4 penyumbang pandangan

tukar agama, bukan nama

Assalamualaikum

Sering terjumpa sikap segelintir manusia yang suka menjadikan sesuatu perkara yang kecil sebagai isu yang sangat besar. Tak kira isu apa sekali pun, sedangkan isu yang sepatutnya menjadi tunjang utama tak di ambil peduli.

Contoh salah satu isu yang aqu dengar dalam seminggu lepas..

"dia dah tukar agama islam, tapi nama dia tak tukar pun...dia tetap guna nama lama kat IC dia. Patut nya dah tukar agama, tukar la ke nama orang islam."

"Ke nama orang islam"?? What ~_~ erk.... aqu konfus di situ.....

Apa yang di maksud kan nya untuk "ke nama orang islam" tu?

Ya aqu faham, orang islam di galak kan untuk membubuh nama yang mempunyai maksud yang lebih baik... Tapi perasan atau tidak sebelum anda berkata-kata memalukan kaum kerabat, cuba lihat nama-nama kenalan anda... kadang-kadang nama mereka sendiri tak mempunyai maksud.. dan kadang-kadang bila di tanya mana dapat nama tu, kata nya sebab minat artis ini artis itu sebab tu guna nama tu... betul bukan???

Dan bagaimana pula pada mereka mempunyai maksud nama yang baik, contohnya khadijah namun mengunakan gelaran "katty" atau seumpamanya??? 


Jadi adakah isu pertukaran nama apabila bertukar aama itu perlu di jadikan isu yang begitu besar?? Sedangnya hukum nya bukan nya haram jika tidak menukar nama. Seharusnya kita panjatkan kesyukuran kerana hati mereka terbuka menerima islam sebagai agama mereka... dan mendoakan yang terbaik. Bukan sibuk mencari mana lagi isu yang perlu di hujahkan dengan mereka. Silap-silap elok mereka mula semangat mempelajari islam, korang dah beban kan pemikiran mereka dengan "susah nya islam".

Buka minda luas sikat la~




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

Comments
4 Comments

4 00 rajin nak comment:

QweensheesZ said...

betol betoll. kadang2 dorang yang convert tak tukar pon nama dorang, dorang just tukar agamaa tu je kat ic dorang.

MG schmidt said...

tukar agama xperlu pon tukar nama :)

Wahyunie Wahip said...

Salam. Setuju dengan awak. Kekadang orang islam ni nama je islam tapi perangai tak menunjukkan islam langsung. Huu ;)

Junkyo No Hikari said...

betul, agree with that.. :)

lagipun parent kita bagi nama dekat kita dah sedap2, tak ke rasa kesian dekat diaorang kalau nak tukar.. so tak tukar pun takpe ^__^

tapi bagus jugak kalau tukar.. (and takdak masalah pun kalau tak tukar..)

yg masalahnye knapalah jadikan isu ni besar ye dak? XDD