2 penyumbang pandangan

pagar atau pegar?

Assalamualaikum

Satu ketika dulu masa di sekolah cikgu selalu suruh kita ingat beberapa peribahasa, konon nya untuk di guna dalam karangan.. boleh dapat markah lebih.. tapi al maklum la, aqu student terlebih rajin.. last minit baru nak study.. maka nya tak de masa nak ingat peribahasa tu semua, buku sekolah pun aqu tak habis baca.hahhaha 

Tapi setidak-tidak nya aqu pernah ingat juga satu peribahasa ni..

"harapkan pagar, pagar makan padi"

dari dulu sebenar nya aqu mencari kelogikan dari peribahasa tu... macam mana pagar makan madi? apa maksud tersirat nya...

tapi dalam 2 3 hari lepas, aqu ada tengok satu iklan ni.. tak silap cerisa "osman baku". Iklan nya berkenaan peribahasa tu la... dan dia buat pembetulan dengan peribahasa tu di mana ayatnya berbunyi :

"harapkan pegar, pegar makan padi".

Pegar ni antara spesis ayam/burung tapi tak makan padi.. tapi kalau dah lapar sangat di telan nya jugak. 

So aqu keliru ni.. mana satu yang betul.. kang kalau anak cucu aqu tanya, yang mana satu nak di jawab ni? 


dari buku peribahasa~


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
2 Comments

2 00 rajin nak comment:

HAJAR said...

Rasanya yg betul 'pegar' tu. Dulu, cikgu ada cakap banyak lagi peribahasa yg tak betul ..hurmm..

Suana Zhar said...

@HAJAR
tu la...konfus dah ni mana betul..