0 penyumbang pandangan

ruam bayi mudah hilang

Assalamualaikum

Kepala si ibu memang sangat pening apabila anak kesayangan mereka terkena ruam... Bukan sekadar ruam biasa malah yang lebih teruk apabila terkena ruam susu... Perhhh memang sampai merah menyala-nyala kulit anak tu.. sayu je hati ibu tengok pipi anak nya di salut kemerah-merahan macam tu.. 

Ada juga sesetengah bayi yang masih menyusu susu ibu mempunyai kulit amat sensitif yang mana bila ibu mereka tersalah makan, maka mereka lah yang menanggung akibat... habis gatal-gatal kemerahan kulit.. kadang-kadang tu sampai tak cukup tangan nak mengaru, kaki pun di angkat sekali.

Tapi tak kan kita nak menyalahkan si ibu sepenuh nya... ye lah, kalau 2 tahun anak mereka still menyusu badan maka 2 tahun la mereka terpaksa pantang makan makanan yang bisa/gatal seperti ikan tongkol, udang, sotong dan macam-macam lagi makanan yang umphhhh sodap tu???

Jadi ada ke penyelesaian jika si anak mendapat ruam ini? 

Kalau nak di ikut kata orang tua-tua... jenuh la si suruh pakai bedak sejuk la, tepung kanji la, beras la.. sampaikan ada yang suruh pakai lipstik kat pipi anak tu... hoh sanggup kau jah tengok anak jantan ko pakai blusher semerah lipstik macam tu??? hahahhaha jangan buek pasal...buat gelak siang malam tak berenti je nanti...


Bagi aqu yang dah berpengalaman berdepan dengan masalah ni, aqu syor kan ubat kat atas ni... cari la kat famasi ke mana-mana kedai ubat ke.. memang berkesan.. dan nampak keberkesanan nya dalam masa yang singkat. Tak bahaya ke untuk bayi? Jawapannya bahaya kalau terkena mata or mulut...maka jauhkan dari area tu ok... untuk kulit bayi, jangan risau tak de masaloh... kenapa aqu yakin tak de masalah? Sebab pertamanya, aqu dah gunakan nya berbulan-bulan dan tiada sebarang kesan sampingan timbul..dan sebab kedua, ubat ni dapat kelulusan doktor sebenarnya untuk pengunaannya terhadap bayi...so dun wory ye~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: