4 penyumbang pandangan

sejadah kecil yang comel

Assalamualaikum

Salam ramadan semua...

Makin ramadan berganjak hari, makin terasa kesedihan...memang secara zahir nya kalau lah dapat di tahan pemergian ramadan, mau tembok sekebal kapal perang tu di bina.. tapi ada hikmah nya, biasa la manusia nie bukan nya tahu menghargai tiap-tiap masa..jadi nya kalau dah ramadan tu di kira tiap-tiap bulan, maka nya semakin tidak menghayati ramadan la manusia.. *kepercayaan juga seperti ramadan, bila ia hadir maka hargai lah ia sepenuh hati sebelum kita kehilangan nya*

Ok berbalik pada tajuk... sejadah kecik yang comel..


sumber gambar : mr.google
Ha pernah tengok sejadah kecik yang cumel-cumel tu...ala yang sekup-cukup untuk muka and tapak tangan tu je.. sebenar nya dulu aqu ingat kan orang cipta sejadah kecik nie sebab nak galak kan bebudak solat..maklum la cumel je kan, sesuai dengan saiz bebudak..tapi rupe nya sekarang nie menimbun mak-mak budak yang pakai... *untuk bapak budak, aqu tak pasti la mereka turut terpengaruh dengan kecomelan sejadah tu atau tak..aqu tak pernah jumpe lagi kaum adam pakai sejadah comel tu*. Tapi tu bukan isu nya...tak kesah la nak pakai sejadah kecik comel ke sejadah dari kain batik ke ape ke janji suci dan murni tempat kita sujud tu...

Ha...isu nya ialah...

Sayang benau diaorang nie dengan sejadah-sejadah kecil mereka itu...bukan la masalah tak boleh nak sayang sejadah, tapi "PAKAI OTAK" la sikit... nie diaorang punya perangai kasih sayang tu sampai boleh menimbulkan stress pulak dah kat jemaah lain.. 

Kenapa??

Di sebab kan sejadah mereka yang comel tu la, maka nya susah benar mereka nak bergerak merapat dan memenuhkan saf..aqu pun heran.. setahu aqu la, sejadah tu sekadar di bentang je, bukan nya dah taruk gam gajah sampai tak boleh di alihkan..maka nya kalau ye pun la tak nak kongsi dengan orang lain, tak nak tinggal kan walau seminit pun sejadah tu ke, angkat je la sejadah tu balik dan rapat kan saf dan bentang balik sejadah comel tu dengan ghairah nya... nie sanggup biarkan saf tu renggang plus kosong semata-mata ko dah bentang sejadah kat tempat ko berdiri tu..adoi nya~

Permasalahan kedua nya, bila di tegur suruh rapat...di pandang nya orang lain suh bergerak..yang lain pulak pun sama teguh berdiri kaku menjaga sejadah masing-masing..maka nya sapa nak gerak???? -.-

nota sentap : maaf nak cakap, biasa nya golongan veteran la yang rajin berperangai sedemikian~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

Syuhada Nasya said...

haa betul2. sokong hahha adoiii

Rizal kraf said...

bak kata ustaz yg bg tazkirah malam rabu lepas sayang,"hati x sepenuhnya mengaku kehambaan diri kepada Allah swt", itu la jdnya, dunia oh dunia..hahahahah...

Rizal kraf said...

bak kata ustaz yg bagi tazkirah mlm rabu lepas sayang "hati masih lagi tidak mengakui sepenuhnya kehambaan diri kepada Allah swt" itu la jdnya.pt golongan vateran yg tunjuk contoh kat muda mudi, apada..nasib jemaah lelaki x de jd cmnih...^_-

Teacher Basariah said...

sayang kan apabila bulan ramadhan ini dicemari dgn hal2 kecil macam ni..sepatutnya hubungan silaturrahim itu lebih baik dijaga berbanding sayang terhadap sejadah kecil yang bukan tinggi sgt nilainya itu...wallaua'lam