3 penyumbang pandangan

last post for 2013!

Assalamualaikum

sesuatu yang anda perlu tahu dan ingat....

"persoalan nya bukan mudah atau susah sesuatu itu hendak di laku kan, tetapi tetap atau tidak pendirian yang anda pegang!"

--------------------------------------

Sempena penutup tahun 2013 ni... aqu serendah-rendah hati nya memohon maaf atas semua kata-kata terguris rasa, perbuatan terlepas pandang dan sebagainya. 

salam ukhwah! 

^_^
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

whoopee terbaik!~

Assalamualaikum

Meh-meh dekat...aqu nak kongsi sikit pengalaman tentang pemakaian pampers-pampers yang dah pernah anak aqu gunakan...

Dalam keadaan aqu yang first time jadi ibu nie, memang terpaksa la mengunakan kaedah try and error dalam pemilihan barang-barang yang anak aqu gunakan...biasa la kulit bayi memang sangat sansitif di tambah pulak doktor kata kulit anak aqu nie jenis yang terlebih-lebih sansitif nya...fuhh memang gatal kepala la nak cari produk yang bersesuaian dengan kulit dia..

So berkenaan pampers, memang dah berpuluh jenama dah anak aqu pernah guna... antara nya Mamy poko, drypers, petpet, fitti, hey baby and whoopee..

Setakat nie pampers terbaik yang pernah anak aqu gunakan ialah mamy poko... tanya la mana-mana orang pun, sume akan kata mamy poko punya.. tapi untuk guna mamy poko sepenuh nya memang akan pikir 2 3 kali, sebab nya mahai nya berkali ganda weh dengan pampers lain~

So dalam penukaran dari mamy poko ke pampers lain, macam-macam jenama la cuba tapi hasil nya..... kulit anak jadi merah-merah, jadi meruam, kulit jadi mengelupas plus yang paling tention asyik bocor tak sudah! 

Satu hari masa aqu kat kampung, ada akak kenalan mama aqu nie cadang kan guna Whoopee... so petang tu, aqu and husband pergi la tesco cari si Whoopee nie... first time aqu tengok jenama nie memang terpikat la...kenapa??? Sebab pakaging dia guna gambar baby yang comel seakan-akan memanggil "meh la beli saya".hahhaha



Jenama nie aqu tak taw la sama ada dia baru di keluarkan atau pun dah lama wujud, cuma nya yang aqu taw dia baru la di pasarkan di Malaysia dalam beberapa tahun nie.. tapi senjak anak aqu guna kan, berkali-kali pulak aqu nampak iklan pampers nie kat TV... ke selama nie aqu je yang tak berapa nak perasan.hehe

Jadi apa perasaan selepas guna Whoopee?? ---> SANGAT BERPUAS HATI!

Kepada ibu-ibu di luar sana yang mempunyai masalah dengan pemilihan pampers anak, aqu cadang kan try la whoopee...insya Allah berpuas hati.. sebab kulit anak aqu yang sangat sansitif nie pun boleh serasi dengan Whoopee, ini kan pulak kulit baby yang biasa... konfem ok punya!

Kenapa aqu cadangkan whoopee???

1) sangat sesuai untuk kulit baby yang sensitif
2) tak mudah bocor... (kadang-kadang aqu lupe tukar pampers anak aqu dari malam sampai ke pagi, tapi senjak guna whoopee memang tak pernah sekali pun tilam anak aqu basah/ pampers tu bocor
3) sangat murah...lagi-lagi time offer, lagi la murah... dalam RM25- 27 je untuk semua saiz  
4) quantity per pack banyak.. 
5) pelekat yang mudah di cabut dan di gam semula
6) design yang cantik, jadi boleh tarik minat anak-anak untuk pemakaian nya (berbanding pampers lain yang kurang ceria warna nya)


cantik kan~
Moh ramai-ramai sokong whoopee!!

Erm sedikit cadangan untuk pihak whoopee...
1) Luas kan pasaran di kedai-kedai bayi seperti - di outlet manja ku, or anak ku
2) Keluar kan pampers jenis sarung/ easy fit... 


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

juai pampers murah...

Assalamualaikum

Hari tu aqu ada beli sekotak pampers, dalam tu ada 8 pack semua nya... tapi lepas anak aqu membesau, nampak nya tinggal lagi 4 pack yang belum di buka/guna kan... so aqu cadang nak juai pampers tu je la dari pada buat koleksi dalam bilik aqu tu...

Saiz : S
Quantity : 32 keping (per pack)
Harga : RM 13.50 (per pack) - *harga pasaran RM18*

#Pemberian percuma/hadiah untuk pembeli pertama - 1 bag pampers jenama fitty saiz M

Sesapa berminat sila call saya ye... 013-3964467


seperti dalam gambar~

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

menegur? need a license ok!

Assalamualaikum

"huh masalahnya awak kena tanggung dosa saya ke?"

Ha?? Erk... 

Ohhhhhh kalau nak menegur kena orang yang terlibat tanggung dosa je la erk???? Hahahahahahha.... begitu rupa nya pemikiran manusia penghujung zaman umat Muhammad nie...

Of course la saya kena tanggung dosa tu jugak! Kenapa??? Kerana kalau tak menegur, saya di kata kan bersubahat ke arah kejahatan... ada paham??? *kalau tak nak dengar/ ikut tak pe la...tak de sape paksa, cuma nya jangan la nampak kan sangat pemikiran tu terlalu cetek sampai perlu tanya sebegitu kembali okeh :) *

hohoho jangan satu hari nanti anak anda pula berkata kepada guru nya, "cikgu tanggung dosa saya ke yang nak tegur-tegur saya nie???". feeewit! 

nota lagi : suruh la seseorang tu pakai tudung...sebab, tu memang anda perlu tanggung dosa nya.



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

hohoho yes saya setuju!

Assalamualaikum



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

dah tiba manusia jadi rakus

Assalamualaikum

Rakus ye bukan rakun!



Kalau semua nya naik, lepas nie...kalau campak duit 10 hinggit je pun kat tengah jalan, mesti sampai bunuh membunuh sebab berebut nak kan duit tu...

Apa lagi yang nak di hipokrit kan sangat nak cakap "naik sikit je, tak yah kecoh-kecoh"...jangan nak tipu la... korang pun dah start merasa yang makin membunuh dengan semua kenaikan tu kan walaupun nilai nya 10sen!

Yang lagi jadi isu bila ada pulak MENTERI kita yang berpikir "kalau tak nak duduk malaysia, pi negara lain...kalau tak nak bayar tol, pi ikut jalan lain"... 

Helo please la!!! Itu ke cara menteri???? Sebagai menteri, kitaorang sangat hormat korang untuk teraju negara kita nie... and kita sangat percaya yang korang sangat berilmu..jadi tolong la jangan keluar statement taraf bawah tapak kaki macam tu.... cuba bayang kalau rakyat malaysia yang cakap, konfem kena hentam punya la!..

Nie ke yang di kata rakyat bebas bersuara??? Tidak! nie di kata menteri je bebas berkata apa-apa. 

#rakyat memang tak terbeban dengan kenaikan semua harga tu, sebab rakyat malaysia nie sangat kaya raya.

*mungkin makin menjadi-jadi la kes rompakan plus ragut-meragut.... kan dah kata, islam dah ajar cara membentuk negara cuma tinggal nak follow ke tak je...

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

coklat hati ~ love

Assalamualaikum

Hohoho pagi yang indah.... pagi-pagi lagi i dah di datangi dengan coklat... den dapat free taw...di ulangi FREE~ memang nikmat yang sangat awsome! Thanks God and kak umu atiah!

Dengan rakus nya bukak bungkusan...



Tara....coklat yang dababooom!!


cantikkkk...sayang nya nak makan.... :(
nie bukan donat coklat...tapi coklat berbentuk donat!
Banyak sangat...jadi kongsi bersama rakan2 rezeki di pagi hari ni...
Kalau korang berminat nak beli kat kak umu, boleh je...dia ada jual ye...pi page nie ye kawan-kawan --> KAK UMU . *sesuai untuk hantaran plus beday gift*

#Bila kita RETI menghormati hak dan hati manusia...dengan sendiri nya kita memiliki orang di sekeliling yang bijak dan reti menghormati kita... *tak kira siapa atau apa pun pangkat kita..kan?

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

sesuatu yang "ghaib"

Assalamualaikum

*topik yang aqu suka bincangkan bersama husband*

Di mana wawasan 2020 sekarang??? Masih wujudkah pemikiran wawasan 2020 dalam diri anak-anak sekarang?

"Mahathir mohamad", seorang manusia yang pemikiran nya boleh di bangga kan...

Ingat satu ketika dulu bila tiap kali iklan tentang negara di TV, pasti di tekan kan dengan "WAWASAN 2020". Ya, sampaikan satu tahap bila di sekolah-sekolah malah di alam universiti sekalipun apabila tiba je aktiviti orientasi pasti di selitkan dengan aktiviti yang melibatkan pandangan ke arah wawasan 2020... contoh nya "lukiskan gambaran anda tentang reka bentuk kereta pada zaman 2020"...

Maka kita pun mula semangat berimaginasi tentang kereta yang ada sayap untuk terbang...kereta yang boleh bertukar warna mengikut cuaca...kereta yang bergerak tanpa memerlukan petrol...dan macam-macam lagi...

Tapi...bila tahun semakin berganjak tahun..pemimpin bersilih ganti... pemikiran tentang wawasan 2020 semakin kusam...malah mungkin sudah padam dalam minda sesetengah anak remaja...atau mungkin tak pernah wujud langsung dalam diri anak muda...

Yang tinggal cuma apa??? 

Ya....slogan "1 Malaysia".


#adakah wawasan 2020 akan hilang bersama pemergian mahathir satu hari nanti? cuba kita renungkan...
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

masalah sembelit bayi

Assalamualaikum

Hohoho aqu bagi pandangan & cadangan nie berdasar pengalaman ok..jadi jangan risau tentang ketidak munasabahan teknik aqu nie... insya Allah berjaya ya...

Sebelum anda tergesa-gesa bawa anak anda ke hospital...apa kata anda cuba teknik nie dulu...

Langkah-langkah (bukan langkah kanan atau kiri ye) :

1) ambil bayi anda... (jangan tersalah ambik bapak nya pulak ye...sebab yang sembelit bayi anda ;p )

2) baring kan bayi anda...

3) sapukan minyak telon atau sebarang minyak angin yang bersesuaian dengan bayi di bahagian perut dan tapak kaki

4) buat rengganggan kaki bayi... seperti sedang mengayuh basikal...pastikan bahagian peha nya rapat dengan perut semasa buat kayuhan

5) urut bahagian perut bayi dengan gerakan berbentuk "love". Gunakan kedua-dua ibu jari anda, bermula dari pusat bayi, tolak seperti sedang mendayung..

6) Ulang langkah ke 4 dan 5...

7) Lapik bahagian bawah bayi sebelum yayak dia melimpah ruah terkena karpet..

sekian.

#happy doh tengok anak den yayak banyak...hahhahah
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

nilai "naluri ibu"

ASSALAMUALAIKUM

"ibu, engkau lah ratu hati ku". 

Memang antara anak dan ibu, begitu besar naluri yang berkait antara mereka... Allah begitu hebat, menciptakan naluri si ibu dengan sedalam-dalam rasa..sehinggakan anak nya resah gelisah pun dapat di rasa nya.. itu lah kebesaran Allah! Alangkah bersedih mereka yang tidak dapat merasai kasih ibu... bersyukur lah kita!

Untuk di banding kata antara amalam orang tua-tua dengan naluri si ibu, siapa yang lebih benar?? Entah....tapi apa yang aqu faham, tiada yang lebih dalam memahami si anak melainkan si ibu... bukan untuk mempelekeh mereka yang lebih berpengalaman, cuma Allah telah menciptakan setiap ibu itu mempunyai naluri keibuan terhadap anak nya..maka bukan kah itu lebih boleh di percayai?? Berbanding dengan amalan orang tua-tua di mana amalan itu sebenarnya mungkin hanya praktikal untuk anak mereka tapi bukan untuk semua anak atas muka bumi ini!

Sekali lagi aqu bukan mahu berbangga diri atau bercakap besar...namun, aqu ada bukti dan munasabah nya apa yang aqu kata dan aqu rasa... antara nya :

i) masa anak aqu kuning dulu...macam-macam yang aqu dengar dan perlu aqu tahan, semua nya gara-gara menjaga hati..sampai kan aqu rasa pandangan dan deria rasa aqu kat apa yang anak aqu rasa semua nya salah...yang betul, kata-kata orang jugak... jenuh la aqu dengar, nie sebab tak jemur la nie... nie sebab tak bagi tu la tak bagi nie la... rasa sentap tu hanya Allah je yang taw.. ko taw ape rasa nya bila tengok anak kena jemur kena cucuk sana sini? menitis air mata taw! dan ko taw apa rasa nya bila kita sebagai ibu pada anak tu, tapi apa yang kita kata semua nya salah??? Ya rasa nak kata, itu anak aqu, aqu yang kendong dia 9 bulan, aqu yang tanggung sakit perit, jadi salah ke semua naluri rasa aqu kat anak aqu sendiri????

ii) sembelit. Hoho anak aqu ade sekali dulu kena sembelit...aqu dapat rasa masa hari ke 3 lagi... tapi aqu tahan je dulu, takut di kata memandai lagi...sampai hari ke 5 baru aqu suarakan... still tak de sape nak percaya -.- malam tu anak aqu meraung habis...aqu pun suara kan lagi pendapat yang anak aqu sembelit, tapi yang aqu dapat "dia nangis bukan sembelit tu". ya bagus, macam biasa pendapat aqu tak boleh pakai kan! Aqu malas nak panjang cerita, aqu urut perut anak aqu, aqu tuam dia, buh minyak bagai...dan esok nya...hambik kau sebakul "aset" yang dia simpan di keluarkan! (yang paling kelakar bila doktor kata anak aqu tak sembelit, tapi lepas bagi ubat...sebaldi anak aqu yayak...ape kes???...)

iii) ruam. Anak aqu memang mempunyai satu kelebihan di mana leher nya susah untuk di lihat kerana mempunyai dagu yang berlapis..hahahha maka dalam 2 3 minggu lepas, leher anak aqu merah-merah ruam naik... yang di salah kan sape??? Aqu jugak...hahahha (tak pe dah biasa). Di kata nya sebab makan benda gatal-gatal tu naik ruam tu sume...ada jugak orang ulang-ulang asyik kata tu ruam susu.. jenuh la aqu ulang 4 5 kali tu bukan ruam susu sebab pipi dia setitik pun tak kena susu tu sume sebab ruam panas...dia panas, tambah pulak leher dia berlipat macam tu..lagi la meruam jadi nya... tapi di kata salah jugak! Ok fine aqu malas bersuara dah... lepas pakai je bedak sejuk, tak sampai 2 jam ruam tu hilang dengan jaya nya...so aqu jugak ke salah???


dan 2 3 kes lagi...

maaf, untuk siapa yang kata "pempuan nie bajet bagus pulak...orang bagi nasihat tu dengar je la...nie nak melawan kata orang yang dah berpengalaman". Ya aqu paham, aqu nie ibu muda...tapi tak bermakna ibu muda tu tak de naluri keibuan...tak bermakna ibu muda tu tak dapat rasa sakit perit anak nya... Bukan aqu kata kan semua orang tu salah..cuma salah ke untuk dengar/terima pendapat seorang ibu untuk anak nya???

#walau hanya untuk memilih nama anak si ibu sujud di malam hari memohon petunjuk... jadi bukan kah naluri ibu itu sangat mendalam nilai nya?

 #macam mana nak paham bila, pegi klinik cakap kat doktor yang kita sakit jantung...then doktor kata "em tak de ape..jantung awak berada dalam keadaan semua ok and sangat baik..jangan risau..jadi saya bagi awak ubat untuk tahan sakit dan legakan kesakitan"... -.- kata berada dalam keadaan ok sangat, tapi bagi ubat tahan sakit???? cer paham kan...

nota keliru : meroyan tu sama ke dengan buang tebiat??? erk...ke meroyan dalam katagori buang tebiat??? konfus... "weh aqu pernah beli kan makanan untuk aqu punya ketua pelajar masa kat universiti dulu... kau ade?"
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

korea ok!

Assalamualaikum

Aqu tak taw sama ada sekarang kerajaan tengah buat kempen kuasai bahasa korea ke tak, tapi pihak astro sedang giat melakukan nya..

Kenapa aqu cakap camtu?

Dua tiga hari lepas, dah berapa kali aqu nampak iklan yang berbahasa melayu tapi di sertakan sepatah dua perkataan korea plus pelakon korea lagi...yang adil dan bagus nya pelakon korea tu pun cakap bahasa melayu~ jadi tak la nampak macam "kenapa kita je kena belaja bahasa dia"???... aqu memandang nie satu usaha yang positif... ye la jangan kita konon-konon feel nyanyi lagu korea, tapi ape pun tak paham... jadi sekurang-kurang nya usaha pihak astro berbaloi!

Satu lagi yang aqu nampak bagus ialah, pihak astro menjadi kan iklan tu berunsur lawak-lawak bersahaja gitu..jadi kita pun tertarik nak tengok kan.

Jadi setakat nie aqu dah belaja dua perkataan secara tak segaja...

i) oppa
ii) hamnida

Ape maksud kedua perkataan tu???? Ha kalau nak taw, rajin-rajin la tengok ASTRO! :) *bajet macam aqu sorang je taw maksud nya.hahahhaha*


korea-korea jugak jangan lupa belajar bahasa "syurga" ok~

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

saya terjumpa nemo!

Assalamualaikum

Nama je duduk berdiri jalan merangkak lahir sume kat KL, tapi jejak kan kaki kat Mid valley boleh kira dengan jari...tak sampai 4 kali pun aqu pi sana... kalau aqu pi sesorang konfem sesat tak jumpe jalan balik! *pegi dengan laki aqu pun macam tak de beza je...sesat berpusing-pusing jugak -.-*

Jadi masa aqu berpusing-pusing jalan nak cari food court, terjumpa satu zon ala-ala "zon planet haiwan" kat tingkat atas sekali bahagian mall tu...perhhhh punya exited aqu ajak laki aqu gi tengok... 

Dalam tu penuh dengan haiwan...burung, hamster,kura-kura pelik-pelik, yang paling aqu teruja tengok ikan... ada satu akuarium tu penuh dengan ikan kecik-kecik yang berwarna-warni....cantik gile! Aqu memang dari dulu bercita-cita nak ada aquarium besau penuh dengan ikan kecik-kecik warna warni camtu...memang berminat sangat la... *tapi tak dapat nak ambik gambar nya...orang sibuk lalu lalang kat situ ~_~*






Yang paling aqu exited sampai terlompat-lompat bila aqu jumpa nie...



ohhhh cantik nya nemo!!!! sangat comel-comel..... dia malu-malu nak ambik gambar.... 

nota hasrat : aqu nak nemo seko...huhu tapi harga nya punya la riban riban :(
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)