8 penyumbang pandangan

cara hilang bengkak susu

Assalamualaikum

Entry kali nie bab kematangan sikit ye, fokus pada ibu-ibu yang sedang dalam proses penyususan atau dengan kata lain proses menguruskan kembali badan sambil mengenyangkan peyut baby anda.. sape yang rasa malu-malu rasa tak wajar topik nie di bincang kan, sila motivate sikit diri korang tu untuk jadi matang sikit....lalllala

moh den kongsi pengalaman dan cara mujarab giless nak hilangkan bengkak susu nie...

Ape tu bengkak susu??? Bengkak susu tu bukan bermakna susu yang korang hasil kan tu berketul-ketul macam hujan batu tu...bengkak susu nie jadi bila susu yang korang hasil kan tu sangat la melimpah ruah sampai tak tertanggung peyut baby korang untuk minum... dengan makna lain sebenarnya bengkak susu nie  merupakan satu petanda yang baik..kenapa?? kerana tu bermakna anda berpotensi besar untuk menyusukan bayi anda sehingga ke 2 tahun..

Jadi macam mana bengkak susu nie terjadi?? Ia terjadi bila susu di hasil kan terlalu banyak, dan tidak di keluarkan. Dan sebab kedua adalah bra yang korang pakai tu tak sesuai dengan saiz breast korang... *jadi buat ibu-ibu sekalian, jika anda merasa susu anda masih banyak di dalam dan bayi anda telah selesai menyusu maka rajin-rajinkan lah diri untuk pam susu tu bagi keluar sampai habis dan simpan untuk kegunaan masa mendatang...heheh*

Bila susu yang banyak tidak di pam keluar, maka lama kelamaan susu yang terhasil sikit-sikit akan menjadi terkumpul di dalam...kesan tu akan dapat di rasa dengan jari, akan ada ketul-ketulan di bahagian cik breast korang tu...bila dah jadi camtu maka korang akan rasa sangat awsome kesakitan yang akan korang tanggung -.- *nak angkat tangan pun seksa beb sakit nya menyucuk~* Dan pada masa tu, korang pam la breast korang tu sampai lebab pun, konfem susu tak kan keluar punya...

Sebenarnya banyak je petua orang dulu-dulu cara nak hilangkan bengkak susu nie, tapi aqu bagi 3 cara paling mudah dan konfem tip top penghasilan nye...jika tidak, kepecayaan anda akan di pulangkan.hahhaha

i) tuam dengan air panas. Tak kisah la korang nak pakai tungku ke tuala ke, janji istilah dia tuam. Cara paling mudah, masuk air panas tu dalam botol dan tuam...lagi mudah!

ii) urut. Tak payah la sampai korang pi cari mak cik tukang urut tu datang semata-mata untuk urut breast korang...urut sendiri dah... guna jari korang tu, ambik minyak panas, cari tempat yang terasa berketul-ketul tu dan letak jari korang dan urut dengan buat teknik berpusar/membulat pada ketulan tu sampai ketulan tu hilang.

aqu pakai krim nie untuk urut....
iii) mandi air suam. Tak kisah la kalau korang rajin nak gi kolam air panas ke hape ke

Selesai korang buat sume, korang tunggu je result dia pagi sok...confem susu asyik mengalir kuar...masa tu jangan ulang lagi kesilapan lalu, sila la rerajin pam susu korang tu...

hasil yang aqu peroleh ---> dekat 8 oz..~
Aqu terlebih rajin pi klinik, dan dan dan...dia bagi aqu ubat, tapi bukan aqu makan pun..



nota pertanyaan : bila ada yang akan kata, "perlu ke buat entry nie?", tak malu ke?", erk...nak malu hape, bukan aqu tepek gambar breast pun -.- *yang patut malu adalah mereka yang rasa-rasa dah cukup sopan pemakaiannya tapi sebenarnya belum cukup kain menutup aurat :p

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
8 Comments

8 00 rajin nak comment:

Roziah Muhammad Nor (Cie) said...

Tips yg bgos..sedang bgkak susu jugak nih..2 3 ari yg lpas belah kiri..tuam mlm sok pg dah ok..arini belah kanan lak..dah 2x tuam blom reda nmpknye..ble bce entry nih nak try sapu mnyk lak..tq ye buat entry nih..jom kite folo menfolo..hihi

adeeba said...

Assalam..entri yg baik ni apa nak di malukan..tmbh ilmu..kbtulan sy pun tgh mlalui pglmn ni skrg pas bsalin air susu x kluar..hr ke-4 dah bngkak..huhu sakit smpi demam..tpksa tlan pnadol..dah tuam dr siang td smpi ke tgh mlm..hrp2 esok lncarla kluar air susuku..klu x bb aaqif mngamuk kna paksa cruh hisap..whatever..tq 4 sharing utk kaum ibu dan bakal ibu d luar sana..pndg secra positif beb..

mazlen johar said...

Tq.. Info yg sgt berguna..

Hash Jejaka Itu said...

gud.. bini aku tgh bengkak susu.. ada info cmni.. ok la.. dpt jugak alu tolong die dri kesakitan itu

Nurul Huda said...

alhamdulillah..tips yang bagus..

Kalsom Ali said...

Assalamualaikum....anda ada masalah bengkak susu...mai whatsapp saya 0176607841 saya ada cara penyelesaiannya mudah dan selamat

Nor Rasidah Sidek said...

tips yang bagus....terima kasih admin...

jemput singgah blog saya
http://www.suplemencheenta.com/2015/08/bengkak-susu-apa-cara-mudah-atasinya.html?m=1

Qishmir balqish said...

As salam...nak tanya mungkin berlainan topik sikit...anak Saye LG 3buln nak masuk 2 tahun. ..n sampai skrg Saye masih lagi bfeed die...air susu pun tetap same masih bengkak..sampai nak berjalan pun susah...1) tq sebab bagi idea yg Sgt membantu nI. .insyallah sye akan cube buat ..n 2)nk tya petua kat mommy's2 semua..mcm mane cara nak lepas kan baby yg berumur 2thn drpd bfeeding? ? Thx😊