Sinis.
 Rentak kau sumbang,
 Penuh laman sesawang,
 Digeledah mencari aku,
 Apa jawapan yang kau cari lagi?
 Tanya sahaja,
 Jangan jadi tikus,
 Berani dibelakang namun didepan menikus.


























ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

tolong doakan dia. Amin.

Assalamualaikum

Agak lama tak menulis, erk bukan...sebab hakikatnya hari-hari aqu menulis...cuma bezanya diatas kertas dan di keyboard. Hari-hari membaca pelbagai fakta penulisan, olahan, dan memacam lagi yang di tulis menjadikan aqu menulis blog pun dah macam nak skema je bunyi. Apa aqu tulis pun aqu pening -.-" haish

Tak pe la berbalik pada topik aqu. Doakan dia.

Aqu ada kenalan ni, dia bukan sepupu, tapi dia ibarat sepupu rapat kami...bila berbual, tak rasa jurang tu. Boleh ketawa, melawak kasar mana pun. Aqu tak pernah tengok dia marah, ketawa melawak tak benti. Tapi sapa sangka... baru je malam tu  baca WhatsApp group family, dia melawak macam biasa...tolong orang beli barang itu dan ini... tapi tetiba petang esoknya dia dah terlantar atas katil, koma. Allah. Sebenarnya aqu tak kuat nak tulis semua ni, tapi aqu cuba gagah kan jugak walaupun air mata nie dah menitik satu-satu makin lama makin laju. Hakikat yang lebih dalam lagi, aqu sebenarnya tak mampu pun nak berdepan tengok keadaan dia macam tu...perit rasa.

Tapi apa yang aqu percaya, dia kuat. Yup, yang tu aqu yakin. Dan aqu tak tahu macam mana rindunya anak dia yang usia tak sampai setahun tu pada ibu dia.

Siapa sangka kan, sesuatu ketentuan tu datang tanpa sempat menunggu walau sesaat. Jadi sentiasa ingat kan diri, sentiasa hargai mereka yang dihadapan kita..sebab walaupun harini dia ada ketawa dengan kita, belum tentu bangun esok pagi kita masih dapat tengok senyuman dia.

Aqu mohon, doakan lah agar diberi kekuatan bagi dia untuk berjuang melawan sakit tu.. setidak-tidaknya walaupun bukat untuk diri dia, biar lah untuk anak dia. Amin.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

hadiah dari hubby! :D

As salam!

selamat ulangtahun kelahiran untuk aqu!! * * ha nampak kena ucap kat diri sendiri..apa makna tu.hahaha*

Bangun pepagi lepas solat je ternampak kotak kat tepi tempat aqu selalu letak barang, aqu pun punya la pikir kotak apa pulak tu...maklum la, aqu kalau ado benda bergerak sikit aqu susun memang aqu perasan.. punya la aqu pikir tak teringat aqu kotak pe, last-last malas aqu pikir sangat jadi aqu anggap mungkin tu kotak adiah dari mana-mana aqu penah dapat dulu, dah bukak dan aqu balut balik.ha nampak aqu punya kesimpulan mudah pepagi mamai-mamai tu..kalau orang letak bom, memang dah arwah la aqu.hihihi

Sekali laki aqu buat surprise daaa.. kelakar pulak tengok dia malu-malu ucap kat aqu.. laki aqu kalau drama-drama macam nie memang nampak la dia punya sweet malu-malu gitu.hahaha I pun malu-malu jadi.lalala I tak terpikir pun laki i nak beli kan adiah...ingat rupanye dia beday aqu...wah wah wah rasa macam nak jerit kuat-kuat you yang laki i ingat beday i!! memang la bukan laki i sorang ingat beday isteri, yup betul... tapi i rasa i antara yang bertuah!

Mesti ado la nak kata, beday je kot... ok, tunggu satu hari nanti bila orang yang ko sayang lupa hari istimewa korang tu..hari yang sentiasa menjadi hari yang paling di tunggu masa zaman kanak-kanak..korang tau la rasa keciwa tu camne.  Bagi aqu cukup indah bila sesuatu yang mengembirakan di zaman kanak-kanak, turut menjadi sesuatu yang indah juga di sepanjang hayat aqu.

:D  terima kasih tuhan, terima kasih hubby!


**kenapa aqu rasa tergedik di entry ini.hahahha
**mesti laki aqu suruh orang opis dia balut, sebab membalut hadiah adalah perkara paling 'berjaya' laki aqu musnahkan.hahahah

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

sila tagih kasih sayang seorang ayah


As salam!

Haih panjang kemain aqu nye tajuk entry, tu ja yang terlintas jadi tulis je la maleh nak pikir dah.hihi

Tengok tajuk macam orang tak cukup kasih sayang kan, tapi tak sebenarnya.. tak rugi untuk kita tagih kasih sayang seorang ayah.. ayah tu satu dalam dunia nie, tak de siapa boleh ganti ayah kita..ya mungkin walaupun satu hari nanti kita boleh jumpa orang yang lebih baik dari ayah kita tapi sedar lah bahawa seorang ayah itu pertaliannya dengan anak kandung lebih erat. Allah ciptakan pertalian seorang ayah untuk anak-anaknya begitu kuat kerana itu wujudnya berkat ibubapa, doa ibubapa yang begitu tinggi darjatnya Allah angkat.

Ha sila jujur sapa dia punya blog link ayah dia tau??? ke link blog tu bopren je tau..ke ke public tau tapi ayah ko sorang tak tau... ha cepat-cepat tepuk dada tenangkan sesak napas! tak payah cuba-cuba bagi alasan, ayah saya tu tak reti sangat link-link blog-blog sume nie..

Haloooo kau jangan la selalu sangat memandang ayah korang tu sempit teknologi dia.. walaupun dia tak tau teknologi, aqu sangat yakin satu hari nanti bila dia cuba untuk memahami anak dia, dia akan tergerak hati juga nak cari cara macam mana nak bukak blog korang tu.. aku yakin tu!


Segan nak bagi tau??? dah tu kalau segan nak bagi tau, maka tak payah la luah kat yang ayah tak faham...tak yah nak kata ayah tak faham jiwa orang muda..apa ayah kau tu tiba-tiba tua tak penah muda?? tak payah la rasa macam ayah korang tu terlalu jauh nak paham isi hati korang kalau korang sendiri segan nak bagitau. Aqu rasa blog nie bleh jadi salah satu medium untuk korang dan ayah korang saling memahami..kalau dah segan nak cakap tulis je.. tapi jangan pulak jadi hipokrito menulis dalam blog tu, tulis la macam biasa korang meluah ke mencerita ke anggap ke yang korang menulis untuk meluah atau berpendapat..

So sapa berani sahut cabaran aqu??? try la buat, korang tak rugi pape malah untung :)


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Deep.

As salam!


Nota pemalas : hari nak feeling dengan lagu
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

bila manusia tak tahu "harga" masa

As salam!

Sungguh, aqu memang tak suka tahap benci bila manusia tak reti tepati waktu..kalau seminit dua ok la, nie sejam dua...

Peringatan untuk semua termasuk diri ini, kalau anda tak reti untuk tepati masa, maka jangan berjanji. Kalau anda tak tahu hargai masa anda, jangan buang masa orang lain juga. Kalau anda rasa masa anda terlalu banyak sangat, maka jangan buat masa orang lain macam sampah. Atas dunia nie, masa tu satu, dan setiap dari orang mempunyai masanya yang tersendiri..yang membezakan setiap masa itu adalah macam mana setiap dari kita kendali masa tu..tapi kalau kau dah berjanji melibatkan masa orang lain, maka rajin-rajin tepati dan jangan rasa langsung tak bersalah bila anda buat orang menunggu anda.

nota kalau tak dikurniakan hati : orang lain pun ada perasaan dan mood. Kalau kau sendiri pun kadang-kadang hilang mood nak buat sesuatu tu..inikan pulak kau dah hilangkan mood orang, lepastu dengan rasa tak bersalah ajak pegi. #apatakretimintamaaf?
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

maaf yang sekadar di mulut

As salam.

Bertentang arah, terus berjalan kedepan, makin hampir bertembung, mata bersapa, bibir kaku dengan senyuman, jalan bersebelahan, dan 'bertembung pulak dah' hati berbisik.

Alahai hati, apo la kau nie dengki sangat aqu nak jadi baik..aritu kau janji kau nak redha kan kan kan..lagipun rezeki tu luas kan, satu terlepas banyak lagi dapat.. relax la hati oiii..ko nak emosi lebih apedehal..

nota satu hari : sebagai manusia, nak bagi markah untuk sesuatu tu kadang-kadang mampu dipertimbang dengan akal, tapi kadang-kadanh dipengaruhi emosi.. susah nak adil, tapi kita cuba!

nota hakikat : markah untuk setiap ujian/pengajian memang lah bukan pengukur kepandaian/kebodohan seseorang tu dalam hidup atas dunia nie.. tapi perlu tahu hidup diatas dunia di era kini banyak diukur dengan keputusan itu.

nota lagi satu : baca satu persatu kertas kajian, melihatkan kepelbagaian pemikiran pelajar-pelajar sekarang dalam mengulas sesuatu.. *kebetulan lagi aiihhh #CognitiveScienceAndArtificalThinking
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

"ajaib" yang aku akui!

As salam!

Syukur dengan tiap rezeki yang datang.

Recall balik beberapa hari lepas. Ceritanya aqu ajak si suami pi kedai juai jam yang aqu dapat tu, market harga jam tu dekat Rm1000 lebih..tapi dukacita sangat bila orang kedai tu kata dia nak beli Rm250 je.. aqu pikir-pikir, ooooh mak tak kan harga tu kot, walaupun aqu tak suka simpan jam tapi kalau dah harga tu ang tawar memang tawar hati gua ler...ang berbisnes dan aqu juga orang bisnes jadi aqu jufa tahu selok belok bisnes.. kita nie meniaga jangan sampai aniaya orang, tak berkat nanti.. so aqu pun buat keputusan tak jadi la juai tak pe.. aqu kuar kedai tu dengan senyuman dan redha.

Tetiba ada sorang bro nie tegur, "em nak jual ke? harga berapa nak jual?". Bincang punya bincang, tak sampai 10 min pun dia dah setuju nak beli dengan harga kami tawarkan. Yup, rezeki tu tak kan ke mana..

ok belum habis cite ye.

Sebenarnya aqu nak juai 2 utas jam *perhhh utas ok perkataan aqu guna*, bro tadi beli satu je.. yang lebih awesome bila bro tu tetiba nak bagi stroller free untuk anak aqu... walaupun kat umah memang dah ada stroller, tapi bro tu bagi tanpa bagi peluang untuk aqu tolak..jadi memang syukur! Bayangkan, berlipat ganda adu dapat bila sesuatu tu kita berurusan secara ikhlas dan redha!

So, kat aqu ada seutas lagi jam. Kami pun pergi la ke kereta... sampai je kat kereta, entah dari mana datang kelibat lelaki agak tua minta kat kami RM9 ingit tak silap aqu, kata nya nak buat tambang. Aqu pandang muka laki aqu.. bukan aqu kedekut, cuma aqu dah terkena dekat bape kali kes nie.. bila dia mintak kat aqu, pastu tak jauh tu dia mintak kat orang lain pulak.. memang kayo la camtu kan. Tapi laki aqu cakap kat aqu, " bagi la pakcik tu, dia nak buat tambang..kalau dia tipu pun kita tak rugi pape..duit nie pun dari bro tadi tu". Hati aqu tergerak akui apa laki aqu cakap.. aqu panggil balik pakcik tu, minta maaf pada dia dan ucapkan selamat hari raya. *tetiba teringat iklan hari raya kat tv, macam serupa.hahahha*. Syukur aqu dapat suami yang sentiasa ada menjadi penasihat terbaik..

Tapi, tak sampai pun 20 saat aqu masuk kereta, tetiba isteri pada bro yang beli jam tadi datang ketuk cermin keta kami.. "erkk nak beli juga lah jam lagi satu tu". Dia terus bagi duit, tanpa tengok pun keadaan jam tu ok ke tidak ke. Percaya sungguh dia kat aqu, syukur memang sangat syukur kerana Allah buka kepercayaan dari hambanya itu untuk diri ni... luas rezeki Allah buka untuk aqu hari tu.

Tiba-tiba suami cakap "mana pakcik tadi, dah hilang terus". Aqu tercari-cari juga mana pakcik tu..padahal jalan kat situ lurua je.. tak kan jelmaan malaikat nak menguji rezeki yang Allah turunkan untuk kami? siapa tau kan..tapi mungkin juga pakcik tu saja-saja acah-acah nyorok tepi keta-keta kat situ kan..mana lah tau kan, tapi aqu saja jawab kat laki aqu "tah-tah pakcik tu dok rehat kat tepi jalan tu la"..padahal mata aqu melilau cari kelibat pakcik tu, memang tak nampak langsung! Sekali suami bersuara lagi, "tengok, kita bagi pakcik tu sikit je..tapi Allah pulangkan berganda-ganda lagi". Yup setuju!

Betul tu, sedekah tu menyucikan harta yang kita ada, dan ia juga jalan untuk mengandakan harta.. itu hakikat, tinggal kita nak yakin atau tak je.. :)

nota hai hai : ahli baru ohhh ahli baru ;)



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

random print screen yang 'bermakna'

As salam!

Hola guys... hoh entry raya tak sempat nak tulis jadi nie kira entry untuk raya la ye.. makanya aqu nak selit-selitkan ucapan selamat hari raya mohon maaf zahir batin.. bak kata anak aqu, 'song-song' la ye..

Ok disebab malas nak menulis panjang jadi aqu print screen je la untuk memendekan lagi memudahkan aqu dari bebel panjang-panjang tersimpang hala tujuan.hihi

->

->

->
Jangan sesuka hati doraemon anda menilai manusia. Sebaik-baik pemakaian anda, belum menjanjikan anda sudah hebat dengan agama. Jangan lupa bahawa Tuhan akan memberikan hidayah pada bila-bila masa untuk sesiapa sahaja yang Dia kehendaki.

sekian.


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Western dinner with hubby

As salam!

Senjak-senjak kawen, aqu dah terjebak kan laki aqu dengan sushi sampai kan sekarang aqu lak naik hilang arah bila jumpa kedai sushi sebab terpaksa pikir cara mengelak dari bertembung dengan kedai tu.. sebab kalau tak laki aqu boleh mengila beli sushi.hahaha Dulu, sebelum kawen, perangai tu memang kat aqu..memang perangai tak sodar orang Malaysia sungguh..tapi bila dah kawen, tah kenapa sushi tu dah jadi biasa sangat, sampaikan kadang-kadang nak telan sebijik pun dah maleh...

Tapi la nie, ada satu perangai laki aqu sangkut kat aqu pulak. -_- apa dia?? Ya tu western iliano casiano... pantang menu western, mula la aqu dengan semangat wajarnya tetiba perut lapar time tu jugak. Hohoho sungguh la.. dan sekarang dah terjebak sikit dengan si ikan salmon.

Malam tadi, pukul 12 tengah malam aqu bantai hidangan nie dengan laki aqu..



Ha masak sendiri je la.. tak de nye aqu gagah nak menapak pulak ke kedai tengah-tengah malam kan..lagi pun, kalau menu ala-ala western nie serah je kat laki aqu, dia memang cukup awesome memasak part tu.. 

Akhirnya aqu nak kata, aqu jatuh cinta dengannya...erk, dengan si salmon tu ya. Kalau dengan laki aqu, bukan takat jatuh cinta jatuh jiwa sekali.lalalallala ;p

Paling akhir, terima kasih sayang layan wife you yang suka makan nie..hahhaha 

#lasagnalakiaqubuatsedap
#aqusukamakan
#aqumakankaujanganpanas

ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

"touchlight" sikap yang perlu diubah

As salam.

Apa kena mengena touchlight dengan sikap? Apa touchlight yang kaku itu memiliki satu sikap yang mengjengkelkan?

Ok, sila imagine touchlight.. atau susah sangat pi ja ambik touchlight tu, senang sikit nak terang..maklum la bukan semua orang mempunyai daya imaginasi...••••°°•••• bak kata spongebob.

Normalnya orang akan guna touchlight dengan menghalakan lampunya ke depan, jarang sangat aqu jumpa orang guna tochlight halakan lampu ke belakang ke atas ke.. paling tidak pun segelintir la yang suka buat lawak lapuk suluh muka sendiri tengah-tengah gelap, kononnya 'muka hantu' menjelma ;p

Dalam isu ini *cehhh isu sangat*, cara mengunakan touchlight itu aqu umpamakannya dengan sikap. #hidupkenapandaimainkiasan

Jadi tengok cara guna touchlight, halakan ke depan tanpa sikit pun terfikir untuk suluh diri sendiri, sudahnya keadaan diri sendiri gelap, keadaan sekeliling terang. Tu namanya apa? tu namanya sibuk nak perati orang lain punya pasai, tapi keadaan diri sendiri pun tak terjaga.

Makanya, dalam hidup nie kenalah pandai guna 'pelita' ka 'lilin' ka yo.. sekian.

#kalautakfahamtakpe
#apamasalahkau
#kaumemangadamasalah
#kausukacarimasalah
#masalahsukadatangkatkau
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

"siapa nak jaga awak"

As salam!

Pagi semalam sebelum subuh lagi aqu dikejutkan dengan berita pakcik sedara meninggal, innalillah... tapi untungnya dia meninggal bulan Ramadan!

Betul lah bahawa, bila kita pergi ziarah orang meninggal, sebenarnya salah satu kebaikannya adalah untuk memberi keinsafan pada mereka yang masih hidup.

Berbalik pada cerita aqu tadi, maka aqu angkut la anak dengan laki aqu sume pergi menziarahi ke rumah pak sedara aqu tu.. mujur juga tak jauh, sebelum subuh kami dah sampai.

Yup bila melihat sekujur tubuh yang dah di kapan kan, teringat aqu pada seseorang... yup, seseorang yang telah pergi yang mana saat pemergiannya menunjukan betapa aqu rapuh tanpa dia di sisi! *Ana sayang ayah!*

"nanti saya mati, siapa nak jaga awak". Sepintas lalu ayat tu lalu ditelinga aqu. Kata-kata arwah pakcik aqu pada makcik aqu sebelum dia pergi. Allah! Ayat macam tu lagi... utuhnya kasih mereka.

Seingat aqu, sekali lagi aqu pernah tahu ayat itu adalah dari arwah Nik Aziz untuk isterinya. Cerita isterinya, Nik aziz pernah cakap ayat sebegitu sebelum ajal. Sungguh, terkesannya aqu mendengar ayat tu.. kagum dengan kasih sayang mereka. Betapa mereka saling sayang menyayang..

#tagsayadalamhatiawak

love you sayang,
your wife.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Lodeh ke Lontong ka sama ja. sarawak mari.

As salam.

Ok maybe ada yang garu kepala apa tu lodeh??? adakah seluar yang akan terlucut dari pinggang kerana terlalu besar saiz nya??? tidak! yang itu londeh! ini LODEH!

Lodeh atau lontong, sama ja sebenarnya.. yang membezakannya adalah negeri masing-masing, maka gelaran masing-masing. Lodeh ni biasanyaa di guna orang negeri 9, jadi kalau ada korang dengar orang cakap kuah lodeh tu jangan la buat muka blur tak bertempat kan, buat-buat paham dah.

Aqu memang peminat setia kuah lodeh nie, tapi aqu tak kan makan kalau tak ada kuah kacang sekali... laki aqu pun memang minat, tapi yang tak boleh tahan dia suh buh tempe banyak-banyak, sampai kadang konfus nie kuah lodeh ke atau masak lemak tempe . -_-

Berbalik pada yang sarawak tu, semalam laki den balik bawak ini...



Laki aqu kata, bubur sarawak... tapi bila aqu rasa, aqu pikir-pikir laki aqu mungkin terkenang-kenang bubur lambuk sampai fia kata nie bubur sarawak, sebab aqu rasa dia tak mungkin bubur sebab begitu banyak isi-isian di dalam nya.. jadi dengan mudah nya aqu namakan dia kuah lontong versi sarawak..entah betul entah tak, aqu pun tak tau..yang aqu tau sodapppppppp! serius sedapppp! i loike!

Dan melihat pada isian dan rasa dia yang unik, memang agakkkkk laaaaa pikir-pikir kalau nak buat sendiri.hahahah maklum la i malas.lalallala

Tapi rasanya memang ada ura-ura bubur lambuk, cuma dia punya meriah memang awesome amat! Tak kisah la hubur ke lontong ke kuah campur ke, janji sodap. Raya nie aqu nak raya rumah kau, jangan tak bukak pintu pulak konon-konon macam tak da kat rumah...sebab memang tiap taun raya situ kan kan kan????

p/s : ros.hahahhahah ;) jangan marah. sekian.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

perang rakyat dan kerajaan, bila kesudahan?

As salam.

Fuhhh tiap hari ada je kenyataan menteri / wakil kerajaan yang akan membuatkan rakyat makin mengeluh.. sampaikan ada yang kata "macam manalah diaorang ni boleh jadi menteri" dan lebih teruk lagi ada yang kata "nak jadi menteri sekarang senang je, tak payah kelulusan tinggi asal jadi pengampu hebat cukup".

Semakin kusut rasanya apa yang sedang berlaku di malaysia, walau hakikatnya nampak aman tapi terselindung di sebaliknya ada "perang dingin" antara rakyat dan kerajaan. Kerana apa? kerana raykat hanya mampu bersuara di laman-laman sosial, kalau Dr.Mahathir pun dipertikaikan pandangannya ini pula rakyat yang sekadar mampu meluahkan kata-kata di laman-laman sosial.

Apa yang dapat di lihat kini, walau sepatah status yang di update si "orang" kerajaan, hampir 90% dari comment memaki nya.. begitukah hubungan baik antara rakyat dan kerajaan? Ya rakyat hanya tahu bising bila menaik kan harga minyak, menaik kan harga itu dan ini..tapi bila di beri BR1M ada rakyat memuji? Memang tiada, kerana rakyat mampu berfikir bahawa rm900 yang diberi rm9000 dikaut kembali.

Bukan kerana masalah tidak bersyukur. Apa adakah kita melontarkan pandangan mengapa harga minyak selalu naik itu tidak bersyukur namanya? Apakah jika kita merasai tol terlalu tinggi itu tidak bersyukur? Jangan jadi bodoh tak bertempat, jangan gunakan modal "syukur" itu sebagai alasan supaya rakyat perlu menerima setiap apa yang dibebankan. Kerana jika ingin dilihat tentang bersyukur, apa sekalipun yang berlaku di atas dunia ini kita perlu bersyukur sebab masih boleh bernafas! Jadi adakah wajar diberi alasan jika dinaikan harga minyak rm10/liter rakyat patutnya perlu belajar bersyukur juga kerana walaupun harga minyak naik setinggi itu, korang masih boleh bernafas? begitu?

Rakyat, bangkit! Jangan biar kita dibeli dengan duit yang nikmatnya sementara..fikirkan... tak faham? Percaya atau tidak, pilihan raya nanti pasti banyak duit yang akan ditaburkan..


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Lelong ICE watch murahhhh ;)

As salam!!

Holla... entry nie pasai nak juai jam tangan jenama ICE watch ye...sapa berminat boleh mesej laju-laju kat i yo!



Ok, untuk yang atas ni, RM168. Harga pasaran dia dekat RM399. Yang ni of course ori.. I tak juai tiruan-tiruan la yo.. kalau tak pecaya, ado surat beranak dia sume i bagi ye..

Next :



Ok, yang ni pula i juai RM 480. Harga pasaran dekat RM799. Macam biasa ori. Yang ni siap ada batu double line ye..

So sapa cepat dia dapat, serius buyer only!
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

:) hati oh hati ada senyum

As salam!

Mulanya amat la terujanya la bila dapat khabar gumbira dibagi tahu "cik, cik dapat tajaan untuk berbuka puasa di Bangi Golf Resort untuk dua orang". Wallah rezeki datang menjenguk nie... *cik??? wahhh raso ala-ala perasan cantik bila dah kawen orang panggil camtu.hahahha

Semangat la I call hubby, sekali katanya "tak boleh sayang, I keje...". What???? sayu hatiku berirama you! Al maklum selalu dapat jawapan "ha ok sayang, jom", tetiba dapat jawapan gitu, terkeluar muka hamster merajuk aqu.hahhahahaa

Ye la... Bangi Golf Resort, satu tempat yang memang syokkk mewah plus ada iringan muzik dari band-band, hidangan dekat 200 menu..yang paling best kambing golek!!! huwaaa menangis mengenangkan kambing golekkkkk. *ok, ni bukan isu membazir, pertamanya sebab percuma..keduanya sebab memang banyak hidangan tapi jangan la kau melantak macam perangai syaiton.sekian.*

Tapi entah kenapa, memang hati ada rasa kecewa tu..tapi aqu dapat rasakan ketenangan. Entah juga, mungkin ini sebenarnya rasa bila benar-benar redha. Tak ada rezeki aqu, tak pe la... esok lusa datang yang lain, Insya Allah. Masaloh sekarang nak cari orang replace tempat aqu dengan hubby, ye la rugi la bior kosong je... please otak, jangan berlegarkan ramai sangat nama dalam kepala, susah pulak nak pilih -_-
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

harga minyak naik? mungkin nak jaga alam

As salam!

Fuhhhh kaya sungguh rakyat malaysia, tiap-tiap bulan naik harga minyak... memang kalau tak kaya juga kerajaan, tak tau la apo den nak kabor... haiihhh nak menangis raso, tapi kang cakap lebih-lebih ado menteri suruh duk neraga lain, payah la pulakkk...

Di sebabkan bulan ramadan, korang kata cer pikir positif sikit...asyik nak salahkan kerajaan je!

Baik! *aqu cer jadi positip ye*

Kerajaan sedang berusaha membantu negara Malaysia jadi negara yang bebas pencemaran udara! Korang nak bising-bising apo de hal, basikal ade dohhh... tak pu tu ha si kasut roda 8 tu kan ado... ape nak di kecoh kan.. cer bayang cer bayang, ramai-ramai pi koje pakai kasut roda tu...agak-agak ramai tak tersungkur jatuh, terbelit-belit??? ha kalau ade yang tersungkur tu jangan lupa tolong, sebab aqu mungkin tergolong dalam kelompok tu.hahhahaha

So mari sokong kerajaan untuk jadikan Malaysia negara bebas pencemaran udara! Go Go Go goooooooo....haihhhh -_-
*penat juga nak pikir idea jadi hipokrit nie

nota cadangan : takat naik 20sen, sok konfem jem jugak la pak jib.... pe kata nak 50sen, baru kosong jalan raya...
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

lama sungguh!

Assalam!

huh salam, syukur masih bernafas... buat yang rindu dengan tulisan beta, korang memang tak do koje lain ye asyik nak rindu-rindu kat i.hihihi

So apa kabar ramadan korang? yup, apa kabar ramadan korang la..bukan korang.. sebab kalau korang sihat amat pun belum tentu ramadan korang sihat.. betul tak betul tak?

tapi tak terlambat la aqu nie nak minta maap kat kalian semua kalau ade la tulisan aqu nie yang over ganas ayat nye.. alohhh kadang-kadang kena sentap la sikit baru orang kata kehidupan.. kalau asyik duduk dalam pujian je penipuan namanye... :p

buat yang sudi suh aqu update blog, buat yang kata tulisan aqu best nak baca memang aqu berterima kasih.. tapi sebenarnya aqu menulis sebab memang aqu suka menulis, menulis untuk meluah dan memberi pendapat.. sebab tu aqu lebih suka gunakan gaya bahasa yang agak sempoi.. dan aqu juga harap serba sedikit dari hasil tulisan aqu mendatangkan kebaikan.

#laridarimasalahbukanpenyelesaian #mudahnyabuatkeputusan
#kuasaditanganada
#rezekiditangantuhan
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

take note! ke'biadab'an apakah ini

As salam!

Sebenarnya agak lama aqu mengambil masa nak tulis entry nie, aqu sendiri lupa dah berapa lama.. tapi memang lebih dari 3 4 bulan! kenapa lama sangat? bukan sebab entry nie terlalu special tapi sebab hati aqu berbelah bahagi nak tulis, tapi selepas di darab darab darab balik tanpa mengunakan bahagi lagi, aqu ambik keputusan untuk tulis.

Bercakap dengan dinding, ya itu satu keadaan di mana aqu rasa perkara paling bodoh aqu buat kalau aqu tetap bersabar. Ya bunyi macam 'so stupid walwilwaleywaley sebab tak boleh sabar benda kecik kot', tak... sebenarnya 'engkau lagi bodoh sebab tak tahu nak menghormati orang lain dengan perkara seremeh itu!'.

Kenapa? Pernah tak dalam satu keadaan di mana korang tengah bercakap dan bercerita sesuatu tapi si pendengar tetap sibuk khusyuk dengan handphone?

Huh bercakap bercerita tanpa sebarang respon, macam korang berdiri depan dinding pastu bercerita.. agaknya orang gila pun sedar dengan kegilaan pebuatan itu. Tapi yang bencinya adalah bila lepastu orang tu buat muka terhegeh-hegeh blur mintak simpati suruh kita ulang balik apa kita dah cakap. Alohhhh ingat pita rakaman ke??? what,bukannya susah sangat suruh ulang je bukan nak suruh berlari bagai??? ya memang tak susah! tapi sila pakai kepala otak sendiri sebelum cakap, sebab lagi tak susah bila kau toleh sekejap bagi perhatian..lagi simple! tak susah dan menyusahkan orang. kalau semua orang dalam dunia nie macam tu perangai memang kena cipta satu alat pasang kat badan untuk repeat balik berkali-kali. Hah mintak pelempang sungguh.

Aqu tak faham bila benda sesimple 'respect' itu susah untuk diaplikasi dalam diri? Apa rumit sangat kah? Apa kurang ajar ayat yang aqu gunakan? huh aqu rasa sikap begitu lebih kurang ajar. Dan aqu tak rasa manusia macam nie reti nak menghormati guru.. ye la manusia yang depan dia bercakap oun dia tak boleh nak tumpu seminit dua, nie pulak guru yang bercakap berjam-jam tu...

Tak kisah la siapa pun dengan orang yang kita berurusan, apa pun usia dia tapi biar la ada rasa hormat supaya orang lain hormat kita juga.

Kalau dah laman sosial tu lagi penting makanya sila lah semua orang didunia berbicara di alam maya walau pun hakikatnya anda cuma berada 2 jengkal dari rakan anda. sekian~
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

HARGAI

As salam!

Yup kalau tengok tajuk memang simple, tapi ertinya sangat dalam!

Kadang-kadang kita tak sedar bahawa yang sekecik-kecik perkara yang orang lain lakukan untuk kita itulah yang sebenarnya dia buat seikhlas hatinya. Mungkin nampak mudah, simple dan biasa tapi bukan tu ukuran nya... keikhlasan tu yang perlu di lihat. Sama macam kehidupan kita dengan Allah, bukan di ukur banyak nya amalan tapi seikhlas mana setiap amalan tu..

#tolongsenyumwahaihati
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

aqu dan train dan ...

As salam!

Agak frust mulanya hari ni bila last minit laki aqu bagitau petanda yang aqu kena pegi sendiri naik train... what!!! apo la tak di kabar kan awal-awal, senang la aqu gerak pepagi sikit.. bukan masalah aqu tak suka naik train, tapi aqu dah la lenggang kangkung bersiap tadi, dapat perkabaran tu memang syok sungguh membayangkan betapa ramainya orang kat train tu..tapi aqu gagahkan jugak mengukir senyuman tanda kemaafan..hahhaha ayat tak boleh tahan kan, bukan apa aqu tau laki aqu nie kadang-kadang berjangkit pelupanye dari aqu. tu lah laki bini namanya, yang penting kita enjoy!

Huh rasa sangat terimbau kenangan zaman-zaman bujang dulu gi koje naik train.hahahah feeling bujang-bujang gitu.
Tapi aqu tak sangka dan sedikit kagum dengan perkembangan mentaliti rakyat malaysia yang dah sedikit kedepan, 2 tahun aqu tak menjejakan kaki di awal pagi di LRT ni, perubahan ketara yang aqu nampak ialah sikap beratur yang dah di praktik oleh masyarakat kita samaada nak naik train, escalator ataupun teksi! serius sangat teruja aqu tengok perubahan tu.. baru nampak sinar malaysia boleh menjadi negara-negara berdisiplin seperti jepun mahupun singapore cuma kita masih terlalu jauh untuk mengejar mereka..tak pe sikit-sikit.

Bila berada dalam train, dikelilingi manusia, melihat ke luar yang penuh kesesakan lalu lintas membuatkan aqu ditarik berpijak kukuh dibumi yang nyata. Dalam hati aqu terlintas juga pertanyaan aqu pada pemandu-pemandu kereta, kenapa korang tak naik train..kan lagi laju dari nak berdepan jem tu.. dan dalam diam membuatkan aqu sedar "kau tengok suana, hidup nie macam-macam kesenangan, macam-macam dugaan..jadi kau kena sedar suana, apa pun pangkat kau, siapa pun kau, kau sama seperti mereka". Betul orang kata, apabila kita cuba meletakan kaki dengan keadaan mereka, pasti mudah untuk kita lebih menahami. Satu persatu manusia dalam train tu aqu perhati, si muda sibuk dengan gadget nya manakala si tua hanya memandang jauh keluar, entah apa yang direnungnya.. atau mungkin pandangan kosong! Dan aqu sedar, dalam gerabak sepanjang hampir 10 meter tu, dicelah-celah himpit manusia, tetap ada manusia yang pangkatnya ditabik semua orang di syarikatnya malah ada juga yang pangkatnya hanya sekecil-kecil pangkat yang hanya terlalu kerdil jawatannya.. namun semuanya tetap berkat jika halal sumber dan caranya!

Indah rupanya LRT ni.. kenapa selama nie tak pernah sedar semua tu? erm kadang-kadang kita perlu letak diri jauh dari keselesaan hidup, supaya kita dapat berfikir sejenak.

* erkk kenapa ayat aqu macam nak menulis novel gayanya -_-
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

kek coklat best, hasil kerajinan!

As salam!

Kes nye jadi bila laki aqu kata "kalau sayang buat kek coklat, mesti syahmi suka". Wahhh laki aqu memang pandai buat ayat pancing suruh aqu rajin.hahahha Makanya disebabkan cair dengan ayat laki aqu yang mana dalam hati dah mula perasan bahawa laki aqu mesti nak kata aqu punya kek coklat sedap, maka semangat membara esoknya aqu buat. *nampak betapa perasannya seorang isteri bila suami ayat sikit.hahahah tolong jangan jadi macam aqu*

Macam biasa, aqu tak tau kenapa aqu nie kalau masak tak berapa nak ikut betul-betul sukatan, tak berapa nak betul-betul teliti buat maka hasilnya jadi.. memang biasa dah macam tu..banyak kali dah bila aqu sukat betul-betul sampai naik menyampah penimbang tu tengok aqu, mesti hasilnya kurang memuaskan.

Jadinya aqu ambik keputusan buat kek coklat nie ikut naluri aqu je.. dalam hati doa je la supaya sedap. Tak sampai 20 minit, siap sume adunan tinggai nak bakar je.. aqu ambik keputusan nak bakar je sebab senang sikit, tapi sebenarnya kek coklat lagi sedap kalau kukus sebab dia jadi moist luar dalam.. kalau bakar, dia moist dalam je, luar dia macam tak nampak la moist dia..

Lepas masuk oven, terus terlupa aqu kek tu.. sebaik la oven tu bila sampai timing dia berbunyi.. aqu rasa tu hikmah nya naluri aqu kuat katakan suh bakar je kek tu.. kalau aqu ambik keputusan nak kukus tadi, ayoyok la dapur aqu.hahahah

Hasil nya nie...


Serius sedap ok, sampai laki aqu kata "sedap, bila nak buat lagi".. padahal baru sesudu dia telan, setalam lagi baki.. nampak tak aura tamak tu.hahahah

Kalau korang nak kepuasan makan kek coklat nie, buat je sendiri.. memang senang je, and puas makan dari beli sepotong 5 inggit tu.. menangis nak kuar duit you..


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

merotan murid adakah relevan?

As salam!

Ya setiap orang mempunyai pandangan sendiri berkenaan isu ini kerana apa yang boleh aqu lihat, merotan atau tidak keduanya mempunyai kesan tersendiri.

Mungkin bagi sesetengah pihak lebih menyokong kaedah guru harus untuk merotan murid supaya mereka belajar dari kesilapan. Kerana jika dilihat cara didikan orang dahulu itu (membenarkan guru merotan anak mereka) lebih mendatangkan kebaikan. Ya aqu akui. Satu ketika dahulu juga aqu pernah melalui fasa yang sama di sekolah rendah di mana aqu pernah dirotan oleh guru di tapak tangan, memang lebam kebiruan la juga gara-gara satu kelas tidak ada seorang pun mendapat result dalam mata pelajaran sains yang memuaskan hati.. dan kesannya selepas itu setiap dari kami menamatkan sekolah dengan result yang cukup memuaskan.

Ya aqu dirotan bukan kerana perangai, tapi result... dan apa reaksi ibubapa aqu ketika itu? "memang patut kalau dah main-main belajar", itu yang aqu dapat bila cuba mengadu! Nampak, simpati yang nak diraih tapi menanah telinga yang aqu dapat.hahaha dah la tangan bengkak lebam, nak bengkok jari-jari pun sakit gile, makan masa 3hari untuk hilang..mana tidaknya, rotan buluh.. walaupun ayah aqu sindiri tidak pernah sekalipun memukul malah menjetik aqu, tetapi ayah sedikit pun tidak melatah dengan tindakan guru tersebut kerana mungkin bagi ayah itu cara guru itu mendidik supaya anak nya lebih berjaya. Dan kini aqu turut merasakan memang tepat tindakan cikgu itu kerana jika tidak kerananya mustahil aqu dapat memegang rekod "pelajar terbaik" dalam matapelajaran itu semasa aqu di sekolah menengah!

Lihat kesannya disitu. Namun masih relevan ke cara merotan tu sekarang? Bagi aqu ada baik dan buruknya. Kerana apa? kerana perbezaan zaman! Kita harus sedar bahawa perbezaan zaman membawa kesan yang berbeza pada pemikiran anak-anak.

Harus kita akui pemikiran kanak-kanak kini sedikit kedepan berbanding zaman kita dahulu, kanak-kanak kini lebih bijak! Jadi apabila pemikiran berbeza, maka cara didikan juga seharusnya perlu bersesuaian dengan keadaannya. "Memarahi untuk menasihati" adalah tindakan yang berbeza dengan "Merotan untuk menasihati". Memarahi untuk menasihati adalah pendekatan yang kita gunakan hanya dengan mulut dan tidak menyakitkan pelajar dan belum tentu mereka tidak akan mendengar, tetapi merotan untuk menasihati adalah keadaan dimana merotan untuk kebaikan mereka namun mereka turut terasa sakitnya.

Mudahnya kita berbalik pada didikan agama, yang mana wajar yang mana tidak dan bagaimana cara memukul.. kerana tidak semua hal dapat diselesaikan dengan memukul.

nota ikhlas : dan sesuatu yang begitu ketara perbezaan nya adalah " guru dahulu merotan kerana ingin mendidik, bukan merotan kerana marah..itu berbeza dengan kebanyakan guru kini di mana emosi lebih menguasai!

nota ingatan : kadang-kadang apabila kita bersuara mengatakan tindakan seorang guru itu juga ada salahnya, ramai yang akan melenting, "cikgu pulak salah, cikgu dah penat-penat ajar..kalau tak boleh terima jangan pegi sekolah",  namun harus kita sedar bahawa jangan kerana gelaran "guru" maka kita melihat mereka terlalu sempurna.. ya benar jasa mereka terlalu besar, sangat beaar namun mereka juga manusia yang tak lari dari kesilapan.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Taman rusa dan kancil kuala lumpur

As salam!

Woohaa sapa tak pernah tengok kancil? ha nie peluang korang untuk pi tengok dekat-dekat macam mana hansem nya si kancil.. mana tau korang boleh catat sejarah lebih hebat dari cerita sultan melaka dengan kancil tu..

Tempat dia kat kuala lumpur je, jadi sesapa yang tinggal Kuala lumpur nie maka jangan la anda menjadi manusia ketinggalan zaman dengan memberi pelbagai alasan kenapa korang tak pernah tengok kancil atau rusa.. dah terbentang peluang, maka pi la rembat..

Sebenarnya taman ni dah lama wujud, menurut laki aqu *sebab dia je yang rajin baca papan-papan tanda kat situ, nak harap aqu memang wasalam.hahah* taman nie dah ditubuhkan pada tahun 1987, hampir dekat berapa puluh tahun dah.. maka memang aqu rasa kesian kat diri sendiri sebab baru first time dapat pegi. *_*

Tempat taman nie adalah berdekatan masjid negara.. maklumat tambahan ialahnya berdekatan taman rusa dan kancil nie turut ada taman rama-rama, taman orkid, taman burung...

Bayaran masuk untuk taman rusa dan kancil nie adalah percuma je.. tak payah nak pemurah sangat, ha sapa kata lepas GST tak de barang percuma.. see nie buktinya -_-

Dan yang sangat aqu puas hati adalah tempat nie sangat bersih dan cantik! memang tiptop la dia punya kebersihan terjaga nya.. tak macam taman-taman awam lain penuh daun layu la hape la kan.. puas hati la jejalan family kat sini.. moh aqu saji sikit gambor tempat..








Ha pe macam cantik kan kan kan.. jap aqu tau korang konfua dengan gambar-gambar nie, jadi moh aqu terang satu-satu..

Memang nie taman rusa dan kancil, tapi jangan pelik ye sebab aqu sendiri pun konfus dengan kewujudan air terjun kat situ.. mungkin sebab dia nak wujudkan suasana semula jadi la kot... ye la rusa dengan kancil kan habitat kat hutan kan, jadi deco macam kat hutan sikit la baru real.. cuma nie katagori hutan bersih..

Keduanya, yang part ayam tu.. yang tu aqu tak dapat nak jawab, aqu pun tak tau kenapa ayam-ayam tu sesat kat kawasan taman rusa dan kancil nie, nak kata keturunan rusa macam pelik la pulak..tapi yang pastinya pelbagai jenis ayam turut di pamerkan kat sini..

Dan yang ketiga, mana rusa dan kancil nya?? Ha tu la masalah aqu, hahahha pegi taman rusa dan kancil, tapi sekor gambar rusa dengan kancil pun aqu tak hambik.hahahha maaf la dengan ke serongan kepala aqu nie, aqu telupa mungkin sebab semagat sangat nak tengok rusa....

Tapi betul kan cantik?? kalau korang nak ambik gambar kawen pun, sesuai kot.. orang pun tak ramai sesak sangat, tempat pun bersih cantik terjaga, nyamuk pun tak de la macam habitat dia kat situ takat sekor dua tu biasa la.. pastu ada titi tinggi kat situ bersambung-sambung, aqu lupa nak ambik jugak.. tapi memang serius cantik..

K.tata, aqu saran kan korang pegiiii!

nota rehat : pointer student nie sama macam cuaca, kadang panas kadang hujan kadang mendung...yang pasti bersyukur lah sebab tu semua pemberiannya... cuma yang membezakan, pointer boleh di ubah kalau berusaha, tapi cuaca adalah ketetapannya yang di luar kuasa manusia.
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Generasi sekarang dengan potensi diabetes!

As salam.

Tajuk entry aqu sekarang memang dasat- dasat panjangnya... -_-" aqu sendiri pelik tengok, tu tajuk ke isi dahhh

Sebelum tu, memang aqu bukan berkerja di kementerian kesihatan ye, jauh menyimpang tu cumanya ini pandangan aqu tentang generasi sekarang.

Kalau kita banding pemakanan orang dulu dan sekarang, perhhh jauhh bezanya! Orang dulu zaman-zaman 80an dan keatas la ye, tak di didik dengan pemakanan fast food/drink. Jadinya apa yang boleh dilihat ialah, perut generasi kita sekarang nie dan seterusnya penuh dengan dua sekawan baik iaitu pengawet dan pewarna.

Berbalik pada diabetes, sekarang kat mana pun konfem ada jual air minuman tak kira la tin ke botol ke, dan setiap dari kita memang agak ringan tangan untuk membelinya... jadi dipendekan cerita, jika dibanding dengan zaman dulu yang agak kurang minuman-minuman ringan ni *kurang ya bukan tak ada*, jadi bukan kah generasi sekarang lebih berpotensi dengan diabetes???

Alahhh orang dulu kurang minuman ringan tapi ambil gula tu tetap banyak.. ya boleh jadi, cumanya aqu katakan generasi sekarang lebih berpotensi, bukannya pasti memiliki!

Jadi kalau korang tak rajin ambil minuman ringan, maka bagus la.. kurang la potensinya tu.. itu maksud aqu, sebab aqu bercakap secara kiraan nisbah, iaitu kebarangkalian..

Kesimpulannya, aiyokkk memasing dah cuakkk.hahaha diabetes diabetes diabetes ~ esok tetiba jualan air mineral meningkat di setiap kedai~

notarindu : rindu buku add math ke cikgunya????
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

nasi ayam homemade puas sungguh!

As salam!

Kalau dah nama nya isteri makanya kadang-kadang memang tahap kerajinan itu menjadi-jadi tanpa diundang.. dan memang satu kepuasan bila masakan kita dimakan oleh suami dan anak-anak, tak caya boleh pi tanya mana-mana isteri kat dunia nie, memang terasa sangat dihargai bila hidangan kita buat habis licin suami dengan anak-anak telan..so pada semua anak--anak, tolong faham...jangan pernah sekalipun korang cakap mak korang masak tak sedap or korang tak nak makan masakan dia, sebab memang kecik hati terasanya ye sebab sebenarnya tanpa kita sedar bila seseorang memasak setiap sentuhan mereka yang ikhlas tu la menjadikan hidangan itu lebih sedap berbanding orang lain.. dan sebab tu la setiap dari kita sentiasa cakap masakan mak korang paling sedap, sebab masakan tu penuh dengan kasih sayang mak korang.. dan sebab tu juga orang kata "bila nak masak jangan marah-marah, konfem tak sedap walaupun hakikatnya korang mengunakan bahan dan kuantiti yang sama"! Tak caya? ok boleh sila cuba.. abis tu kalau ayah yang masak, mak tak masak? tak kira la sapa yang masak, janji sapa yang masak dengan kasih sayang, masakan dia akan jadi paling sedap..alah kalau tak tau masak tak sedap jugak jadi.. ye ke?? ahhh no komen la panjang lebau aqu tulis tapi korang sedar tak aqu dah jauh menyimpang dari tajuk?? hurghh damn la! apesal aqu suka meleret jauh dari tajuk..

Tapi seriusly nasi ayam nie sangatttt sedap! jujur ok. Bukan nak puji diri membangga tapi memang sedap.. sungguh! jangan kang ade pulak si akal kontot dok kata me'riak'an diri la tu, baru nasi ayam.. huh orang macam tu makannya lontaran kulit durian je, payoh sangat.

Hasilnya... walau tak indah di mata, janji tekak tersangat bahagia menikmatinya.. nie namanya hidang dalam pinggan masing-masing je sebab dah tak sabar nak makan.hahaha kira ok la tu dapat juga gambar..


Kalau nak resepi aqu tepek sini, sudi tak sudi nak follow ikut hati masing-masing ok.. sebab mana tau korang memang pakar dah masak ni..

Bahan nasi :
- beras (ikut family korang berapa ramai)
- separuh bawang merah, 3 ulas bawang putih, sebesar ibu jari halia (ditumbuk hancur)
- bunga cengkih 3 ulas
- planta 1 sudu besar
- susu cair 2 sudu besar
- air rebusan ayam (rebus dulu sekejap ayam yang nak digoreng tu supaya lembut isi dia)
* campur semua bahan dalam periuk, air rebusan ayam tu sukat ikut beras.. kiranya macam nak masak nasi biasa, cumanya lebihkan suku cawan.

Bahan ayam :
- ayam yang direbus (ikut korang berapa banyak nak)
- sos tiram (2/3 sudu besar)
- 3ulas bawang putih, halia sebesar ibu jari (ditumbuk halus)
- madu (2/3 sudu besar)
- serbuk lada sedikit
*campur semua bahan, perap dalam 15-30minit. garam gula x yah sebab dah ganti dengan madu dengan sos tiram.

Bahan sos cili :
- cili merah (ikut korang nak pedas mana)
- bawang putih 3ulas
- sos cili 2 sudu
- gula sesudu kecil
- serbuk lada putih sedikit
- air ( ikut korang nak banyak mana)
* campur semua bahan, lepastu kisar sampai halus.. lepastu masak sikit (ini pilihan korang nak masak tak, sebab kalau korang dah pakai air masak tadi, apa guna korang masak lagi.. tak de istilah cili tak masak sebab kalau sambal belacan pun, korang tak de rebus cili tu dulu kan.. nie bukan cili kering ye.. kalau korang rasa agak cair kuah tu, tambahkan sos dan tepung jagung sikit.

Done. Selamat merajin kan diri isteri-isteri... ;)

notasyukur : rasa masa berlalu laju benor, senyap-senyap bising bising dah hampir 3 tahun aqu berumahtangga, kiraan anok pun nak sejajar usia perkahwinan.hola hola

notalagi : tak sangka panjang gila entry aqu dengan tajuk macam nie.hahahah terimas sudi bacooooo
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

29 hari lagi ramadan :D

As salam

holaaa iklan raya dah keluar, lagu raya dah berkumandang.. tapi bukan hari raya yang nak di cerita ni, cuma nak sentuh bab ramadan..

Teruja! yup tiap kali ramadan nak datang sungguh la terujanya.. sampai doa supaya ramadan tu biar berlalu lambat- lambat sangat.. dan macam biasa tiap-tiap sama doa yang sama kita harap iaitu "semoga ramadan kali nie lebih bermakna", walaupun agak klise tapi tu doa yang sangat-sangat kita harapkan..

Dan macam biasa tiap kali tiba ramadan, pasti banyak perubahan kearah kebaikan berlaku tak kira lah kita sendiri ke jiran sebelah rumah ke jiran hujung rumah ke budak opis, tu nama nya berkat ramadan walaupun ada juga mulut gatai sebut "tunggu ramadan baru nak berubah".. huhhh pi pekak kan je la telinga, janji kita mampu berubah daripada biarkan diri terperesok kat lubang yang sama tanpa berniat atau usaha untuk keluar.. tu lagi teruk!

Jadi ada tak rezeki kita nak sambut ramadan kali ni? sama-sama kita berdoa, jangan tunggu harap ramadan datang je.. sebabnya ramadan tu tetap akan datang selagi belum kiamat, yang menjadi isunya ialah nyawa kita.. ye la, kalau pun tinggal sehari ramadan nak menjelang, tapi kalau bukan rezeki kita maka ajal tetap menjemput kita kan :) jadi BERDOA, itu penyelesaiannya!

notakejutan : terkejut tengok gambor pasport orang sampai tergelak dengan perangai diri sendiri. banyak-banyak nombor matrik pelajar malaysia nie awat sangkut jugak nombor matrik ni.. angkat tangan nombor matrik sapa ni ########28 ~ #pointerohpointerstudent
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

banyak pulak tentang "isteri"

As salam

Holaaa sapa perasan akhir -akhir nie rancangan tv banyak pasai tajuk berkenaan isteri?? ala isteri separuh masa la, dia isteri luar biasa la, isteri macam-macam lagi la..novel pun semua nak keluar tajuk isteri-isteri ni.. betul tak betul tak?? ke aqu sorang je yang perasan camtu?? ;p

Cumanya nak cakap alhamdulillah jalan cerita tu semakin tip da top la! maksudnya elok la penceritaan berkisar sesuatu hubungan yang halal.. syok-syok romantik gitu lalala ajak pulak laki layan, memang feeling gitu walaupun muka laki macam terpaksa tengok.hahaha

Tapi tu part jalan cerita ye, part lain aqu tak komen.. sebab bukan semua lakonan tu berdosa, dan bukan dosa tu itu lambang lakonan :)

suka tengok latifah maembong!! :)  sapa tu? emma maembong la.. sangat cantik ciptaan tuhan!
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Pentingkan diri @ mementingkan diri

As salam!

Bagi aqu pentingkan diri dengan mementingkan diri sendiri mempunyai 2 maksud berbeza.. Yup berbeza! *bagi aqu la*

Sebab yang agak boleh diterima logik akal adalah, petingkan diri sendiri tu bunyi nya seakan sombong.. atau lebih mudah aqu tulis  "dia pikir dia punya happy bahagia ja..orang lain nie macam mana hoiii.. kalau awak tu tak terlibat tak pe la jugak, ini awak tu watak besar dalam cerita" ya itu ayat bagi nak faham.. dan mementingkan diri pulak macam lebih pada memikirkan keperluan atau kebaikan pada diri sendiri tanpa mengambil kesempatan kat orang lain.. contoh mudah "malas pulak nak join diaorang lepak, esoj nak exam kang kalau aqu tak study parah".

Ok, korang ada paham? yes? no? aqu merepek? ok fine! tau ramai rungsing sampai teringat-ingat cikgu BM sampai rasa nak call cikgu tu kan kan kan... tak pe tak pe, tak paham tak pe la.. sebab aqu cuma nak petik dan ingatkan pasal pentingkan diri sendiri je, yang mana hati kita ni jangan batu sangat sampai pikir diri sendiri je.. takut esok lusa ada yang sentap ;)
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Ber"arabic" dengan family

As salam! :)

Holla yo. Korang kena faham la, kalau dalam pikiran tu nak pi makan kedai mamak or arab, first korang kena set dalam otak korang ialah "konfem kenyang". Kenape? sebab nya aqu tak pernah jumpa la lagi dua kedai nie yang kedekut nak bagi nasi... diaorang punya lambakan nasi kalau koranh kata "separuh je ye" pun still banyak jugak... aqu kadang terpikir juga, memang style mamak dengan pak-pak arab nie makan banyak macam nie ke nasi nya.. memang puas hati la part nasi tu nak di banding kedai melayu, memang terpinga-inga juga la aqu pikir bila orang tanya kat mana bebaloi nak makan? bak kata kawan aqu "fuhh cepat la peniaga nie pegi haji".hahahha *tak paham tak pe abaikan*

So bila berjimba dengan family memang syok, cuma tak cukup ahli sangat la..memasing sibuk sikit.. banyak-banyak kedai aqu pi, aqu syor kan kedai kat Platinum Walk danau kota, berdekatan kedai Mamak Pelita tu.. aqu terlupa nama kedai dia, yang aqu ingat depan dia ade perkataan dewan dengan arabic -_-" tapi memang puas hati! dangan deco tempat dia yang agak mengujakan aqu, konon-kono kat dalam kapal lama yang ala-ala lanun tu, pastu dengan aircond, dengan harga yang murah..perhhhh sungguh la!

*gambar hidangan pun terlupa nak ambik, nampak tak aqu lapor tahap ape??* Aqu order kabsah lamb, laki aqu mandy lamb.. memang aqu tau laki aqu akan order tu sebab kalau letak aqu dengan kambing golek depan dia, konfem dia kojar kambing golek dulu..kenapa?? sebab kalau dia kejar aqu, aqu lari... tak pasal-pasal kena main polis polis kan.. jadi baik lah dia kejar kambing golek.hoho



Feeling sangat,hahahha mentang pi kedai arab, aqu bantai berjubah satu family, redha je anak-anak aqu..hahahha *bila laki aqu ambik gambar, memang sangat cantik -_-"
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Kredit tak dak tak guna -_-"

As salam

Fuhh menunggu memang sesuatu yang sungguh menguji kesabaran, tapi kesabaran lagi teruji bila "harap je handphone mahai tapi kredit tak de".. arghhh tekanan sungguh! Lagi jadi tekanan bila orang keliling perhati je kita, macam la aqu nie menunggu kat kawasan zon merenung... aqu rasa tabiat orang malaysia nie kena ubah sikit, bukan semua la segelintir.. apa kata kalau nak pandang orang tu cuba la pakej kan sekali dengan senyuman, bukan apa...bila korang pandang tu kalau takat 2 3 saat kira ok la, nie merenung sampaikan orang yang ditenung tu rasa dia tersalah pakai baju terbalik ke, terlupa pakai seluar ke.. so bila korang pakejkan dengan senyuman, tak la rasa macam tengah berdepan singa lapar ye tak..

Berbalik pada kredit tak de tu, hohoi sungguh la... bukan aqu kodokut nak topup tapi nya kalau aqu topup, dia turus tolak charge internet bulanan aqu.. topup 10, tak sampai 2 saat tinggai 3 hinggit.. meleleh air mata aqu tengok..

Tapi part kita memang terdesak nak kol orang, tapi kredit tak de memang azab rasanya.. masa tu la nak marah kerajaan ape pasal telefon awam dah tak de..hahaha terasa syokn pulak bila teringat dulu zaman universiti bergayut dengan mak tengah-tengah malam kat telepon awam tu, pastu tertiba terdengar bunyi ala-ala orang berjalan ala -ala orang bercakap, padahal tak de sapa kat situ.. pastu terus cakap kat mak, "k la mak, orang banyak keje tak siap lagi nie...", padahal jantung time tu dia punya laju pam darah macam nak tercabut pedal dah..
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

Dah sampai masa..

As salam~

Aqu tengah menaip sambil menahan sejenis lendir yang mengalir dari hidung *nak kata aqu pengotor la tuhhh, alaaaa jangan nak konon-konon cun la.. korang tu kekadang muncul jugak perangai tak senonoh kan kan kan.. konon cover cun.. tui tui* bayang kan keadaan aqu.. dengan mata mengalahkan kena robek-robek, muka macam tak siap... haihhh hah betui..

Aqu memang agak susah nak dapat demam, memang dari kecik mak aqu selalu kata antibodi aqu kuat terlebih dari adik beradik yang lain.. kadang tu dalam setahun sekali je demam.. pernah masa kat sekolah dulu aqu dianugerahkan beberapa kali sebagai pelajar contoh kehadiran penuh untuk kedua-dua buah sekolah, maksudnya untuk sekolah kebangsaan dan agama.. cuma masa darjah 4 aqu bagi peluang kat orang lain dapat anugerah tu sebab aqu kena demam campak masa tu.. memang masa kecik dulu, bila aqu demam pun aqu nak pergi sekolah tapi bila mak tak bagi punya la aqu menangis tak ingat apa dah.. pernah juga sekali tu aqu demam, tapi aqu gagah jugak pegi sekolah, tapi sampai sekolah fuhhh muntah selambak -_- bila terlebih rajin tu jadinya menyusahkan cikgu ja... adik-adik jangan la buat camtu, rajin bior la jangan sampai menyusahkan orang, ampun cikgu.. pernah jugak sekali tu sampai ayah datang sekolah jemput aqu balik..hahhaha degil tahap gaban aqu dulu kalau part pegi sekolah, sekali pi klinik doktor boleh terkejut kata " macam mana awak pegi jugak sekolah, suhu 40° ni..) siap dia cakap suhu tahap tu ibarat nak meletop kepala. ye ke?? tah aqu da lupa.. sungguh la zaman kanak-kanak aqu seorang yang baik, awat la nie perangai tak senonoh je memanjang -_- memalukan sungguh

Tapi tu la aqu, memang susah nak dapat penyakit..tapi bila dah dapat sekali perhhh rupa mayat hidup pun ada..

Teringat pulak selalu kalau aqu demam ayah mesti suh mak buat sup, lagi satu mesti aqu minum air teh panas plus madu.. tu je cara aqu sihat, nak makan ubat memang pilihan terakhir.. Alhamdulillah suami macam tau-tau isi hati, pelik juga aqu mana dia tau aqu bila demam minum macam tuh..tah-tah arwah ayah aqu pecah rahsia.. sebijik ubat pun dia tak suruh aqu makan, jangan kata suruh makan ubat.. sebut perkataan ubat pun tak.hahahahaa

Sakit yang Allah diturunkan sebab nak bagi peluang untuk hapuskan dosa.. jadi pandai-pandai la :)
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

cerita GST - aku lebih fokus

Assalamualaikum

Mulanya nak cakap, rindunya lah zaman belajar!!! niat hati nak sambung study, tapi masa sangat-sangat tak mengizinkan jadi study sendiri-sendiri je la dulu.. memang zaman belajar syokkkk, korang sume kalau dapat peluang jangan la sia-sia kan.. jangan la dok bercinta sakan ke melepak sakan ke enjoy sakan ke.. sikit-sikit masih terkawal tu tak pe, janji jangan jatuh tersungkur tergolek berguling-guling dari landasan dah..kang dapat result tak cantikkk.

Aqu suka lari dari topik -_- jadi masuk topik balik ya...

Berkenaan GST, dah tak payah nak mogok-mogok suruh stop kan GST sebab aqu rasa macam tak membuahkan hasil selagi wujudnya insan yang boleh dibeli dengan duit :) lagipun kalau nak mogok tu buat la sebelum dilaksana, nie lepas di laksana memang tak kan dihiraukan la -_-

Ok terpesong sikit je lagi, berbalik pada cerita yang sebenar-benarnya... sebenarnya senjak wujud GST nie aqu dah jadi terikut-ikut perangai laki aqu yang suka mengkaji resit, kadang tu beza 1 sen pun dia boleh kesan.. dasat sungguh dia punya peka tu *peka ke berkira??? hahaha ok peka, sebab berniaga bior teluskan*. Jadi shopping beberapa hari lepas aqu yang menguruskan pembayaran semua sebab laki aqu sibok kendong anak, lepas pembayaran je nahhhhh aqu dapat kesan sesuatu...


Haaa tengok part watermelon tu.. macam mana timbang kiraan lain, harga lain tapi jumlah bayaran sama... aqu konfus la +_+ memang la tak rugi sesen pun kat sini, tapi konfus aqu tu masih tak hilang dengan benda ni... tolong sesapa memahami huraikan..

Tapi aqu memang nasihatkan korang please alert la sikit dengan pasaraya sebab memang wujud keadaan letak tanda harga lain, time bayar jadi lain kalau 2 3 sen boleh la buat tutup mata kat aqu, nie 2 3 hinggit.. wahhh gaya nak mintak anak pak zhar nie ketuk dengan kuali nampaknya..

So korang, alert okeh... tu hak kita, hak pengguna :)
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

2 penyumbang pandangan

bila ami rajin

Assalamualaikum

Tajuk entry tu bukan menunjukan aqu tak rajin *tapi aqu rajin ke??? hohoho*, erm mungkin tajuk yang lebih sesuai ialah "bila kami terlebih rajin", ye itu lebih sesuai.. *bila perasan melebihi tahap kewarasan*

So apa jadi...

Ini jadi nya...



BBQ time!! Nak tanya la tu mana jumpa klasik sangat tempat pemanggang tu kan??? ha... tak da juai dah zaman la nie.. klasik-klasikdia, dia lagi canggih tau... sebab dia ade tingkap kat bawah tu boleh bukak tutup untuk kawal api.. sonang la tak rentung hangus bila api tetiba mengamuk.. 

Tapi sangat muah muah loving you la hubby sebab semangat you melebihi i... you memang suami rajin..hikhikhik kiss satu~


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

percutian yang ditaja :) TQ semua.

As salam!

Bercerita tetang rezeki, alhamdulillah Allah masih lebat menurunkan rezeki pada hambanya ini walaupun kadang kala aqu tahu aqu agak terlambat untuk memanjatkan terima kasih pada-Nya berbanding pada manusia..sedangkan aqu tahu datangnya semua rezeki tu kerana aturan Nya juga. *khilaf manusia yang lemah yang pasti akan berulang walaupun kita dah memohon ampun! lemahnya lah iman!*

So back to the story ya..
Thanks pada The everly hotel yang menaja percutian kami sekeluarga selama 3 hari 2 malam, plus Starbucks dan The coffee bean yang turut menaja lunch kami selama di sana... korang memang awesome!! Sangat berpuas hati dengan semua service yang diberi... terasa nafsu gajah sangat bila melantak dekat rm100+ sekali order -_- tolong jangan ikut tabiat tak senonoh aqu nie, harap akan datang aqu mampu berfikir waras sikit.. mentang-mentang free kan tu jadinya.

The everly hotel memang tiptop servis dia, pekerja yang tak pernah lokek dengan senyuman dari sekecil-kecil jawatan sampai yang besau, tak de beza peramahnya.. aqu suggest kat korang kalau hotel nie ade kat tempat korang nak bercuti..kalau nak cite pasal Starbucks dengan The coffee bean tu memang sure awesome la, aqu part makan semua awesome.. cumanya the coffee bean nye cawangan tak banyak, agak menyukarkan kami la.. tapi yang lain best..

nota rindu : kek diaorang sedappppp!!

gambar : sekali lagi lupa ambik, rugi gilaaaaa! yang ado nie je...



Teringat pulak kejadian anak aqu sepahkan bilik sebab makan tumpah-tumpah, aqu punya semangat nasihat anak aqu "jangan makan tumpah-tumpah nanti semut datang", laki aqu boleh selamber balas "larat pulak semut tu nakpanjat tingkat 14 nie". -_- sabor je la
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Kepala bayi berkerak

As salam semua. Ok aqu nak bagi tips untuk mak pak yang buntu tengok kepala anak mereka berkerak-kerak..biasa nya keadaan ni jadi pada bayi yang berumur 2-6 bulan.. agak tertekan sebab tengok kepala anak jadi macam tu kan, lagi tambah kesian sebab diaorang gatal-gatal mengaru-garu... *aku bukan tengah cite pasal kerak nasi yang saja-saja ditepek atas kepala budak ok*.

So kepada ibubapa yang rungsing sangat dengan masalah tu, mehh aqu ada penyelesaian... dua-dua anak aqu menghadapi masalah tu, bak kata doktor tu memang normal sebab punca masalah tu adalah masalah hormon bayi tu, memang lama-lama dia akan hilang tapi ye la kita kesian kan dengan anak tu mengaru tak sudah jadinya tido pun tak lena..

Panjang benor mukadimah aqu bagi -_-  maaf. Ok pernah tengok minyak buah keras? Ya minyak ni minyak ni umum nya memang dikhas kan untuk melebatkan rambut *memang berkesan* tapi minyak ni juga memang berkesan juga hilangkan kerak atas kulit kepala bayi.. dah berpuluh minyak aqu cuba, 1 pun tak jumpa yang serasi dengan kulit anak aqu termasuk la minyak kelapa dara... fuhhh sungguh! Tapi Alhamdulillah minyak ni memang ok, kejap dah nampak kesan... and sekarang dah hilang pun :)

So korang boleh la cari ye... aqu tak juai, tapi kalau korang dah merata alam cari tak juga jumpa tp still nak try minyak ni, boleh la contact aqu tlg beli kan..tapi syaratnya korang usaha la cari dulu.. sebab nya aqu memang tak juai minyak nie, tapi kalau dah tak jumpa aqu tolong la mana patut nanti okehh. peace chak chak yo!




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

"Lelaki Itu Untukku" - (status : available)

Assalamualaikum

*Ini entry jualan

Pernah tengok novel ni?


Harga asal : Rm27.90

Harga lepas ditolak GST sebab saya tak sokong + diskaun : RM19.00

Plus free novel "Adam & Hawa" ini..



Siapa yang berminat boleh contact 010-2157530. 
Harga pos dan kawasan COD boleh dibincangkan. :)



ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

pesta buku PWTC *sempat lagi

Assalamualaikum

Perhhhh memang rambang mata tengok semua buku yang ada kat pesta buku tu.. kalau diikut nafsu membeli memang satu bonet kereta pun belum tentu cukup nak diisi, kalau semua boleh dibeli pakai daun depan rumah nie, dah berguni-guni daun aqu sanggup angkut ke PWTC tu.. tapi dalam tahan-tahan nafsu nak beli tu, bertingkat tingkat juga buku dibeli..hahaha

So ape korang tunggu lagi, mohhh serbu PWTC tuh cepat yo...diskaun dia memang buat korang jerit woooooo murahhhhhh!!! caya la cakap diriku ini...

So korang tunggu hape lagi nie.... apo gambar kat pesta buku tu??? tak kan tak de??? memang tak de punnnnn... lupa cik kiah nak hambikkkkk... sawan dengan buku punya pasal sampai lupa terus ambik gambar.. sodeh i~

*nota senyum : buku apo yang aqu rembat bertingkat-tingkat tu biarlah rahsia.. janji aqu ajak korang ramai-ramai mohhh rajin membaca :) ilmu mencerminkan diri
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

benarkah "mungkin bukan rezeki"?

Assalamualaikum

Kadang-kadang aqu terfikir, apabila sesuatu berlaku mudah sangat kita kata "mungkin bukan rezeki", tapi kita tak pernah terfikir mungkin sesuatu itu terjadi kerana sikap kita sendiri yang mungkin kita anggap kecil sangat hal nya tapi hakikatnya itu yang menjadikan kita terhalang dari rezekinya... aqu terfikir dengan apa yang berlaku pada seorang kenalan aqu ini..

* aqu print screen je la ye...




terdetik kat hati, betapa manusia selalu lupa untuk bersyukur tapi tak pernah penat untuk mengeluh..


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

jeruk mangga asam boi

Assalamualaikum

Akhirnya.... dapat jugak aqu merasa jeruk ni... balik-balik koje, tengok muka laki aqu terus dengan semangatnya datang semangat buat jeruk ni..tak susah pun nak buat jeruk ni, semua bahan memang dah ada kat umah kecuali asam boi la...tapi kalau keje kat kilang asam boi haaaa lagi sonang~ mangga pulak memang bergayut-gayut depan rumah nie ha, dari bior jadi perhiasan, baik la aqu rajin kan diri...perut pun konyang..

Lepas kopek kulit mangga tu, korang campak je semua barang lain dalam tu... tapi kalau tahap malas korang dah sampai tahap nak pegang pisau pun terasa malasnya, maka suka hati korang pa kalau tak nak kopek kulit tuhhh, tekak korang juga yang melantak nie nanti..

So amacam hasil??? taraaaaaa tariiiii taaruu




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

pengiraan 6% yang memeningkan


Assalamualaikum

Math bagi aqu memang agak sedikit senang, bukan senang ok sedikit senang je... jadi untuk buat pengiraan harga barang naik 6% tu memang boleh la di conggak-congak lagi.. tapi ape yang aqu mula perasan adalah tahap pengiraan aqu jadi cacar maeba bubur caca... kenapa? kisahnya begini...

Harga sebelum perlaksanaan GST -- harga pencuci muka sebotol RM20.50 di kedai serbaneka, tapi bila pegi ke guardian harga pencuci yang sama jadi RM21, tapi bila angin aqu nak minum slupee aqu singgah 7E tengok harga pencuci yang sama jadi RM22.10.

Bila GST dilaksanakan katanya 6% kenaikan.

maka setiap kedai tu harga kenaikannya akan berbeza-beza mengikut harga jualan diaorang.. betul kan? Jadi persoalan aqu, macam mana aqu nk tau memang kedai tu naik 6% ikut harga asal jualan kedai diaorang???? Sebabnya, bukannya diaorang tulis harga sebelum dan selepas??

Cop! Dalam resit kan ada tulis total charge untuk GST suana oiiii... ya betul, tapi baca elok-elok yang aqu tanya... macam mana nak pastikan diaorang kenakan charge tu ikut harga asal jualan diaorang??? Ke diaorang kenakan charge tu ikut charge tambahan yang supplies kenakan??? Kalau macam tu lagi sikit la sebab supplies hantar guna harga borong...

 Aqu rasa memang la agak bagus bila peniaga tepek harga barang...tapi yang tak best nya bila kita rasa tetipu sebab peniaga tepek harga terus kata dah include GST 6% tapi hakikatnya price naik ikut suka dia berapa nak letak.

Jadi ade sesapa tak boleh selesaikan masalah pemikiran aqu yang tak tercapai ni macam mana sebenarnya kedai-kedai yang berbeza-beza harga nie kira GST tu... konfus mak tau!

nota bisik-bisik : aqu dengar isu pasal GST ni ada yang kata "semua tu dah takdir, memang dah ketentuan harga barang naik..jadi kita kena redha je la... olahhhh jadikah mengapakah bisingkah bilakah tempohkah pengeluarankah KWSP dilanjutkankah??? itu tak dikira takdir ke??? :p haiyakkk la lu... takdir bukan semuanya tetap tak boleh diubah, takdir ada dua yang dah ditetapkan dan yang boleh diubah..

 nota pening lagi : betulkah harga barang asas tak naik, sebab diaorang punya pemprosesan pun pakai kos kan?? tak kan diaorang nak tanggung rugi??? dannnn kenapa makcik tu juai pucuk paku naik harga sampai 50sen!!! arghhh kusut!


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

Positif dengan orang lain

Assalamualaikum

" teruknya dia dulu bukan bermakna teruk juga dia sekarang, dan baik dia sekarang tak bermakna baiknya dia akan datang". Yup betul... aqu setuju, senang kata teruk ke baik ke kita sekarang belum menjaminkan kita mati dalam keadaan yang macam mana...

Kalau dia dulu seorang kaki arak, tak bermakna dia sekarang haram menjadi ustaz... tak bermakna jika dia seorang ustazah sekarang, maka akan datang dia tetap ustazah.. hati manusia sentiasa berbolak balik, seteguh mana pun kadang kadang goyah... itulah manusia, sebab tu kita perlu sentiasa berdoa supaya diteguhkan keimanan.

Kadang-kadang memang wujud keadaan dimana dulu dia beria-ria tegah, tapi kini dia pulak yang buat.. kerana apa?? manusia tak sempurna, manusia melakukan kesilapan, manusia lalai.... dan iman manusia itu berubah-ubah...

 Jadi jangan pernah sekalipun kita memandang seseorang itu lebih hina dari kita, sedangkan kita juga manusia yang sama seperti dia..  jangan kerana labuhnya pakaian kita, kita mengatakan orang lain teruk dari kita.. jangan kerana hebatnya kita melontar hadis-hadis, kita menganggap si diam itu tiada ilmunya..

nota keciwa : kenapa memburukan nama sekolah agama geng oiii :( so sad la dengan lu junior, dulu kitaorang pun ade jugak gaduh-gaduh tapi tak de sampai jadi jenayah besau... alahai sangat terkilan bila dengar orang kata sekolah agama pun sama je macam sekolah biasa...
 Takkkk wehhh tak sama, percaya la... jangan sebab segelintir, korang samakan diaorang dengan yang lain.. yang sama tu perangai manusia, sekolah agama tu tetap hebat!


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Bagi si ibu yang menyusukan

Assalamualaikum

Apa yang nak aqu kongsikan kali ni??? aqu nak kongsikan sesuatu yang berkait dengan penyusuan tetapi bukan penyusuan...hahahahhaa pening tak, rasa menyampah tak baca ayat aqu...hahahha

Tak la sebenarnya macam ni... kaitan kelewatan datang bulan/ langsung tak datang bulan dengan ibu yang menyusukan anak.. ada kaitan ke??? Ya ada..sangat ada..

Seorang ibu yang sedang menyusukan anaknya sepenuhnya sangat berpotensi untuk mengalami keadaan tidak datang bulan... dan ada dua sebab menyebabkan kes itu berlaku..

Pertamanya disebabkan korang mengandung lagikkkkk.hahahahahah dan yang keduanya disebabkan hormon penyusuan korang tinggi.. tapi ia bukan satu masalah pun sebenarnaya tapi anugerah sebab korang boleh la solat sepanjang waktu plus puasa... kan best tuhhh... nanti bila hormon dah normal, datang la balik period korang tu...

Jadi buat para ibu jangan risau ya... tapi buat laki aqu, meh gelak sama-sama lepas tengok alat pregnancy test tu...hahahha

Anak itu harta, maka rancanglah memiliki anak ramai...lallalalalalla


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Tun mahathir pemikirannya hebat!

Assalamualaikum

Aqu memang meminati Tun mahathir dari awal pemerintahan beliau... aqu ingat lagi, walaupun aqu masih di sekolah rendah ketika itu namun pemikiran anak-anak ketika itu kebanyakannya ditanam dengan semangat wawasan 2020... pelbagai angan-angan kita dengar, kereta terbang, kereta itu kereta ini...tapi semangat pemikiran untuk berimaginasi dengan segala wawasan 2020 itu ibarat semakin lama semakin tenggelam selepas Tun berundur dari pemerintahan.

 Aqu percaya, Tun berundur dari pemerintahan satu ketika dahulu bukan kerana dia sudah penat dengan Malaysia, tapi dia berundur kerana "berundur ketika disayangi sebelum dibenci"..dan tindakan Tun itu memang sangat-sangat meninggalkan kesan pada Malaysia kerana ketika itu Malaysia tengah gah di mata dunia dengan pemerintahan Tun..sehinggakan sehingga kini kebanyakan negara-negara luar masih memandang tinggi Malaysia kerana adanya Tun.

Aqu membesar dalam pemerintahan tun, ya bukan tak pernah harga minyak naik ketika zaman tun.. malah masalah inflasi turun timbul di zaman pemerintahan tun... namun kenapa ketika itu rakyak tidak memberontak, kenapa ketika itu rakyat masih bersatu mempercayai pemimpin mereka... kerana pemikiran hebat si pemimpin yang secara tidak sedar telah tertanam juga pada rakyat..

 Tun tidak pernah mengunakan teknik 'pemberian duit' untuk meraih undi rakyat.. tun tidak pernah menjanjikan kemewahan kepada rakyat melainkan kata-kata semangat supaya rakyat jangan malas, lalai, tertipu untuk terus berjaya


Tun, tun tak sendiri... tun ada kami segelompok si rakyat yang masih percaya hebatnya pemikiran tun.. tapi siapa kami untuk mereka dengar kami bersuara...

 Semoga Malaysia terus dihormati bukan kerana kemewahan hartanya tetapi kerana kewibawaan kepimpinannya!




ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

Page Niniey berbaloi!!! Jom terjah!


Assalamualaikum...

 Bulan puasa hampir tiba,
 Hari raya pasti tiba,
 Tak teringin ke kelihatan cantik bak anak dara,
 Page niniey ada kunci nya!

 Page Niniey ada tawarkan hadiah kain sulam yang sangat cantik kepada sesiapa yang sudi support beliau.. jadi sapa yang rasa nak kain buat baju raya free boleh la melawat dan like page beliau..

Memang cantik kain sulam yang di beri, harga pun memang mahal la...beratus la jugak..

 Tapi!!! korang tinggal beberapa jam je ni sebab nya tarikh tutup penyertaan sampai 15 april je ye.. jadi jangan lambat nanti melepas~

Dan tak rugi pun korang cuba sebab nya, setiap rezeki tu kita tak tahu milik siapa dan macam mana cara dia hadir, yang penting usaha.. kadang-kadang usaha yang sedikit pun membuahkan hasil yang lumayan :)

.
Meh saya belanja gambar kain sulam yang awesome tu sikit...

Boleh la ke page beliau di sini -- > KLIK SINI
































ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

1 penyumbang pandangan

alahai si kembar ku...

Sapo cakap ade anak kecik tak penat, perhhhh sila buat dulu baru cakap...kalau sehari tak berzikir memang tak sah!hahaha

Tapi melayan karenah "si kembar" aqu memang cukup membahagiakan walaupun kadang-kadang habis luruh rambut kat kepala nie aqu garu. Tenaga diaorang berdua mengalahkan aqu sorang.. kadang tu sampai tak tahu nak kejar yang kiri ke yang kanan..paling tragis bila semua anak aqu pakat-pakat nak tido kat aqu...haaaa lingkup! yang ayah diaorang buleh garu kepala cakap "tak pe tak nak kawan dengan ayah"... what???? respon yang tak membantu langsung...hahahha

Tapi memang mana pun aqu pegi, terlalu ramai yang menegur "kembar ya"... aqu pun pelik, padahal aqu tak la bersuara apa-apa pun..kadang tu dengan orang yang tak kenal berselisih pun ada yang tanya.. muka anak-anak aqu nie mesra alam ke hape, tak yah bersuara orang akan tegur jugak....hihi

Satu lagi soalan yang lali sangat aqu kena tanya sampai tak cukup dah jari aqu tambah jari laki aqu tambah jari anak-anak aqu nak di kira ialah diaorang minum susu badan sepenuhnya ke? Ya Alhamdulillah! Memang aqu syukur sangat anak-anak aqu dikurnia rezeki susu badan yang sangat melimpah ruah...sampai kadang-kadang sekali pam pun boleh dapat 13oz... memang aqu tersangat bersyukur! *sapa nak try-try cara aqu bagi susu banyak, boleh la pm mana tau berkesan yang penting aqu tak makan ubat2 atau supplement untuk banyakan susu, moh kita sama2 capai target penyusuan 2 tahun :)


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

perkahwinan = mengurangkan rasa "berdikari"

Adakah aqu mengatakan bahawa perkawinan itu mendatangkan keburukan? Oh tak, jangan terlampau mudah cepat menyimpulkan sesuatu.

Ok ini bagi pandangan aqu, memang perkahwinan akan menjadikan seseorang itu menjadi kurang berdikari...dan bagi aqu juga ia sesuatu yang menyempurnakan hidup, membahagiakan dan romantik! Yes!

Kenapa? Senangnya aqu terangkan dengan contoh situasi begini ;

" Weh sok aqu nak gi shopping, ko nak ikut".
"laki ko tak ikut ke?"
"tak, laki aqu dia malas nak keluar...lagipun dia bukan suka teman aqu shopping"
"ha ok la"

Esoknya...

"Weh bila ko nak gi expo tu?"
"esok la..."
"ko gi dengan laki ko ke?"
" tak la...aqu boleh gi sendiri je,laki aqu kuar dengan member dia..lagi pun sebelum aqu kawen pun sume aqu buat sendiri pun"
" ohhhhhh k"

------------------------------

Ok la, terpulang pada cara hidup masing-masing cumanya...kalau dah semua benda buleh buat sendiri, semuanya boleh handle sendiri jadi apa bezanya berkahwin atau tak? Memang la kita nie tak perlu sangat bergantung dengan laki kita, benda kita boleh handle kita handle..tapinya bukankah kita berkahwin dengan tujuan saling melengkapi? Bukan kah nabi kita sendiri mengajar romantik dalam berumahtangga?? Jadi apa salah nya sesuatu yang memang hakikatnya kita boleh buat sendiri, tapi segaja kita manja-manjakan diri untuk "buat-buat tak mampu".. bukan untuk menyusahkan, cuma untuk menjadikan rumahtangga agar nampak saling memerlukan bak kata mudahnya manja berpada-pada..

Tapi aqu tahu, mungkin ramai yang akan mempersoalkan entry aqu ni... ada yang akan kata "menyusahkan laki aqu je nak buat camtu, merepek!". -_-

Relax kiah oi, kan aqu kata tadi manja berpada-pada... payah ke nak paham??? Atau dengan maksud tersirat lain, suami tak romantik tu... tak caya try minta tolong laki korang basuh pinggan..apa kena mengena? Ye la, basuh pinggan tu kan boleh buat sendiri juga, kenapa nak minta tolong kat laki???

Dan selepas habis dia basuh pinggan tu korang rasa apa?? Rasa macam eleh eleh eleh laki aqu tolong basuh pinggan laaaaa comel sangat *laki basuh pinggan comel ke??? arghhh tolong.hahahah* Walaupun agak kecil pekara tu, tapi teraaa tak ada tercalit sedikit rasa berbunga dalam hati??? ha apa lagi, kalau dah berbunga dalam hati bagi la dia kembang sampai setaman baru harum semerbak dia sentiasa dapat dihidu....tu pun nak kena ajo ;p

*kalau korang buat-buat manja, pastu laki korang kata "alah buat la sendiri...", maka redha je laaaaa.hihi


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

status awesome!

 h
ahaha status yang mampu buat aqu mengilai ketawa...hahahah
ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

kisah kelahiran anak kedua

Disebab proses kelahiran anak sulung aqu agak menarik hati pembaca, diaorang dok mintak cite pulak proses kelahiran anak kedua..

Proses kelahiran memang sesuatu yang indah buat para ibu, kadang-kadang boleh jadi kisah lawak gara-gara nak menahan sakit tu sampai doktor nurse semua terpaksa memujuk kita.hahahha

Alhamdulillah, kelahiran anak kedua lebih dipermudahkan..entah la, aqu sebenarnya tak dapat nak komen bila orang kata nak besalin tu gile teruk pengalaman, sebab syukur sangat kedua-dua anak aqu memang Allah permudahkan.. dan memang aqu rasa sangat dipermudahkan walaupun memang waktu menunggu nak bersalin tu punya la lama tapi kesakitan yang aqu alami tak lama..

Setengah orang bila bukaan nak bersalin dah mula terbuka 2 cm pun dah rasa sakit..tapi aqu, 4cm pun still boleh merayap sana sini.hihi

Memang kawan-kawan aqu kata "gile ko suana..perangai tak berubah, memang kalau tak buat keje gila bukan suana la nama nya"... haaa tau ngape kawan aqu cakap cmtu.. ha nie kisah nya..

Malam tu, punya semangat aqu ajak suami pegi shopping... bukan nak shopping sangat pun, saja nak berjalan renggangkan otot yang dah macam besi buruk dok tersadai je... hampir dua jam jugak kitaorang berpusing satu mall tu anak beranak, tapi sebenarnya masa tengah merayap tu perut aqu terasa sakit..tapi sakit hilang-hilang maksudnya jap ada jap tak la...jadi aqu ingatkan sakit biasa, aqu abaikan la...buat macam diri tengah sibuk nak cari baju raya tak yah pandang kiri kanan dah.hihi

Sampai je rumah, sakit tu still kejap datang kejap hilang... tapi aqu tahan je, sebab tak la sakit sangat pun..sakit biasa-biasa je.. aqu pun melangkah nak ambik wuduk, pastu nak solat.. tetiba kuar jernih, dalam hati aqu "haa sudah nak beranak ke"..

Aqu pun cakap kat hubby " sayang, macam nak beranak je", ok kali nie husband aqu da boleh cool sikit bandingkan anak pertama yang dia meloncat macam nak gugur jantung aqu terkejut.. dia pun kata " keluar air ke", "aah"...

Dia pun nak pi hospital, tapi mengenangkan anak sulung tu aqu kena betapa punya lama kat hospital aqu ambik keputusan nak buat relax-relax dulu konon-konon tak de benda jadi.hahhahaha siap aqu cite kat laki aqu yang sebenarnya sakit masa dari keluar shopping tu tadi.." laki aqu punya membebel tak ingat bumi, sampai ke pluto dia punya panjang bebel...

Aqu pun buat-buat relax...buat-buat nak tido, siap kunci jam cakap kat laki aqu " kang pukul 3pagi kejut kita ye, kita gi hospital 3 pagi la".. ha ko penah jumpa manusia cam aqu, aqu yang set timming nak bersalin.hahahha aqu mak, dia anak..jadi dia nak kuar kena ikut cakap mak bila boleh keluar..lalalla

Untung la anak aqu walaupun still dalam perut tapi sangat patuh pada arahan.hihi Pukul 3 camtu baru la dengan hati berirama lallalalal aqu dan husband berangkat ke hospital... dalam hati aqu, macam biasa dua insan yang aqu nak call..sama macam anak pertama aqu dulu.. siap aqu telipon pak mertua aqu, aqu pun nak call insan sorang lagi ni.. tapi tah kenapa aqu terasa macam "tak ganggu dia ke, sok dia keje.." terasa macam berbelah bahagi nak call, bukan sebab ada apa-apa yang berlaku, cuma aqu terasa makin hari makin jauh dengan dia mungkin sebab jarak dan masa.. sampai aqu terpikir dia ada terasa ke dengan aqu..entah, doa yang terbaik sentiasa mengiringi dia. *selamat pengantin baru.. semoga kita sama-sama jadi isteri solehah :)...passstttt lari topik da*

So sampai di hospital, macam biasa register.. masuk la dalam tukar baju hospital than sementara tunggu nama doktor nak check tekanan darah semua, aqu pi satu port baik punya sambung tidooooo... tiba-tiba sayup-sayup aqu dengar doktor panggil " puan suhana...puan suhana.." dengan peyut yang berkilo tu aqu terhegeh-hegeh la berkejar ke doktor..

Lepas habis check tekanan darah, jantung baby sume..aqu sambung tido lagi..hahah memang keje tido  memanjang aqu kat hospital tu... suami aqu macam biasa, peneman setia di sana.. lepas subuh ru, aqu still boleh merayau tawaf hospital lagi..cuma beza nya dulu orang-orang nak bersalin kat situ agak mesra, nie masing-masing macam ayam berak keras je muka.. aqu perhati sesorang, semua dok layan feeling sakit tu.hihi

Start pukul 9 baru rasa sakit kuat sikit... aqu cari port dalam bilik, baring... jap mengereng kanan jap kiri, dah macam kawad guna badan atas katil.. tak sampai pukul 11 doktor tolak aqu masuk bilik bersalin, fuhhh memang syok bilik bersalin dia 5 star aqu bagi dengan keselesaan dan kualitinya..

Soalan biasa, "puan, nak saya panggil suami?", di sebab aqu tau kalau aqu jawab tak payah pun, dia akan panggil jugak.. jadi aqu jawab la "boleh jugak doktor kalau tak menyusahkan".hahahha ayat tak boleh blah kan kan kan...

Tak sampai 5 minit nak tunggu laki aqu masuk bilik bersalin, dengan si doktor tak prepare mengadap anak aqu lagi...anak aqu dengan semangatnya keluar sendiri dengan jaya nya...tak sabor-sabor dia nak tengok dunia, lambat benor tunggu ayah dengan doktor, dia keluar sendiri jeee.hahahha Hubby aqu bukak je pintu dia kata " aik da keluar.."...hahahha

Fuhhh memang syok pengalaman bersalin, yang lebih buat aqu tersenyum adalah tanda-tanda aqu nak bersalin tu selalu datang time aqu nak solat... mungkin sekadar kebetulan, namun aqu harapkan anak-anak ku menjadi seorang ahli syurga walau tidak di kenali di dunia, biarlah akhirat sana lebih keindahannya :)

Part paling feeling bila laki aqu cium dahi kata "terima kasih sayang love you"..  perhhh rasa macam terbang melayang-layang feeling tu, rasa macam aqu dah berjasa dengan buat benda paling berharga dalam hidup dia..tapi memang pun kan kan kan.hehehe *we oll romantic tawwww... senyum la senget-senget muka tu tanpa menunjukan aqu sangat tengah gedik.hahahahah*


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

keindahan susu ibu :)

Patut la di gelar "titisan emas"...  alhamdulillah :) 


ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)

0 penyumbang pandangan

antara cicakman dan spiderman

Aqu bukan antara pengemar filem-filem berunsur seperti superhero ni contohnya cicakman, spiderman, even ironman sekalipun aqu tak minat...lagi pulak transfomer, lagi la kelaut... aqu lebih suka kan filem atau cerita yang lebih realiti, walaupun kadang-kala cerita tu lebih mengarut sebab tak logik akal namun cerita-cerita seperti superhero nie lagi tak logik dek akal aqu. Tapi aqu tak katakan salah untuk tengok atau minat... itu sekadar cerita, bukan isu yang besar... dan bagi pendapat aqu, cerita sebegitu belum terlalu mempengaruhi pemikiran manusia kecuali ibu bapa yang terlalu membiarkan anak mereka lalai dengan watak-watak sebegitu.. *hal ini ibubapa perlu memandang serius kerana jangan sampai mereka tidak tahu siapa superhero sebenar dalam agama*

Berbalik pada isu cicakman dan spiderman. Tidak kah kita terfikir tentang ini...



Yup mungkin sekadar kebetulan... dan teringat jugak tak kisah Nabi kita yang bersembunyi di sebuah gua dan cicak juga spider terlibat disebalik kisah itu juga di mana spider yang telah menyelamatkan nabi dengan sarangnya dan cicak membongkar penyembuyian Nabi dengan suara nya??

 Entah la...kadang-kadang walaupun sekadar filem namun filem itu terhasilnya dari idea manusia, jadi setiap hasil dari filem tersebut sedikit sebanyak melambangkan pemikiran manusia...

Menonton atau tidak bukan isunya, kerana cicak bukan nya binatang yang haram untuk di tonton kan...cuma untuk mengangkat cicak sebagai superhero itu agak janggal~











ringankan tangan, sudikan diri tekan "LIKE" ;)