3 penyumbang pandangan

kita selalu tak kisah

Assalamualaikum

Pernah tak kalau jalan-jalan kat shopping mall ke kat taman-taman ke kita makan or minum sambil berjalan? Pernah kan... Tak kira lah budak ke, bapak budak ke, mak budak ke, semua golongan aqu pernah tengok berperangai macam tu...

Tapi yang heran nya kenapa kita tak pernah melihat itu sebagai tidak sopan???? tapi bila makan sambil bercakap, reti pulak kita kata tu tak sopan kan...

Kita mengajar anak kecik supaya makan dan minum kena duduk.. tapi macam mana mereka akan ikut sedang kita berjalan berlari sambil makan? itukah nama nya ketam mengajar anak berjalan?

Nabi mengajar kita untuk makan dan minum dalam keadaan duduk. Tapi kita bukan setakat tak duduk, malah berjalan sambil bersembang gelak ketawa...

Perkata seperti ini sudah di anggap lali dalam masyarakat sehingga adab seperti itu hilang tiada pula siapa pun ingin melenting. kan?

Fikir-fikirkan... 
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
3 Comments

3 00 rajin nak comment:

amir zahari said...

Terlepas pandang sebab sudah menjadi kebiasaan..

Suana Zhar said...

yup... bila sesuatu perkara tu dah biasa di buat, maka kita x kan sedar kesalahan nya kan...

cik nadiakeeza said...

mekasih muah2... hihi