0 penyumbang pandangan

nilai "naluri ibu"

ASSALAMUALAIKUM

"ibu, engkau lah ratu hati ku". 

Memang antara anak dan ibu, begitu besar naluri yang berkait antara mereka... Allah begitu hebat, menciptakan naluri si ibu dengan sedalam-dalam rasa..sehinggakan anak nya resah gelisah pun dapat di rasa nya.. itu lah kebesaran Allah! Alangkah bersedih mereka yang tidak dapat merasai kasih ibu... bersyukur lah kita!

Untuk di banding kata antara amalam orang tua-tua dengan naluri si ibu, siapa yang lebih benar?? Entah....tapi apa yang aqu faham, tiada yang lebih dalam memahami si anak melainkan si ibu... bukan untuk mempelekeh mereka yang lebih berpengalaman, cuma Allah telah menciptakan setiap ibu itu mempunyai naluri keibuan terhadap anak nya..maka bukan kah itu lebih boleh di percayai?? Berbanding dengan amalan orang tua-tua di mana amalan itu sebenarnya mungkin hanya praktikal untuk anak mereka tapi bukan untuk semua anak atas muka bumi ini!

Sekali lagi aqu bukan mahu berbangga diri atau bercakap besar...namun, aqu ada bukti dan munasabah nya apa yang aqu kata dan aqu rasa... antara nya :

i) masa anak aqu kuning dulu...macam-macam yang aqu dengar dan perlu aqu tahan, semua nya gara-gara menjaga hati..sampai kan aqu rasa pandangan dan deria rasa aqu kat apa yang anak aqu rasa semua nya salah...yang betul, kata-kata orang jugak... jenuh la aqu dengar, nie sebab tak jemur la nie... nie sebab tak bagi tu la tak bagi nie la... rasa sentap tu hanya Allah je yang taw.. ko taw ape rasa nya bila tengok anak kena jemur kena cucuk sana sini? menitis air mata taw! dan ko taw apa rasa nya bila kita sebagai ibu pada anak tu, tapi apa yang kita kata semua nya salah??? Ya rasa nak kata, itu anak aqu, aqu yang kendong dia 9 bulan, aqu yang tanggung sakit perit, jadi salah ke semua naluri rasa aqu kat anak aqu sendiri????

ii) sembelit. Hoho anak aqu ade sekali dulu kena sembelit...aqu dapat rasa masa hari ke 3 lagi... tapi aqu tahan je dulu, takut di kata memandai lagi...sampai hari ke 5 baru aqu suarakan... still tak de sape nak percaya -.- malam tu anak aqu meraung habis...aqu pun suara kan lagi pendapat yang anak aqu sembelit, tapi yang aqu dapat "dia nangis bukan sembelit tu". ya bagus, macam biasa pendapat aqu tak boleh pakai kan! Aqu malas nak panjang cerita, aqu urut perut anak aqu, aqu tuam dia, buh minyak bagai...dan esok nya...hambik kau sebakul "aset" yang dia simpan di keluarkan! (yang paling kelakar bila doktor kata anak aqu tak sembelit, tapi lepas bagi ubat...sebaldi anak aqu yayak...ape kes???...)

iii) ruam. Anak aqu memang mempunyai satu kelebihan di mana leher nya susah untuk di lihat kerana mempunyai dagu yang berlapis..hahahha maka dalam 2 3 minggu lepas, leher anak aqu merah-merah ruam naik... yang di salah kan sape??? Aqu jugak...hahahha (tak pe dah biasa). Di kata nya sebab makan benda gatal-gatal tu naik ruam tu sume...ada jugak orang ulang-ulang asyik kata tu ruam susu.. jenuh la aqu ulang 4 5 kali tu bukan ruam susu sebab pipi dia setitik pun tak kena susu tu sume sebab ruam panas...dia panas, tambah pulak leher dia berlipat macam tu..lagi la meruam jadi nya... tapi di kata salah jugak! Ok fine aqu malas bersuara dah... lepas pakai je bedak sejuk, tak sampai 2 jam ruam tu hilang dengan jaya nya...so aqu jugak ke salah???


dan 2 3 kes lagi...

maaf, untuk siapa yang kata "pempuan nie bajet bagus pulak...orang bagi nasihat tu dengar je la...nie nak melawan kata orang yang dah berpengalaman". Ya aqu paham, aqu nie ibu muda...tapi tak bermakna ibu muda tu tak de naluri keibuan...tak bermakna ibu muda tu tak dapat rasa sakit perit anak nya... Bukan aqu kata kan semua orang tu salah..cuma salah ke untuk dengar/terima pendapat seorang ibu untuk anak nya???

#walau hanya untuk memilih nama anak si ibu sujud di malam hari memohon petunjuk... jadi bukan kah naluri ibu itu sangat mendalam nilai nya?

 #macam mana nak paham bila, pegi klinik cakap kat doktor yang kita sakit jantung...then doktor kata "em tak de ape..jantung awak berada dalam keadaan semua ok and sangat baik..jangan risau..jadi saya bagi awak ubat untuk tahan sakit dan legakan kesakitan"... -.- kata berada dalam keadaan ok sangat, tapi bagi ubat tahan sakit???? cer paham kan...

nota keliru : meroyan tu sama ke dengan buang tebiat??? erk...ke meroyan dalam katagori buang tebiat??? konfus... "weh aqu pernah beli kan makanan untuk aqu punya ketua pelajar masa kat universiti dulu... kau ade?"
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: