3 penyumbang pandangan

mimpi makan daging qunfudz

Assalamualaikum

Angkat kening sape pernah bermimpi? Hoh semua manusia atas muka bumi ini rasa nya pernah bermimpi walaupun dia merupakan seorang bayi yang masih di dalam peyut ibu nya. Ya aqu tak tipu untuk itu! Hebat kuasa Allah! Allahu akbar!

Tapi sapa pernah mimpi tentang qunfudz? Apa itu qunfudz? Aloh aloh yang binatang ada duri banyak-banyak tercacak kat belakang dia tu... *aqu rasa la....style rambut tercacak-cacak yang manusia suka buat tu berilham dari si haiwan nie la...hehehe* Qunfudz itu ialah landak~ Dalam bahasa arab, landak di panggil al-qunfudz... tapi maaf kalau salah ejaan bahasa rumi nya sebab aqu tak pasti ejaan nya qunfudz atau qunfuzd atau qunfud.. sebab hujung bunyi untuk menyebut perkataan itu ada bunyi seakan-akan memerlukan sebutan udara keluar di celah-celah gigi maka aqu tambah huruf "z" di perkataan qunfudz itu. *hahhaha dah macam belajar tajwid la pulak* Maaf ya aqu memang gagal untuk translate membunyikan perkataan arab ke rumi memang sangat fail atau kata lain nya gagal!

So apa cerita mimpi yang aqu alami tadi?

Aqu mimpi dapat makan daging landak.... aqu pendek kan jalan cerita di mana aqu sedang beristirehat di sebuah tempat bersama rakan ku, dan ada 2 3 orang rakan ku pulang dari memburu membawa pulang hasil daging landak. Haa tapi harap maklum la, latar belakang mimpi itu masih di zaman lepas kemerdekaan bukan berlatar belakangkan zaman penjajahan atau zaman orang masih menggunakan baju-baju yang di perbuat dari daun-daun seperti yang tercatat dalam buku sejarah tingkatan 4 dan 5. ~_~ Dengan kata lain, aqu tak bermimpi berada di zaman darurat ketika itu sehinggakan terpaksa memakan daging landak.


duri landak mampu membunuh~
Bila aqu terbangun, tiba-tiba tekak menelan air liur... ohhh terasa ingin memakan nya. Erk...tapi aqu sebenarnya bukan lah manusia yang suka memakan makanan yang sebegitu...daging arnab pun aqu tak pernah lalu untuk menelan tapi mengapakah aqu tidak merasakan begitu terhadap daging landak..malah sangat terasa ingin memekan nya.hohoho

Namun apa yang membantutkan niat ku adalah...... halal atau haram daging landak ini? Ohhh ada perselisihan pendapat antara mazhab.... walaupun mazhab syafi'e menghalalkan nya namun mazhab lain ada yang mengatakannya makruh dan ada juga mengatakannya haram. Arghhh walaupun benar Malaysia mengikut mazhab syafi'e namun perselisihan pendapat ini masih menjadikan aqu was -was untuk memakan nya. 

nota rasa : masa mengajar hati untuk jadi sebegini.

nota serba salah : mengunakan kelebihan berbahasa arab dan mandrin untuk memerli adalah sangat tidak sopan. #notauntukdirisendirijuga
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
3 Comments

3 00 rajin nak comment:

Junkyo No Hikari said...

keempat-empat mazhab tuh betul cuma setiap mazhab banyak pandangan yg berbeza..

tapi sebabkan kita ikut Imam Syafie.. mazhab Syafie.. bolehlah makan landak don't worry..
tapi hukum dia harus :D
nak makan takpa tak makan pun takpa..

Junkyo No Hikari said...

mimpi landak weyh.. advance XDD ahaha

comey kot landak :D

Wafi Remli said...

macam best