..."
"ambik la.."
........ "nah.."

"Nie tanah kan?.."
"yup.."

........aqu membaling tanah tersebut tepat ke bahu si teman.

"adoi...sakit la weh"
"see...manusia di buat dari tanah, jadi kau juga di buat dari tanah kan?? dan yang aqu baling tu tadi itu ialah tanah kan??? tanah terkena tanah, kenapa still rasa sakit?" aqu tersenyum.
 "aah la...pandai kau, tak terpikir aqu"
...masih tersenyum."Yang bijak itu Allah...Dia menjadikan sesuatu itu dengan terlalu sempurna sehinggakan terbatas logik akal kita untuk memikirkan nya"
"Thanks weh...kau kalau berkutbah, kalah imam kat surau rumah aqu tu"
"hahhahahha porahhhh..aqu pun copycat ape yang walid aqu buat kat aqu dulu..untung kau tak kena baling tanah besau macam walid aqu baling..tak beragak dia..."

 Rasa bersalah membaling tanah kepada nya tadi hilang serta merta. Mujur aqu dapat menerangkan nya dengan sempurna. Thanks Allah!


kejadian bayi itu sangat luar biasa
notakesedaran : jika kita hanya mahu menguna logik akal, memang kita susah untuk menerima kekuasaan Allah ^^
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
6 Comments

6 00 rajin nak comment:

normi nieza said...

THANKS FOR GOOD SHARING,,..)

Cik Dania said...

please vote my bb contest..;)

justablogofmine said...

tak jumpa ler shoutbox awak :)

Acik Riotaro said...

thanx..nice sharing..

Cik Yaya said...

ye la..btul jgk..
thanks bgtau..InsyaAllah akn ingt.mne tau org akn btnye lg soaln serupa kan..ade jgk jwpn =)

Cik Yaya said...

yela..btul jgk kan..
InsyaAllah akn ingt..mne la tau akn dtnye soaln serupa..=)