2 penyumbang pandangan

wasiat pada waris

Assalamualaikum

Huhu sekian lama blog bersarang, habis segala kulat kulat kuman kuman menternak diri diaorang sepanjang kesepian aqu dalam beberapa hari nie. Sesungguh nya hari-hari ku sangat busy. *busy la sangat padahal hampir hampir being crazy disebabkan boredom yang sungguh serius!*

Untuk tidak menjadikan kemunculan aqu nie sia-sia, maka aqu datang bersama satu ilmu yang kita perlu kongsi dan pikir dan faham dan sedar dan selami dan hayati dan mengerti dan dan dan.....*damn! ape aqu merepek panjang macam buat karangan nie!*

Tengok tajuk entry, ya tentang wasiat.

Maaf enty ini bukan hanya di tuju khas kepada mereka yang sudah berumur 50++ plus mata terkebil-kebil kaki menggigil-gigil sahaja, ilmu ini untuk kita semua..ya untuk kita semua yang bernafas nie.. ..untuk kita semua yang yang yang ADA HARTA sahaja. *erkkk hutang boleh di wasiat kan tak???? :p*

"Eton...mak nie tak de sape-sape dah..ada kau dengan abang kau si sood tu je..jadi kalau mak mati mak nak wasiat kan tanah sekangkang tenuk tu kat engkau"

Lihat lihat lihat....itu adalah kata-kata wasiat~

Ya benar kata-kata wasiat..tapi sah atau tidak?

Wasiat pun ade sah atau tidak ke???

Ya ada!

Sebelum tu siapa waris? waris tu merupakan sesiapa yang layak menerima harta/apa-apa dari pewasiat..contoh nya anak, isteri, and yang tertera dalam pembahagian harta la.

Jadi berbalik kepada sah atau tidak wasiat secara lisan tadi??

Jawapan nya dua...

i) tidak sah jika wasiat yang di katakan itu hanya di dengar oleh waris.
ii) sah jika di dengar atau di beritahu kepada bukan waris.

contoh? 

Ok berbalik pada contoh di atas tadi... wasiat itu di lafaz oleh emak nya. Maka jika yang mendengar wasiat itu hanya eton (waris) maka wasiat itu tidak sah. Ya, tidak sah!

Kenapa??? Kerana wasiat itu hanya di dengar oleh waris. Kenapa tak boleh?? Kerana..wasiat ini sesuatu yang tidak boleh di pandang mudah..jika tersalah, takut haram harta yang kita peroleh itu. Jadi macam mana??

Mudah..sebelum nak meluah segala isi surat tersirat wasiat tu, cari la mereka yang tidak layak menjadi waris kita untuk sama-sama mendengar atau kalau susah sangat..pegi je urus siap-siap wasiat tu dekat majlis agama ke pebandaran ke yang menguruskan hal ehwal wasiat nie..tulis siap-siap, tak de la berebut-rebut kes tak setuju bagai kelua.

*urus la wasiat secara faraid itu lebih mudah dan adil ^_^ 
#kadang-kadang...keluargabolehbergaduhdisebabkanharta...percaya lah!#



p/s : incik syahreelzal, saya wasiatkan cinta saya untuk awak jaga sampai ke syurga ye ^_^

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
2 Comments

2 00 rajin nak comment:

Maria Menado~ said...

saya saksi wasiat cik SUANAZHAR yang dibawah itu...... hehe.

Jadi sah kan. =)

Suana Zhar said...

@Maria Menado~ hhehehhe sah sah sah~ thanks ^^