0 penyumbang pandangan

Barangan bersalin - ke hospital

Assalamualaikum

Hai bakal-bakal ibu... ^___^ excited kan?

So mesti pening nak sedia pa la barang nak angkut ke hospital ni kan... kang ada yang tertinggal la  apa lah kan..

Meh aqu kongsi sikit pengalaman barang apa yang patut di bawa..

Barangan bayi
1) 2 pasang baju & seluar
2) 1 helai bedung
3) 2 helai barut
4) 1 pack pampers ( baby baru lahir kerap buang air)
5) Minyak telon
6) 2 pasang stokin tangan & kaki

*jangan risau, baby baru lahir kat hospital tidak akan di mandikan kecuali masa di baru keluar dari perut ibu tu. So tak payah bawa peralatan mandi dia.

Barangan ibu
1) Sepasang baju persalinan termasuk tudung semua la ye (jangan risau, di hospital kena pakai baju diaorang jadi tak payah bawa baju banyak-banyak)
2) Peralatan mandi - ibu-ibu kena mandi ye lepas bersalin jangan nak bagi sampai bau bangau pulak ye
3) Tuala
4) Pad
5) Disposal panties - bawa 2 pack
6) Kain batik sehelai
7) Stokin
8) Slipar
9) Tisu
10 ) Majalah - mengelakan bosan time baby tito
11) Air meneral  - percaya lah korang dahaga punya
12) Biskut
13) Minyak panas - kena guna kat tapak kaki takut badan masuk angin, kaki kejang nanti

Don't wory, ini lengkap punya peralatan yang perlu di bawa..tak payah korang nak tambah-tambah barang yang tak di perlu..buat berat beg je~


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
0 Comments

0 00 rajin nak comment: