4 penyumbang pandangan

sejadah kecil yang comel

Assalamualaikum

Salam ramadan semua...

Makin ramadan berganjak hari, makin terasa kesedihan...memang secara zahir nya kalau lah dapat di tahan pemergian ramadan, mau tembok sekebal kapal perang tu di bina.. tapi ada hikmah nya, biasa la manusia nie bukan nya tahu menghargai tiap-tiap masa..jadi nya kalau dah ramadan tu di kira tiap-tiap bulan, maka nya semakin tidak menghayati ramadan la manusia.. *kepercayaan juga seperti ramadan, bila ia hadir maka hargai lah ia sepenuh hati sebelum kita kehilangan nya*

Ok berbalik pada tajuk... sejadah kecik yang comel..


sumber gambar : mr.google
Ha pernah tengok sejadah kecik yang cumel-cumel tu...ala yang sekup-cukup untuk muka and tapak tangan tu je.. sebenar nya dulu aqu ingat kan orang cipta sejadah kecik nie sebab nak galak kan bebudak solat..maklum la cumel je kan, sesuai dengan saiz bebudak..tapi rupe nya sekarang nie menimbun mak-mak budak yang pakai... *untuk bapak budak, aqu tak pasti la mereka turut terpengaruh dengan kecomelan sejadah tu atau tak..aqu tak pernah jumpe lagi kaum adam pakai sejadah comel tu*. Tapi tu bukan isu nya...tak kesah la nak pakai sejadah kecik comel ke sejadah dari kain batik ke ape ke janji suci dan murni tempat kita sujud tu...

Ha...isu nya ialah...

Sayang benau diaorang nie dengan sejadah-sejadah kecil mereka itu...bukan la masalah tak boleh nak sayang sejadah, tapi "PAKAI OTAK" la sikit... nie diaorang punya perangai kasih sayang tu sampai boleh menimbulkan stress pulak dah kat jemaah lain.. 

Kenapa??

Di sebab kan sejadah mereka yang comel tu la, maka nya susah benar mereka nak bergerak merapat dan memenuhkan saf..aqu pun heran.. setahu aqu la, sejadah tu sekadar di bentang je, bukan nya dah taruk gam gajah sampai tak boleh di alihkan..maka nya kalau ye pun la tak nak kongsi dengan orang lain, tak nak tinggal kan walau seminit pun sejadah tu ke, angkat je la sejadah tu balik dan rapat kan saf dan bentang balik sejadah comel tu dengan ghairah nya... nie sanggup biarkan saf tu renggang plus kosong semata-mata ko dah bentang sejadah kat tempat ko berdiri tu..adoi nya~

Permasalahan kedua nya, bila di tegur suruh rapat...di pandang nya orang lain suh bergerak..yang lain pulak pun sama teguh berdiri kaku menjaga sejadah masing-masing..maka nya sapa nak gerak???? -.-

nota sentap : maaf nak cakap, biasa nya golongan veteran la yang rajin berperangai sedemikian~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

tersentak jap....ayoyo~

Assalamualaikum


Benar kah??? erk....terseliuh pun dah sakit, nie pulak tulang patah... *mana lagi sakit..patah tulang atau patah hati???? hola~ ^_- *

Terima kasih ibu...*moh reramai peluk ibu...*
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

hamba ramadan?

Assalamualaikum

Garu kepala. Apa maksud nya "hamba ramadan"?? *tahun nie dah tak de orang nak berkelahi pasai ejaan ramadan or ramadhan lagi??? =.= tu pun nak jadi isu~ pape tah pemikiran*


Erm ape yang kita tahu, kita nie hamba Allah...jadi apa pulak maksud di sebalik hamba ramadan?

Bila di dengar secara membuta tuli, memang la perkataan "hamba ramadan" tu di lihat seperti penuh dengan kemanisan..ye la, ramadan tu bulan yang penuh berkat, rahmat dan macam-macam lagi tanda kasih sayang Allah pada kita yang di turunkan berlipat ganda nya dari bulan biasa..dan bulan ramadan tu jugak la kita panggil sebagai bulan penyuci hati.. masalah nya tersuci ke??? *hoh sedikit kasar persoalan di situ...*

Maka nya biar kita faham kan maksud sebenar "hamba ramadan tu". Dari segi pemahaman kita sendiri, hamba tu bermaksud kita akan patuh, berserah diri or dengan kata lain akan buat ape pun la perintah yang telah diberi...jadi secara mudah nya "hamba ramadan"  bermakna kita akan melakukan apa sekalipun perkara yang memungkin kan kita membolot sebanyak-banyak nya ganjaran or pahala yang di tawar kan dalam bulan ramadan nie..tak kisah la orang kata kita nie tamak ke hape ke sekalipun...

Cuma permasaalahan nya...dari tahun ke tahun, dari ramadan ke ramadan...apa yang dapat di lihat, kebanyakan  manusia hanya mahu menjadi "hamba ramadan" sesungguhnya berbanding menjadi "hamba Allah"...

Kenapa???
 
Kerana begitu ramai manusia yang rela meluangkan masa untuk ke masjid hanya ketika ramadan, namun sesudah ramadan pergi kebanyakan manusia hanya menjadi kan masjid sebagai pemandangan yang indah. Begitu ramai yang berpusu-pusu menyalurkan sumbangan dan derma untuk surau-surau ketika ramadan, namun sesudah ramadan pergi hanya wang kertas seringgit dan syiling yang menghiasi tabung-tabung surau. Dan ramai juga yang semakin rajin bangun di malam hari melakukan qiamullai, namun adakah qiamullai itu hanya wujud dalam ramadan sahaja?? Alhamdulillah bertambah ramai juga yang menutup/menjaga aurat ketika ramadan, tapi sesudah ramadan berlalu terbang melayang segala tudung..jadi kita nie sebenar nya "hamba Allah" atau sekadar "hamba ramadan"??

Ya betul...nama pun bulan ramadan bulan yang berkat penuh rahmat..bersyukur la sekurang nya mereka menghormati ramadan.. tu pun dah di kira baik! Yup betul..tak salah pun jika kita menjadi hamba ramadan sepenuh jiwa sekali pun..namun, mengapa hanya ketika ramadan????? Adakah kita lebih rela di gelar hamba ramadan berbanding hamba Allah????



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

2 penyumbang pandangan

pilihan suami..

Assalamualikum

Tesco...

Em nak kata gah sangat tempat tu dengan panorama yang indah lagi permai, tak la jugak...cuma menarik la untuk di kunjungi time-time ramadan nie..macam-macam promosi ada, yang tangan pulak memainkan peranan tersendiri asyik nak mencapai barang masuk bakul...

Dan kerana tesco jugak la, aqu dapat kasut nie secara TERPAKSA! memang sangat TERPAKSA!

macam kasut makcik-makcik ~.~
Kenapa terpaksa??? Sebab aqu dengan excited nya kejut laki aqu pepagi ajak gi tesco, dan dengan berdesup aqu mandi, siap-siap terus masuk kereta dengan berkaki ayam! Erkkk tak dengan berkaki bigfoot. *kenapa panggil kaki ayam sedangkan haiwan lain pun berjalan tak pakai kasut @_@??*


Sampai je kat tesco, kaki dok meraba-raba cari kasut...agh sudah baru teringat yang tadi dengan cemerlang nya aqu berjalan naik keta tak pakai kasut! Nampak tak, naluri kanak-kanak rebina tu masih melekat dalam diri aqu.. ~_^ *atau lebih detail nya boleh di katagorikan sebagai pelupa -.-*

Di sebab kan malas kena bebel dengan laki aqu maka aqu buat la muka seposen dengan suara ala-ala mendayu meminta simpati suami...dan laki aqu dengan redha nya cuma kata "bagus...". Hohoho bagus??? Makna nya boleh buat lagi la kan..nanti boleh dapat 2x bagus atau mungkin sangat bagus atau tersangat bagus..hahhahahaha

Maka terpaksa la laki aqu pergi kedai kasut cari kasut baru untuk aqu..dan aqu terpaksa dok tercongok sesorang kat parking keta tu macam guard tesco..dalam hati memang dah redha je dengan design kasut yang laki aqu akan beli tu nanti..sebab aqu kenal sangat dah cita rasa laki aqu yang tersangat la hebat tu.. dan di sebab kan cita rasa dia tu jugak la, aqu sempat tinggal kan pesanan "beli yang murah-murah je, yang 10 ke 20 hengget je taw..."..tak nak aqu ambik risiko, bayor mahal-mahal kang kasut serupa design barang pasar malam~llalalalla

Kesimpulan nya...sila la jangan terlalu excited nak ke shoping mall sehingga terlupa kasut -.- sebaik bukan kes terlupa anak.haiya~ *apa pun tq yayang..muah muah*

petua sihat : uli tepung bebanyak akan melembutkan jari jemari anda. sekian.



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

sesuatu yang tak berhenti..

Assalamualaikum

19 tahun dulu... 
"cucu atuk nie puasa tak hari nie..atuk tengok dah hilang tah ke mana je dari pagi tadi.." *lebih kurang begitu ayat nya suatu ketika dulu cuma telah di murtad kan loghat nogori nya*

"puasa! ana tak minum pun...ana kan kuat! Atuk-atuk, tengah hari nie atuk tak yah masakan ana telur goreng ye, ana dah kenyang makan rambutan tadi..ana panjat pokok yang belakang tu, sebab tu atuk tak jumpa". Bila terasa di sayangi, memang petah untuk aqu meluah apa sekali pun yang aqu rasa..

"tadi ana kata puasa..tapi makan rambutan pulak?"

"eh puasa tak boleh makan rambutan ye atuk, mana ana tau..tak pe la esok ana tak makan dah ye
.........................................................
Cepat nya masa berlalu...dari tak pernah faham erti sebenar ramadan, sampai la sekarang masih cuba mencari keberkatan ramadan itu sepenuh nya... 

masa akan tetap terus berjalan meninggal kan kita...*dan tanpa sedar, ajal semakin hampir menghampiri*


...............

:) Ya Allah bagi aqu kesempatan untuk menzahirkan nya. Amin

nota 1st Ramadhan : time goes by so quickly...so many things ave changed this year. But somehow i wish some "thing" remains the same..love u!

nota tahniah : ^_^v aqu akan istihar kemenangan "anda", andai nya dia tetap memilih untuk keputusan itu. Hak untuk aqu bersuara adalah ZERO, cuma yang pelik nya..walaupun hak bersuara tu zero, tapi aqu yang perlu kuat kan hati untuk berdepan semua tu...tu yang di katakan "menjaga hati orang lain, biar kan hati sendiri robek". hola~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Selamat datang Ramadan!

Assalamualaikum


Ya ramadan, selamat datang....alhamdulillah... Semoga menjadi ramadan yang lebih baik dan peroleh berkat ramadan itu..Amin.

Again, ramadan tanpa seorang ayah... dengan kata lain, ayah tak kan ada untuk kejut kan aqu bersahur. :') 
..........................................................

Oyeh...ramadan tahun nie, aqu dapat puasa penuh~ hohoho Insya Allah! Jadi tak payah la sarat pemikiran aqu taun depan nak pikir ganti-ganti pose nie..tenat you ganti puasa time semua orang keliling dok melapah makanan dalam mulut tapi kita pandang tanah tak sudah! *melapah tu terlalu over pengunaan nya!*

Erk sebenar nya niat hati tak mau tulis pepanjang, kalau tak habis semua isi hati aqu luah kang tak cukup 1 meter entry panjang nye kang..
MAKA.....
saya, NUR SUHANA AZHAR, no.i/c ######### 
ingin memohon maaf atas segala dosa mahupun apa sekali pun kesalahan atau kekurangan saya pada anda-anda yang terlibat..saya juga memohon di halal kan segala yang terlebih, terkurang ataupun yang terlupa saya tunaikan.
Dengan tu saya doa kan ramadan yang bakal menjelma nie menjadi kan kita manusia yang lebih di berkati.
Amin.

.............................................................

.... : Ya Allah, apa sebenarnya hikmah di sebalik apa yang telah Kau atur kan ini..kuat kan lah hati kami terhadap qada dan qadar Mu.

nota selingan : nampak nya mak aqu kena belajar drive si van avanza mok-mok nie la...kalau tak memang bertapa la dia bila abang aqu kawen plus adik aqu masuk matrik kang ~_~ *ade sesape buat pembelian barang dapur secara online tak, sonang sikit mak den kang main klik-klik je.hehhehe*


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)