4 penyumbang pandangan

kentang putar ala KFC

Assalamualaikum

Tau apa tukentang putar? hoh bukan kentang mak korang yang kat dapur tu korang pi ambik putar-putarkan atas meja ye... kesian en.kentang tu nanti pening kepala dia...


Ala kentang putar macam ni...


maaf kfc aqu ciplak gambar korang -.-
Ha... sonang je buat dia, semudah kanak-kanak 2 tahun baru nak belajar ABC.heheh

So apa bahan-bahan nya????



Untuk kentang putar :
-    kentang (ikut suka nak banyak mana, kalau makan 2 orang, cukup la 2 biji)
-     2 sudu besar mentega
-    5 sudu besar susu segar
-     Garam
- serbuk lada hitam secukup rasa.
-     whipping cream (kalau tak de tak pe...) 
Cara buat kentang putar :
1. Kupas kentang dan potong kecik, dadu ke segitiga ke bulat ke ikut suka la janji kecik supaya mempercepatkan kentang empuk. Rebus kentang sampai empuk. Bila dah empuk, toskan air dan lenyek (kalau nak guna blander ikut suka tapi jadi lebih lembut dan cantik la rupa nya~)
2. Masukkan susu segar, mentega dan   whipping cream. And last sekali buh garam dan lada hitam secukup rasa. (blend / gaul sampai sebati... *lada hitam jangan banyak sangat ok, tak sodap nanti*)

Untuk sos kentang :
-  air masak lebih kurang 500ml
-  1 biji bawang Holland ( cincang halus)
- 1 biji bawang besar (cincang halus)
-  1 batang saderi (cincang halus)
-  1 kiub Pati Ayam
-  3 sudu besar mentega
-  3 sudu besar tepung gandum
-   1 sudu besar sos tomato
-   1 sudu besar sos tiram
-   1 sudu kecil serbuk lada hitam
-   1 sudu kicap

Cara buat sos kentang putar :
1. Rebus air bersama serbuk pati ayam, daun saderi dan bawang besar, masak sampai mendidih. Tapis kan air.
2. Dalam periuk lain, cairkan mentega,  masukkan tepung gandum sikit demi sedikit. Kacau sampai tepung tak melekat di periuk. (api pelahan)
3. Tuangkan air rebusan  tadi sedikit demi sedikit. Kacau sampai kuah menjadi pekat. Masukkan sos tomato dan sos tiram dan kicap. Bila dah cukup pekat, masukan serbuk lada hitam.
4. Siap!

Jemput membuat ye... saya sah buat dan saya nak lagi~~~~

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

Ann said...

smlm buat mashed potato ni utk menu berbuka..kuahnye agak cair ckit..mungkin tepung tu xbyk tp laju je org kt umah makan..hehhe..

anajingga said...

senang je kan nak buat,antara rajin dgn tidak je..tq for sharing..

Suana Zhar said...

@Ann aah kalau kuah pekat sangat kadang2 rasa masin sikit...

Suana Zhar said...

@anajingga yup.. tp sy mmg rajin buat yang ni, sebab sy suka sgt mkn ni